Історико-генетичне узагальнення ідей формування якостей лідерства служіння
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog15(2).2024.86-96Анотація
У статті розкривається генеза ідей формування лідерства служіння на різних етапах розвитку людської цивілізації та аналізуються найсучасніші праці присвячені підготовці лідерів, як українських, так і зарубіжних авторів. Акцентується, що з появою держав Стародавнього Сходу древні мислителі підкреслювали, що справжній лідер пізнав правду і неправду, навчає підданих та керує ними з доброзичливих мотивів. У добу Античності вважалося, що на гребні хвилі завжди будуть люди розумні і знаючі, а щастя можна досягти, якщо царі і владики стануть благородно і наполегливо філософствувати. Стверджується, що у контексті Римської педагогічної традиції важливою складовою змісту підготовки лідерів було формування ораторських вмінь. Підкреслюється, що у період Середньовіччя звертали увагу на формуванні духовних якостей, моральних навичок, вірі у Бога лідера та дотриманні ним Заповідей Божих. При цьому наголошується, що у добу Відродження відбувся поворот до принципів та ідеалів античної культурної спадщини, а в Новий час і добу Просвітництва засуджувались феодальні відносин, церква та абсолютизм, у вихованні лідерів пропагувалися ідеї едукаціонізму і філантропізму. Зазначається, що у Новітній час мислителі здійснювали пошуки нових підходів, концепцій формування якостей лідерства служіння у руслі реформаторської педагогіки, руху нової школи, яка була створена елітою для підготовки керівників промисловості. У той же час, відмічається, що у Незалежній Україні питанням формування лідерських якостей приділялась значна увага у руслі педагогіки, психології, лідерології, мегнеджменту, історії, соціальної психології.
Посилання
Greenleaf, Robert K., Spears Larry C. (2002) Servant Leadership : A Journey Into the Nature of Legitimate Power and Greatness. Paulist Press. 370 r.
Vasylkova O. I. Dynamika neformalnoho liderstva v navchalnii hrupi PTU : dys. ... kandydata psykhol. nauk : 19.00.07 / Vasylkova Olha Ivanivna. – K., 2004. – 255 s.
Holoveshko B. Pedahohichni umovy formuvannia liderskykh yakostei u maibutnikh fakhivtsiv z administratyvnoho menedzhmentu u vyshchykh navchalnykh zakladakh : dys. ... kand. ped. n. : 13.00.04. Vinnytsia, 2017. 294 s.
Hrynova M.V. (2024). Vykhovannia liderskykh yakostei uchniv osnovnoi shkoly u protsesi e-partysypatyvnoho proiektuvannia. Dysertatsiia na zdobuttia naukovoho stupenia doktora filosofii. Komunalnyi zaklad vyshchoi osvity «Odeska akademiia neperervnoi osvity odeskoi oblasnoi rady» Odeska oblasna rada.
Kosenchuk O. Sotsialno-pedahohichni umovy formuvannia liderskykh yakostei starshoklasnykiv u pozaurochnii diialnosti na rivni mista. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky. 2012. № 22 (8). S. 238–246.
Liderska pozytsiia yak neobkhidna skladova osobystosti maibutnoho inzhenera / I. V. Kostyria // Naukova shkola akademika Ivana Ziaziuna u pratsiakh yoho soratnykiv ta uchniv : materialy 7-yi Mizhnar. nauk.-prakt. konf., 25–26 trav. 2021 r. — Kharkiv : NTU «KhPI», 2021. — S. 148–150.
Krashchenko Yu. P. (2012) Vykhovannia liderskykh yakostei maibutnikh uchytelivu systemi studentskoho samovriaduvannia: dys. … kand. ped. nauk: 13.00.07 / Krashchenko Yurii Petrovych; In-t problem vykhovannia NAPN Ukrainy. Kyiv, 277 s.
Li Tszytsi (2017). Vykhovannia liderskykh yakostei maibutnikh menedzheriv v osvitnomu seredovyshchi universytetu: dys. … kand. ped. nauk: 13.00.07 / Li Tszytsi; Umanskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Pavla Tychyny. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Kyiv, 195 s.
Makovskyi Oleh Kazymyrovych. Formuvannia liderskykh yakostei maibutnikh ofitseriv : Dys... kand. ped. nauk: 20.02.02 / Natsionalna akademiia Prykordonnykh viisk Ukrainy im. Bohdana Khmelnytskoho. — Khmelnytskyi, 2002. — 191ark. — Bibliohr.: ark. 146-160.
Marakhovska N. V. Pedahohichni umovy formuvannia liderskykh yakostei maibutnikh uchyteliv u protsesi navchannia dystsyplin humanitarnoho tsyklu : avtoref. dys. ... kand. ped. nauk : 13.00.04. Kharkiv, 2009. 20 s.
Moroz V. P. Liderstvo yak naukova problema / V. P. Moroz // Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky. - 2019. - № 1(1). - S. 99-110. - Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2019_1%281%29__13
Sopivnyk, R. V. Vykhovannia liderskykh yakostei studentiv ahrarnykh vyshchykh navchalnykh zakladiv : monohrafiia / R. V. Sopivnyk; Za zah. red. Viktor Kostiantynovych Sydorenko.– K. : Komprynt, 2012.– 503 s.
Titova H. Osoblyvosti formuvannia liderskykh yakostei v uchniv osnovnoi shkoly. Naukovyi visnyk MNU imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky. 2015. № 3. S. 289–294.
Iahodnikova V., Hrynova M. Demokratychne liderstvo v Novii ukrainskii shkoli: potsinuvannia partysypatsii v pochatkovii shkoli. Pochatkova osvita u konteksti shkilnykh zmin: teoriia, metodyka, praktyka, dosvid : monohrafiia. Uman : Sochinskyi M. M. [vyd.], 2021. S. 149–180.
