Особливості професійного вигорання викладача закладу вищої освіти та шляхи його попередження
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog13(4).2022.102-114Анотація
Емоційний стан людини є одним із визначальних факторів професійного життя, а повноцінне психічне здоров’я – запорукою професійної діяльності. Робота науково педагогічних працівників (далі НПП) полягає в тому, що кожного дня виникає багато різноманітних ситуацій із високою емоційною напругою, інтенсивністю міжособистісного спілкування, необхідністю розв’язання конфліктних ситуацій. Зважаючи на це, проблема виявлення, профілактики і подолання професійного та емоційного вигорання у НПП завжди актуальна. В статті опрацьовано науковий матеріал, щодо сутності синдрому «професійного та емоційного вигорання»; проаналізовано причини та основні характеристики означеного синдрому; розроблено та впроваджено психологічні засоби для оцінки і профілактики професійного стресу, як одного з основних джерел зниження ефективності праці та порушень психічного і фізичного здоров’я професіоналів, а отже емоційного вигорання; запропоновано шляхи його попередження. Автори зазначають, що соціальна відповідальність за якість викладання, надмірна зайнятість, неналежна зарплатня, робота з великим потоком інформації стають причиною професійного вигорання. Запобігти можна, якщо виявити проблему вчасно, звернути увагу, в першу чергу, на себе, як особистість, підняти самооцінку розвивати стійкість до стресу. Якщо людина знає чого хоче, знаходиться в балансі і комфорті зі своїм «я», не звертаючи увагу на інших, вона стає нечутливою до професійного вигорання. Проаналізувавши велику кількість матеріалу, а саме порад, заходів попередження як емоційного так і професійного вигорання, автори звертають увагу на об’єктивні та суб’єктивні фактори ризику і пропонують низку заходів задля їх усунення.
Посилання
Avramenko, M. L. (2008). Profilaktyka profesiinoho vyhoranniapracivnykiv socialnoi sfery: metodychni recomendacii uchrezhdeniia [Prevention of professional burnout of social workers: methodical recommendations]. Vseukraiinskyi centr profesiinoi reabilitacii invalidiv. Lviv. 53 p.
Beschuk-Venherska, N. B. (2015). Profilaktyka syndromu profesiinoho vyhorannia u pedahohiv [Prevention of professional burnout» syndrome in teachers]. Manual. Vinnytcia : ММК. 176 p.
Borshhenko, V. V. (2016). Pidhotovka maibutnih vchyteliv do profilaktyky vynyknennia syndromu «profesiinoho vyhorannia» [Preparation of future teachers for the prevention of the syndrome of «professional burnout»]. Molodyi vchenyi. No. 11.1 (38.1). Pp. 5-7.
Hlavatska, O. (2017). Osoblyvosti profesiinoho vyhorannia socialnih pracivnykiv [Peculiartities of professional burnout of social workers]. Social Work and Education. Vol. 4. No. 2. Pp. 46-62.
Hryczuk, O. V. (2013). Problema syndromu emociinoho vyhorannia vykladachiv u praciah ukraiinskyh doslidnykiv [The problem of emotional burnout syndrome in the works of Ukrainian researchers]. Aktualni problemy psyholohii : zb. nauk. prac Instytutu psy`khologiyi im. G. S. Kostuka NAPN Ukraiiny. Organizaciina psyholohiia. Ekonomichna psyholohiia. Socialna psyholohiia. No. 38. Pp. 258-262.
Maksymenko, S. D., Karamushka, L. M., Zaichykova, T. V. (2006). Syndrom «profesiinoho vyhorannia» ta profesiina kariera pracivnykiv osvitnih orhanizacii: henderni aspekty [«Professional burnout» syndrome and the professional career of employees of educational organizations: gender aspects]. Kyiv. 365 p.
Мyronchuk, N. M. (2017). Profesiine vyhorannia vykladacha vyschoi shkoly: chynnyky, oznaky, sposoby protydii [Professional burnout of a teacher of high school: factors, signs, countermeasures]. Teoretychni i metodychni zasady rozvytku i samovdoskonalennia osobystosti pedahoha-novatora v konteksti modernizacii novoii ukraiinskoii shkoly : zb. nauk.-metod. prac. Zytomyr : Vyd-vо Yevenok О. О. Pp. 62-67.
Omeri, I. D. (2014). Syndrom «profesiinoho vyhorannia» u pedahohiv iak naslidok nadmirnoho emociinoho vysnazhennia [Syndrome of «professional burnout» in teachers as a consequence of excessive emotional exhaustion]. Festyval nauky u Kyivskomu un-ti im. Borysa Hrinchenka. Kyiv. URI: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/6938.
Ponomariova, H. А. (2006). Sindrom «emocionalnoho vyhoraniia» u pedahohov, rabotauschih s osobymi detmi i sposoby eho profilaktiki v usloviiah obrazovatelnoho uchrezhdeniia [Syndrome of «emotional burnout» among teachers working with special children and methods of its prevention in the conditions of an educational institution]. Specialnaia psiholohiia. No. 1(7). Pp. 48-57.
Prokopenko, І. V. (2020). Konceptualni zasady profilaktyky profesiinoho vyhorannia vykladacha vyschoho zakladu [Conceptual principles of prevention of professional burnout of a teacher of a higher education institution]. Naukovyi chasopys Nacionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Kyiv : Vydavnychyi dim «Helvetyka». No. 76. Pp. 130-133.
Shpakoiid, I. V. (2016). Psyholohichni osoblyvosti syndromu «profesiinoho vyhorannia» pracivnykiv osvitianskoi nyvy [Psychological features of the syndrome of «professional burnout» of workers in the field of education]. Viddil osvity Kam’ianetc-Podilskoi raionnoi derzhavnoi administracii. 77 p.
Socialno-psyholohichni chynnyky rozvytku «syndromu vyhorannia» sered medychnoho personalu [Socio-psychological factors in the development of «burnout syndrome» among medical personnel]. Vinnytskii nacionalnyi medychnyi universytet. https://emergency.vnmu.edu.ua/2020/03.
Sydorchuk, N. H., Тryhubchak, М. Yu. (2018). Оsoblyvosti profesiinoho zdorovia vykladacha zakladu vyschoi osvity ta syndrom profesiinoho vyhorannia [Peculiarities of the professional health of a teacher of a higher education institution and the syndrome of professional burnout]. Andrahohichnyi visnyk: nаuk. еlеktr. zhurnal. No. 9. Pp. 102-113.
Yakymchuk, O. (2021). Psyholohichni osoblyvosti profesiinoho vehorannia osobystosti [Psychological features of professional burnout]. Naukovyi chasopys Nacionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Psyholohichni nauky : zb. nauk. prac. No. 16 (61). Kyiv. Pp. 110-119.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).