Особливості професійного вигорання викладача закладу вищої освіти та шляхи його попередження

Автор(и)

  • L. Piskunova Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • S. Kachmarchyk Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog13(4).2022.102-114

Анотація

Емоційний стан людини є одним із визначальних факторів професійного життя, а повноцінне психічне здоров’я – запорукою професійної діяльності. Робота науково педагогічних працівників (далі НПП) полягає в тому, що кожного дня виникає багато різноманітних ситуацій із високою емоційною напругою, інтенсивністю міжособистісного спілкування, необхідністю розв’язання конфліктних ситуацій. Зважаючи на це, проблема виявлення, профілактики і подолання професійного та емоційного вигорання у НПП завжди актуальна. В статті опрацьовано науковий матеріал, щодо сутності синдрому «професійного та емоційного вигорання»; проаналізовано причини та основні характеристики означеного синдрому; розроблено та впроваджено психологічні засоби для оцінки і профілактики професійного стресу, як одного з основних джерел зниження ефективності праці та порушень психічного і фізичного здоров’я професіоналів, а отже емоційного вигорання; запропоновано шляхи його попередження. Автори зазначають, що соціальна відповідальність за якість викладання, надмірна зайнятість, неналежна зарплатня, робота з великим потоком інформації стають причиною професійного вигорання. Запобігти можна, якщо виявити проблему вчасно, звернути увагу, в першу чергу, на себе, як особистість, підняти самооцінку розвивати стійкість до стресу. Якщо людина знає чого хоче, знаходиться в балансі і комфорті зі своїм «я», не звертаючи увагу на інших, вона стає нечутливою до професійного вигорання. Проаналізувавши велику кількість матеріалу, а саме порад, заходів попередження як емоційного так і професійного вигорання, автори звертають увагу на об’єктивні та суб’єктивні фактори ризику і пропонують низку заходів задля їх усунення.

 

Посилання

Avramenko, M. L. (2008). Profilaktyka profesiinoho vyhoranniapracivnykiv socialnoi sfery: metodychni recomendacii uchrezhdeniia [Prevention of professional burnout of social workers: methodical recommendations]. Vseukraiinskyi centr profesiinoi reabilitacii invalidiv. Lviv. 53 p.

Beschuk-Venherska, N. B. (2015). Profilaktyka syndromu profesiinoho vyhorannia u pedahohiv [Prevention of professional burnout» syndrome in teachers]. Manual. Vinnytcia : ММК. 176 p.

Borshhenko, V. V. (2016). Pidhotovka maibutnih vchyteliv do profilaktyky vynyknennia syndromu «profesiinoho vyhorannia» [Preparation of future teachers for the prevention of the syndrome of «professional burnout»]. Molodyi vchenyi. No. 11.1 (38.1). Pp. 5-7.

Hlavatska, O. (2017). Osoblyvosti profesiinoho vyhorannia socialnih pracivnykiv [Peculiartities of professional burnout of social workers]. Social Work and Education. Vol. 4. No. 2. Pp. 46-62.

Hryczuk, O. V. (2013). Problema syndromu emociinoho vyhorannia vykladachiv u praciah ukraiinskyh doslidnykiv [The problem of emotional burnout syndrome in the works of Ukrainian researchers]. Aktualni problemy psyholohii : zb. nauk. prac Instytutu psy`khologiyi im. G. S. Kostuka NAPN Ukraiiny. Organizaciina psyholohiia. Ekonomichna psyholohiia. Socialna psyholohiia. No. 38. Pp. 258-262.

Maksymenko, S. D., Karamushka, L. M., Zaichykova, T. V. (2006). Syndrom «profesiinoho vyhorannia» ta profesiina kariera pracivnykiv osvitnih orhanizacii: henderni aspekty [«Professional burnout» syndrome and the professional career of employees of educational organizations: gender aspects]. Kyiv. 365 p.

Мyronchuk, N. M. (2017). Profesiine vyhorannia vykladacha vyschoi shkoly: chynnyky, oznaky, sposoby protydii [Professional burnout of a teacher of high school: factors, signs, countermeasures]. Teoretychni i metodychni zasady rozvytku i samovdoskonalennia osobystosti pedahoha-novatora v konteksti modernizacii novoii ukraiinskoii shkoly : zb. nauk.-metod. prac. Zytomyr : Vyd-vо Yevenok О. О. Pp. 62-67.

Omeri, I. D. (2014). Syndrom «profesiinoho vyhorannia» u pedahohiv iak naslidok nadmirnoho emociinoho vysnazhennia [Syndrome of «professional burnout» in teachers as a consequence of excessive emotional exhaustion]. Festyval nauky u Kyivskomu un-ti im. Borysa Hrinchenka. Kyiv. URI: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/6938.

Ponomariova, H. А. (2006). Sindrom «emocionalnoho vyhoraniia» u pedahohov, rabotauschih s osobymi detmi i sposoby eho profilaktiki v usloviiah obrazovatelnoho uchrezhdeniia [Syndrome of «emotional burnout» among teachers working with special children and methods of its prevention in the conditions of an educational institution]. Specialnaia psiholohiia. No. 1(7). Pp. 48-57.

Prokopenko, І. V. (2020). Konceptualni zasady profilaktyky profesiinoho vyhorannia vykladacha vyschoho zakladu [Conceptual principles of prevention of professional burnout of a teacher of a higher education institution]. Naukovyi chasopys Nacionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Kyiv : Vydavnychyi dim «Helvetyka». No. 76. Pp. 130-133.

Shpakoiid, I. V. (2016). Psyholohichni osoblyvosti syndromu «profesiinoho vyhorannia» pracivnykiv osvitianskoi nyvy [Psychological features of the syndrome of «professional burnout» of workers in the field of education]. Viddil osvity Kam’ianetc-Podilskoi raionnoi derzhavnoi administracii. 77 p.

Socialno-psyholohichni chynnyky rozvytku «syndromu vyhorannia» sered medychnoho personalu [Socio-psychological factors in the development of «burnout syndrome» among medical personnel]. Vinnytskii nacionalnyi medychnyi universytet. https://emergency.vnmu.edu.ua/2020/03.

Sydorchuk, N. H., Тryhubchak, М. Yu. (2018). Оsoblyvosti profesiinoho zdorovia vykladacha zakladu vyschoi osvity ta syndrom profesiinoho vyhorannia [Peculiarities of the professional health of a teacher of a higher education institution and the syndrome of professional burnout]. Andrahohichnyi visnyk: nаuk. еlеktr. zhurnal. No. 9. Pp. 102-113.

Yakymchuk, O. (2021). Psyholohichni osoblyvosti profesiinoho vehorannia osobystosti [Psychological features of professional burnout]. Naukovyi chasopys Nacionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Psyholohichni nauky : zb. nauk. prac. No. 16 (61). Kyiv. Pp. 110-119.

Завантаження

Опубліковано

2022-12-14

Номер

Розділ

Статті