Характеристика психопедагогічної ситуації як дидактичної одиниці у підготовці майбутніх соціальних працівників/ педагогів
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog13(4).2022.35-44Анотація
У статті на основі аналізу наукових джерел схарактеризовано психопедагогічну ситуацію як дидактичну одиницю у підготовці майбутніх соціальних працівників/ педагогів. Дидактичну одиницю розглянуто як найменшу частину навчальної інформації, яка необхідна для сприйняття, аналізу та засвоєння майбутніми соціальними працівниками/ педагогами. З точки зору системного підходу, ключовою одиницею технології ситуаційного навчання функціонує навчальна психопедагогічна ситуація, яка є складовою змісту навчання та його дидактико-організаційною ознакою. Стверджено, що психопедагогічна ситуація є найменшою дидактичною одиницею в контексті підготовки майбутніх соціальних працівників/ педагогів. Зроблено логічний наголос на слові «найменший», не претендуючи на універсальність психопедагогічної ситуації як дидактичної одиниці в дидактичній сфері професійної підготовки. Що стосується використання технології ситуаційного навчання у підготовці майбутніх соціальних працівників/ педагогів, то важливим показником її ефективності є тісний зв’язок теорії з практикою, що виникає внаслідок мобільного аналізу широкого кола проблем (інформації) практичної діяльності. Проте розв’язання проблеми – це ще не завершена робота: студенти – майбутні соціальні працівники/ педагоги – мають сприймати реакцію оточуючих на їхні дії, розуміючи, що можливі різні рішення за умови, що ризик прийняття рішень залишається за ними, а не за викладачем, інтерпретуючи наслідки ухвалення поспішних рішень або самостійних роздумів про виконану роботу. Доведено, що в умовах такої підготовки надзвичайно важливою стає підготовленість (компетентність) самого викладача: він має бути заздалегідь досвідченим практиком у сфері соціальної роботи та соціальної педагогіки та людиною з високим рівнем аналітичного мислення, адже він повинен не тільки заздалегідь знати ймовірні варіанти правильного вирішення ситуації, але й мобільно реагувати на варіанти студентів.
Посилання
Balandina, N. F. (2017). Navchalʹnyy tekst yak zasib porodzhennya novykh smysliv [Educational text as a means of generating new meanings]. Naukovyy chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova – Scientific journal of the M. P. Drahomanov NPU, issue 28, 5, 14–19 [in Ukrainian].
Bartosh, O. P. (2014). Deyaki aspekty profesiynoyi pidhotovky maybutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv na zasadakh prakseolohichnoho pidkhodu u vyshchykh navchalʹnykh zakladakh Ukrayiny [Some aspects of professional training of future social workers based on the praxeological approach in higher educational institutions of Ukraine]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu – Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Ser.: Pedahohika, sotsialʹna robota, 2014, 34, 15–21 [in Ukrainian].
Bondar, V. (2005). Dydaktyka: navchalʹnyy posibnyk [Didactics: study guide]. Kyyiv: Lybidʹ [in Ukrainian].
Husak, P. M. (1996). Tekhnolohiya zasvoyennya studentamy dydaktychnoyi teoriyi [Technology of assimilation of didactic theory by students]. Lutsʹk: Vyd-vo VDU [in Ukrainian].
Dulya, A. V. (2020). Pidhotovka maybutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv do zdiysnennya sotsialʹnoyi roboty z viysʹkovosluzhbovtsyamy ta yikh simʺyamy [Preparation of future social workers for social work with servicemen and their families]. Aktualʹni pytannya humanitarnykh nauk: mizhvuzivsʹkyy zbirnyk naukovykh pratsʹ molodykh vchenykh Drohobytsʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka – Current issues of humanitarian sciences: interuniversity collection of scientific works of young scientists of Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University, 2 (27), 193–198 [in Ukrainian].
Zhytynsʹka, M. O. (2019). Profesiyna pidhotovka maybutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv do zdiysnennya paliatyvnoho dohlyadu osib litnʹoho viku [Professional training of future social workers for palliative care of elderly people]. Naukovyy chasopys Natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova – Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov, ser. 11, 26, 117–121 [in Ukrainian].
