Роль батьківського ставлення до дітей у формуванні батьківсько-дитячих відносин



DOI: http://dx.doi.org/10.31548/hspedagog13(1).2022.117-123

S. V. Korniichuk, O. Oliinyk

Анотація


Важливим соціальним середовищем становлення особистості, провідним інститутом її соціалізації, виховання і розвитку є сім’я. Батьківсько-дитячі відносини, в яких панують недбале ставлення до дітей, гіпоопіка, гіперопіка, жорстоке поводження з дітьми негативно впливають на формування її особистісних якостей і властивостей, розвитку соціальних умінь і навичок. Одним з можливих способів вирішення цих проблем є розвиток типів батьківського ставлення, які позитивно впливають на становлення особистості дитини в цілому та визначають особливості розвитку і характер стосунків в системі «батьки-діти». Дослідження пов’язане з теоретичним аналізом особливостей батьківсько-дитячих стосунків, моделей батьківського ставлення до дітей, значущості сімейного виховання у формуванні особистості дитини; експериментальним визначенням типів батьківського ставлення до дітей. Для розв’язання поставленої мети нами був використаний комплекс теоретичних методів: аналіз та узагальнення наукової інформації; емпіричних методів: спостереження; психодіагностична методика «Тест-опитувальник батьківського ставлення до дітей» А. Варги та В. Століна; обробки та кількісної і якісної інтерпретації результатів. Дослідження проводилось на базі Спеціалізованої школа № 14 ім. С. Ф. Грушевського Оболонського району м. Києвa. В емпіричному дослідженні брали участь батьки учнів 2-го і 3-го класів початкової школи, серед них: 22 матері та 22 батька. Результати емпіричного дослідження особливостей ставлення батьків до дітей показали, що у переважної більшості батьків домінуючими є конструктивні типи батьківського ставлення: «Прийняття» (61,36 %) і «Кооперація» (56,82 %); деструктивні типи батьківського ставлення виявлено за шкалами: «Авторитарна гіперсоціалізація» (40,91 %), «Симбіоз» (45,45 %), найменш вираженим типом батьківського ставлення є «Маленький невдаха» (9,1 %). Перспективи подальших розробок вбачаємо в дослідженні психологічних чинників конструктивних міжособистісних стосунків батьків і дітей.


Повний текст:

PDF

Посилання


Berehova N., Fedorchuk P. (2020). Vplyv simeinoho vykhovannia na formuvannia osobystosti dytyny [The influence of family upbringing on the formation of the child's personality]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia psykholohichni nauky, 6, 10-15 (in Ukrainian).

Karabanova O. A. (2003). Goals and objectives of correction of child-parent relations. Psychological problems of the modern Russian family: materials of the All-Russian scientific conference. (Vols. 2), (pp. 143–151). Moscow (in Russian).

Ovcharova R. V. (2005). Psychology of parenthood. M.: Publishing Center "Academy" (in Russian).

Ponimanska T. I. (2003). Humanizatsiia pedahohichnoi pozytsii u prostori dytynstva [Humanization of pedagogical position in the space of childhood]. Doshkilne vykhovannia, 12, 3–5 (in Ukrainian).

Prasol M. I. (2013). Psykholohichni osoblyvosti batkivskoho stavlennia v simiakh pratsivnykiv ovs (hendernyi aspekt) [Psychological features of parental attitude in the families of employees oats (gender aspect)]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy,1 (32), 265-268 (in Ukrainian).

Rudenko L. M., Fedorenko M. V. (2017). eoretychnyi pidkhid do vyvchennia batkivskoho stavlennia do autychnykh ditei [Theoretical approach to the study of parental attitudes towards autistic children]. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity (pedahohichni nauky), 9, vol. 1., 210–222 (in Ukrainian).

Smirnova E. O., Byikova M. V. (2000). Opyit issledovaniya strukturyi i dinamiki roditelskogo otnosheniya [Typical mistakes of family upbringing and ways to increase the educational opportunities of the family]. Voprosyi psihologii, 3, 3–14 (in Russian).

Shaikina O. O. (2013). Typovi pomylky simeinoho vykhovannia i shliakhy pidvyshchennia vykhovnykh mozhlyvostei simi [Typical mistakes of family upbringing and ways to increase the educational opportunities of the family]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka, 4 (57), 214-219 (in Ukrainian).

Iablonska T. M. (2010). Tendentsii ta problemy vykhovannia ditei u molodii simi [Trends and problems of raising children in a young family]. Visnyk Ministerstva Ukrainy u spravakh simi, molodi ta sportu: Naukovopraktychnyi zhurnal, 1-2, 53-57 (in Ukrainian).


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.