Ystoryia polytycheskykh y pravovыkh uchenyi: khrestomatiia / [sost. prof., d-r. yst. nauk H. H. Demydenko]. – Kharkov : Fakt, 1999. – S. 7-16
Demokryt. Frahmentы y svydetelstva o eho uchenyy // Ystoryia polytycheskykh y pravovыkh uchenyi : khrestomatiia / [sost. prof., d-r. yst. nauk H. H. Demydenko]. – Kharkov : Fakt,1999. – S. 21-23.
Platon. Hosudarstvo : sobranye sochynenyi v 4 t. / Platon. – Kh., 1994.
Shynkaruk V.D., Sopivnyk R.V., Sopivnyk I.V. (2015). Teoriia ta istoriia sotsialnoho vykhovannia v zarubizhnykh krainakh . Kyiv, UP «Komprynt», 256.
Monomakh V. Pouchennia / Volodymyr Monomakh // Litopys ruskyi ; per. z davnorus. L. Ye Makhnovtsia / [vidp. red. O. V. Myshanych]. – K. : Dnipro, 1989. – 591 s.
Rable F. (1981) Harhantiua y Pantahriuэl. Per. s fr. N. Liubymova. Kh. : Pravda, 560 s.
Rotterdamskyi Э (1935). Hrubыe uchytelia. Khrestomatyia po ystoryy pedahohyky: v 4 t. T.1.: Antychnыi myr. Srednye veka, nachalo novoho vremeny. Sost. Y.V. Svadkovskyi. Kh. S. 127-128.
Veber M. Polytyka kak pryzvanye y professyia : yzbr. proyzvydenyia / Maks Veber ; [per. s nem.] / obshch. red. Yu. N. Davыdova. – M., 1990. – S. 644 – 766.
Makyavelly N. (2010) Hosudar / Nykkolo Makyavelly; perev. D. Muraveva, K., 52 s.
Boden Zh. «Shest knyh o hosudarstve» / Zhan Boden // Ystoryia polytycheskykh y pravovыkh uchenyi: khrestomatyia / [sost. prof., d-r. yst. nauk H. H. Demydenko]. – Kharkov : Fakt, 1999. – S. 127–130.
Komenskyi Ya.A. (1982) Yzbrannыe pedahohycheskye sochynenyia [Tekst] : v 2 t.. K., T. 1., 656 s.
Russo Zh.-Zh. (1981) Pedahohycheskye sochynenyia v 2 t. K., T. 1., 656 s.
Teoriia ta istoriia sotsialnoho vykhovannia: khrestomatiia. Ukladachi: O.Vasiuk, R.Sopivnyk (2016). Kyiv, TOV «TsP Komrynt», 812 s
Filosofiia: khrestomatiia (vid vytokiv do sohodennia) (2012) za zah.red. akad.NAN Ukrainy L.V.Huberskoho. Kyiv, Znannia, 621 s., S. 311-321
Pestalotstsy Y.H. (1981) Yzbrannыe pedahohycheskye sochynenyia v 2-kh t. Pod. red. V.A. Rotenberh, V.M. Klaryna. K., T. 1., 336 s.
Dysterveh A. (1956). Yzbrannыe pedahohycheskye sochynenyia K., S. 136-203.
Shtainer R. (2016). Vospytanye rebenka s tochky zrenyia dukhovnoi nauky. Perevod Dmytryia Vynohradova. Kyev, Nayry, 36 s.
Sopivnyk R.V., Rakhmanina A. S., Sanchenko O.V. (2023) Liderolohiia. Pidruchnykh dlia studentiv z vybirkovoho osvitnoho komponentu «Liderolohiia». K.:TsP Komprynt, 620 s.
Bekh, I.D. (2008) Vykhovannia osobystosti: pidruchnyk. Kyiv: Lybid, 818 s.
Filipchuk, H.H. (2014) Natsiietvorchist osvity. Monohrafiia. Chernivtsi: Zelena Bukovyna. 400 s.
Shevchenko H. P. Khudozhno-estetychne vykhovannia studentskoi molodi : monohrafiia / H. P. Shevchenko, Yu. A. Pastukhova. – Luhansk : SNU, 2010. – 179
Romanovskyi O., Kvasnyk O., Shapolova V., Chala Yu., Bondarenko V. Oboviazkovi skladovi osobystosti kharyzmatychnoho lidera yak zaporuka yoho uspikhu. Lider. Elita. Suspilstvo. 2017. № 1. S. 60–73.
Alderfer C. (1972) Existens, relatedness and grouth: human needs in organizational swttings / Alderfer C. N.Y., 340
Bern Э. (2008). Lyder y hruppa. O strukture y dynamyke orhanyzatsyi y hrupp / Эryk Bern. K., 288 s.
Kets de Vris M. (2007). Mystyka lyderstva. Razvytye эmotsyonalnoho yntelekta. K., 276.
Stogdill R. Personal Factors Associated with Leadership : A Survey of the Literature. Journal of Psychology. 1948. № 25. P. 35–71. DOI: https://doi.org/10.1080/00223980.1948.9917362
Menehetti A. (2019).Psykholohiia lidera / per z it. BF «Ontopsykholohiia». 1 vydannia. Kyiv, NF «Antonio Menehetti», 342 s.
Maksvell Dzh. 21 obiazatelnoe kachestvo lydera / K., 2006. 176 s.
Osovska H. V. Osnovy menedzhmentu : navch. posib. / H. V. Osovska, O. A. Osovskyi. – K. : «Kondor», 2006. – 664 c.
Iudelovyts Dzh. Lyderstvo / Yudelovyts Dzh., Kokh R., Fyld R. ; [per. s anhl.]. K., 2007. – 176 s.
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).