Mykhaylyshyn, H., Dovha, M. (2019). Orhanizatsiyno-pedahohichni umovy profesiynoyi pidhotovky maybutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv do roboty z molodymy simʺyamy: ponyattya ta zahalʹna kharakterystyka [Organizational and pedagogical conditions of professional training of future social workers to work with young families: concepts and general characteristics]. Osvitni obriyi – Educational horizons, 49, 2, 75–77 [in Ukrainian].
Osadchenko, I. I. (2013). Sutnistʹ dydaktychnoyi odynytsi tekhnolohiyi sytuatsiynoho navchannya u pidhotovtsi maybutnikh uchyteliv pochatkovoyi shkoly [The essence of the didactic unit of situational learning technology in the training of future primary school teachers]. Naukovyy visnyk Kremenetsʹkoho oblasnoho humanitarno-pedahohichnoho instytutu im. Tarasa Shevchenka – Scientific Bulletin of the Kremenets Regional Humanitarian and Pedagogical Institute named after Taras Shevchenko, issue 1, 78–82 [in Ukrainian].
Osadchenko, I. I. (2011). Teoriya i praktyka sytuatsiynoho navchannya u pidhotovtsi maybutnikh uchyteliv pochatkovoyi shkoly [Theory and practice of situational learning in the training of future primary school teachers]. Umanʹ: PP Zhovtyy [in Ukrainian].
Ostapenko, A. A. (2011). Modelyuvannya bahatovymirnoyi pedahohichnoyi realʹnosti: teoriya i tekhnolohiyi [Modeling multidimensional pedagogical reality: theory and technology]. Kyyiv: Osvita [in Ukrainian].
Petruk, O. M. (2019). Tekst yak stryzhneva dydaktychna odynytsya intehrovanoho pidruchnyka z ukrayinsʹkoyi movy dlya shkil z navchannyam movamy natsionalʹnykh menshyn [The text as a core didactic unit of an integrated textbook on the Ukrainian language for schools teaching languages of national minorities]. URL: https://lib.iitta.gov.ua/718291/1/%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%8F%D0%BA%20%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%B6%D0%BD%D0%B5%D0%B2%D0%B0%20%D0%B4%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B0%20%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8F.pdf [in Ukrainian].
Povidaychyk, O. S., Zhylenko, R. V. (2020). Tekhnolohiyi profesiynoyi pidhotovky maybutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv do naukovo-doslidnytsʹkoyi diyalʹnosti [Technologies of professional training of future social workers for research activities]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu – Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University, issue 2 (47), 125–129 [in Ukrainian].
Romanovsʹka, L. I. (2013). Pidhotovka maybutnikh sotsialʹnykh pedahohiv do profesiynoyi diyalʹnosti ta pozytyvni tendentsiyi takoho protsesu v Ukrayini [Preparation of future social pedagogues for professional activity and positive trends of such a process in Ukraine]. Zbirnyk naukovykh pratsʹ Khmelʹnytsʹkoho instytutu sotsialʹnykh tekhnolohiy Universytetu «Ukrayina» – Collection of scientific works of the Khmelnytskyi Institute of Social Technologies of the University «Ukraine», 2 (8), 224–227 [in Ukrainian].
Spivak, YA. O. (2018). Profesiyna pidhotovka sotsialʹnykh pratsivnykiv: vitchyznyanyy i mizhnarodnyy dosvid [Professional training of social workers: domestic and international experience]. Dukhovnistʹ osobystosti: metodolohiya, teoriya i praktyka – Personal spirituality: methodology, theory and practice, issue 6 (87), 134–145 [in Ukrainian].
Yurkiv, YA. I. (2021). Teoriya i praktyka profesiynoyi pidhotovky maybutnikh sotsialʹnykh pedahohiv ta sotsialʹnykh pratsivnykiv do roboty iz vrazlyvymy katehoriyamy naselennya [Theory and practice of professional training of future social teachers and social workers to work with vulnerable categories of the population]. Doctor`s thesis. Starobilʹsʹk [in Ukrainian].
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).