Педагогічна рецепція публіцистичної спадщини Олеся Гончара: ідеї гармонійного розвитку й освіти людини
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog13(4).2022.65-75Анотація
У статті закцентовано на значущості досліджень, об’єднаних проблемою «історія вітчизняної педагогіки в персоналіях», на місці й ролі в процесі розвитку педагогічної думки та формування навчально-виховного досвіду видатних класиків української літератури. Зроблено спробу педагогічної рецепції багатої щодо змісту й поліфункційної стосовно жанрів публіцистичної спадщини всесвітньо відомого українського письменника другої половини ХХ століття О. Гончара. Доведено, що стратегічні з діахронного та синхронного поглядів засади становлення вітчизняної освіти послідовно відрефлексовані в його статтях, нарисах, щоденниках, епістолярію, адресантом і адресатом якого є О. Гончар. Вирізнено й системно схарактеризовано спектр порушених, розв’язаних та позитивно або негативно оцінених окремими особистостями й суспільством загалом проблем освіти, передусім гуманітарної (мовно-літературної), як органічного складника духовної аури нації. Установлено спорідненість педагогічних поглядів О. Гончара зі стратегічними положеннями концепції рідномовності К. Ушинського та В. Сухомлинського. Розкрито за діарійно-епістолярною версією історію творчих педагогічно-мистецьких взаємин О.Гончара й В.Сухомлинського, долі та життєві шляхи яких перетнулися в часі й просторі.
Посилання
Honchar, O. (2008). Shodennyky: u 3-kh t. / uporiad, pidhot. tekstiv, iliustr. materialu V. D. Honchar. [Diaries: in 3 Vol. / V. D. Hohchar (Ed.)]. Kyiv: Veselka, 2008. (ukr).
Honchar, O. (2013). Biobibliohrafichnyi pokazhchyk / uporiad : O. M. Pikhur ta in. [Bibliographic index / O. M. Pikhur et al. (Eds.)] Kyiv: Ukr. pysmennyk. (ukr).
Honchar, O. T. (2001–). Tvory : v 12-ty t. [Works in 12 volumes] / NAN Ukrainy ; In-t l-ry im. T. H. Shevchenka. T. 9. Kn. 1 : Publitsystyka (2012). / uporyad. ta pislyamov. V. M. Halych ; koment. V. M. Halych, O. A. Halych [Vol. 9 Book 1: Publicisitic works / V. M. Halych (Ed. and afterword), V. M. Halych, O. A. Halych (Comments)]; T. 10 : Lysty (2011). / uporiad. ta koment. Ya. H. Oksiuta [Volume 10 Letters / Ya. H. Oksiuta (Ed. and comments)]. Kyiv: Nauk. dumka. (ukr).
Diachenko, O. (2018). Pedahohichna diialnist Oleksandra Konyskoho. [Pedagogical activity of Oleksandr Konysky]. Problemy politychnoi istorii Ukrainy, 13, 6–16. https://www.dnu.dp.ua/docs/zbirniki/fistor/program_5c46f6080e69c.pdf (ukr).
Lysty do Olesia Honchara : u 2-kh kn.: nauk. vyd. (2016) / uporiad., avtor peredm., prym. i koment. M. Stepanenko. Kn. 1 (1946–1982).; Kn. 2 (1983–1995). [Letters to Oles Honchar. / M. Stepanenko (Ed.). Book 1 (1946–1982). Book 2 (1983–1995)] Kyiv: Saktsent Plius. (ukr).
Mikhno, O. (2011). Osvitnia diialnist i pedahohichni pohliady Lesi Ukrainky (do 140-richchia vid dnia narodzhennia poetesy). [Educational activity and pedagogical views of Lesya Ukrainka (to the 140th anniversary of the birth of the poetess)]. Ukrainska mova i literatura v shkoli. Kyiv : Polifast, 1, 54–57. (ukr).
Nikolenko, O. (2018). Intertekst kultury yak dukhovnyi opir radianshchyni v povisti O. Honchara “Bryhantyna”. [The intertext of culture as a spiritual resistance to the Soviet Union in O. Honchar’s story “Brigantine”]. Filolohichni nauky, 28, 5–18. (ukr).
Orel, S. (2018). Vid dushi do znan, a ne navpaky. [From the heart to the knowledge, not the other way around]. Dzerkalo tyzhnia, 9 November, 42/43. (ukr).
Prizvyshche yak smysl zhyttia – interviu z Olhoiu Sukhomlynskoiu, (2019). [Family name as the sense of life – an interview with Olga Sukhomlynska]. Vseosvita, 26 September. https://vseosvita.ua/news/prizvise-ak-smisl-zitta-intervu-z-olgou-suhomlinskou-2470.html (ukr).
Problemy poetyky tvorchoho dorobku Olesia Honchara, (2020). [Aspects of poetics of Oles Honchar literary works / N. M. Hayevska et al.] Kyiv: Lohos. (ukr).
Stepanenko, M. I. (2012). Svit v otsintsi Olesia Honchara: aksiosfera shchodennykovoho dyskursu pysmennyka. [The world in Oles Honchar’s evaluation: the axiosphere of the writer’s diary discourse]. Poltava: PP Shevchenko R. V. (ukr).
Ushynsky, K. D. (1955). Tvory : v 6-ty t., 1954–1956. T. 6 : Materialy do tretoho tomu «Pedahohichnoi antropolohii». Psykholohichni statti. [Works: in 6 volumes. 1954–1956. Materials for the third volume “Pedagogical Anthropology”. Psychological articles]. Kyiv: Rad. shk. (ukr).
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).