Динаміка змісту освіти в дискурсі життєвого циклу індустріальної цивілізації

Автор(и)

  • V. A. Zinkevych Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog2020.02.014

Анотація

У статті аналізується місце і роль зміни парадигми знань у саморозгортанні індустріальної цивілізації відповідно до життєвого циклу системи індустріальної освіти; зміст освіти визначає, як виявляється, усі інші параметри навчально - виховного процесу, оскільки він є продуктом, з одного боку - розвитку фундаментальної науки, а з другого - визначає стан науково - технічного прогресу на основі якого відбувається революційна зміна засобів виробництва, що тягне за собою зміну  так званих технологічних укладів і ставить проблему відповідності робочої сили функціоналу засобів виробництва; на основі цих змін світова і регіональна спільнота стало піднімається по осі еволюційного розвитку соціального світу, залишаючи після себе на полицях планетарного архіву артефакти культури тієї чи іншої історичної доби; доводиться, що для аналізу динаміки зміни знань треба використати дві методологічні умови: застосувати цивілізаційний підхід і парадигму життєвого циклу соціальних систем, оскільки дане явище у просторі і часі має довготривалий вимір; підкреслюється, що знання є базовим і системо утворюючим елементом саморозгортання цивілізації і тому його можна використовувати (за М.Фуко) як методологічний критерій для оцінки якості життєустрою цивілізації; виокремлюється зміст змісту освіти на кожному етапі життєдіяльності індустріальної цивілізації: на етапі її зародження привалювало природниче знання; на етапі зростання - технічне знання, що відповідало суті самої цивілізації; на етапі зрілості - наукове знання перетворилося на ідеологеми соціального розвитку, що привело до появи технократизму і «загнало» планетарну спільноту у глухий кут; на етапі занепаду - технологічне знання призвело до того, що були втрачені орієнтири мейнстриму соціального розвитку і почалась катастрофічна руйнація соціального організму планети, що тягне за собою зміну виду цивілізаційного розвитку; вихід вбачається у підйомі планетарної спільноти у простір інформаційної цивілізації якому відповідає перехід освіти до оволодіння методологічним знанням.

Посилання

Informatsiia vziata z saitu birzhi Avtor 24: URL: https://spravochnick.ru/pedagogika/metody_issledovaniya_v_pedagogike/metodologiya_pedagogiki/.

Klymova H.P. Obrazovanye v kontekste tsyvylyzatsyonnoho razvytyia : monohrafyia. Kharkov: Yzdatel FL-P – Vapniarchuk N.N., 2007. S.152.

Kraevskyi V.V. Metodolohyia pedahohyky: novыi эtap: ucheb. posobye dlia stud. vыssh. ucheb. zavedenyi / V.V.Kraevskyi, E.V.Berezhnova. – M.: yzdatelskyi tsentr «Akademyia», 2006, 400s.

Metodolohyiapedahohyky.URL:https://spravochnick.ru/pedagogika/metody_issledovaniya_v_pedagogike/metodologiya_pedagogiki/.

Myshel Fuko. Slova y veshchy. Arkheolohyia humanytarnыkh nauk. Perevodna russkyi yazыk: V. P. Vyzghyn, N. S. Avtonomova. – M., «Prohress»,1977.//Эlektronnaiapublykatsyia:Tsentr humanytarnыkh tekhnolohyi. 20.06.2012. URL: https://gtmarket.ru/laboratory/basis/5169.

Poriadok dyskursa Myshelia Fuko: kto upravliaet znanyiamy, upravliaet vsem // Zaholovok z ekranu/ Rezhym dostupu: https://monocler.ru/poryadok-diskursa-fuko/.

Rekomendatsyia Rec (2001)15 Komyteta Mynystrov Hosudarstvam-chlenam po voprosam prepodavanyia ystoryy v Evrope v 21 veke. URL: tandis.odihr.pl/.. ,/hre.. ./CoE %20Rec %202001 %2015 %20RUS.pdf.

Завантаження

Опубліковано

2020-09-23

Номер

Розділ

Статті