Використання метафоричних асоціативних карт для опрацювання стосунків власності
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.01.048Анотація
У статті представлено розуміння стосунків власності, що вибдовються через потребу у власності та проживання почуття власності. Стосунки власності представлено як широкий спектр взаємодії щодо власності, що в своїй основі має три взаємопов’зані елементи: власник, об’єкт власності та інші особи (потенційні власники або ті, що мають визнати легітимність психологічного володіння). Стосунки власності, як і саме почуття власності, з одного боку часто є неусвідомлюваним, фоновим, а з другого – неоднозначне ставлення з боку суспільства, що спонукає людей приховувати свої переживання щодо власності. Тому для роботи з такими запитами найкраще використовувати, особливо на початкових етапах, проективні методи, зокрема і метафоричні асоціативні карти. Метою статті є обгрунтування практичних технік і засобів роботи психолога зі стосунками власності, ставлення до власності та проживанням почуття власності за допомогою метафоричних асоціативних карт як інструменту діагностики та корекції поведінки і переживань клієнта щодо стосунків власності. Методи. Для досягнення мети дослідження використано методи аналізу, синтезу та порівняння, застосовані до розуміння загального алгоритму роботи з темою власності та вцілому принципів і технік роботи з МАК, а також описовий метод. Основними запитами, причиною яких можуть бути стосунки власності є ревнощі, заздрість, патологічне накопичення, марнотратство, надмірна заощадливість, жадібність, переживання щодо втрати власності, невміння бути власником, безвідповідальність тощо. Обгрунтовано можливість використання метафоричних асоціативних карт як проективного методу для діагностичної та корекійно-терапевтичної роботи психолога зі стосунками власності. Показано переваги метафоричних асоціативних карт для роботи з таким типом запитів. Описано основні алгоритми опрацювання запиту, а також представлені техніки «Стосунки із об’єктом власності», «Власність і батьківські настанови». Показано, що проективні методи є ефективним інструментом в роботі психолога і психотерапевта з таким часто неусвідомлюваними запитами, як власність і прагнення володіння.
Посилання
Burmenko, T. D., Karnyshev, A.D. (2003). Sobstvennost: Psykholoho-Economicheskiy Analyz [Ownership: Psycho-Economic Analysis]. Irkutsk. [in Russian]
Fabrіcheva, M. (2014). Metaforichnі karti jak mozhlivіst' chitati nesvіdome. Metodichna kniga-posіbnik [Metaphorical maps as an opportunity to read the unconscious. Methodical book-manual]. 100. [in Ukrainian]
Fischer, E.D. (2017). Two analogy strategies: the cases of mind metaphors and introspection. Connection Science. 30(2), 1-33 DOI:10.1080/09540091.2017.1350937
https://doi.org/10.1080/09540091.2017.1350937
Gorobchenko, A. & Yevmenchyk, M. (2010). Unikal'nyie kolody metaforicheskih asotsiativnyh kart [Unic Sets of Metaphoric Assosiative Cards]. Adukatar. 2 (18). 33-36. [in Russian]
Hubeladze, I.H. (2020). Sotsial'ni praktyky volodinnya yak prostir realizatsiyi pochuttya vlasnosti [Social practices of possession as a space for sense of ownership implementation]. Naukovi studiyi iz sotsial'noyi ta politychnoyi psykholohiyi [Scientific Studios on Social and Political Psychology], 46 (49), 242-250. DOI: 10.33120/ssj.vi46(49).173 [in Ukrainian]
https://doi.org/10.33120/ssj.vi46(49).173
Jung, K.-G. (1991). Podhod k bessoznatel'nomu [Appproach to the uncousneness]. Arhetip i simvol [Arhetype andsymbol]. M.: Renessans. [in Russian]
Karnieli-Miller, O., Nissim, G., & Goldberg, M. (2016). It's in the Cards. Qualitative Health Research, 27(1), 138-151. doi:10.1177/1049732315609897
https://doi.org/10.1177/1049732315609897
Karpov, A. V., Skityayeva, I.M. (2002). Psikhologiya refleksii [Reflction Psychology]. Yaroslavl' : Avers Press, 303. [in Russian]
Khazratova, N. (2009). Psykholohichna Pryroda Pochuttya Vlasnosti [Psychological Nature of Sense of Ownership]. Sotsialna Psykholohiya [Social Psychology], 5, 103-110. [in Ukrainian]
Khazratova, N., Lutsenko M. (2011). Potreba u Vlasnosti yak Sotsialno-Psykholohichnyy Fenomen [Need for a Property as a Social and Psychological Phenomenon]. Psykholohiyao sobystosti [Psychology of Personality]. Vp.3.113-121.[in Ukrainian]
Logler, N., Yoo, D. (2018). Metaphor Cards: A How-to-Guide for Making and Using a Generative Metaphorical Design Toolkit. DOI: 10.1145/3196709.3196811
https://doi.org/10.1145/3196709.3196811
Noguti, V. & Bokeyar, A.L. (2014). Who am I? The relationship between self-concept uncertainty and materialism. International Journal of Psychology. Vol.49. No.5, 323-333. DOI: 10.1002/ijop.12031
https://doi.org/10.1002/ijop.12031
Ozdemir, N.K. (2020). A creative method for career supervision: Therapeutic associative cards. Australian Journal of Career Development. Vol. 29(2), 144-150. DOI: 10.1177/1038416220927795
https://doi.org/10.1177/1038416220927795
Peck, J., Shu, S. B. (2018). Psychological Ownership and Consumer Behavior. Springer International Publishing. 263-267. DOI: 10.1007/978-3-319-77158-8
https://doi.org/10.1007/978-3-319-77158-8
Pipes R. (2008). Sobstvennost i Svoboda [Ownership and Freedom]. M.: Moscow School of Political Studies. (in Russian)
Popova G.V., Miloradova N.Je. Metaforicheskie associativnye karty kak instrument psihologicheskogo konsul'tirovanija [Metaphorical associative cards as a tool for psychological counseling]. Vіsnik HNPU іmenі G.S. Skovorodi. Psihologіja [Bulletin of KhNPU named after G.Skovoroda. Psychology]. Vip.50. H.: HNPU, 2015. S. 167-177. [in Russian]
Shebanova, V. (2020). Metaphoric Associative Cards in the Work of a Psychologist. Проблеми сучасної психології [Problems of current psychology]. 289-307. DOI:10.32626/2227-6246.2020-50.289-307
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-50.289-307
Turkova D.M. (2020). Metaforychni asotsiatyvni karty yak visual'no-naratyvnyy stymul dlya psykholinhvistychnoho analizu dialohu z tilesnym YA [Metaphorical associative maps as a visual-narrative stimulus for psycholinguistic analysis of dialogue with the bodily Self]. Naukovyy visnyk Khersons'koho derzhavnoho universytetu. Seriya: Psykholohichni nauky [Scietiific Bulletin of Kherson State University. Psychological Sciences]. 3. 63-71. DOI: 10.32999/ksu2312-3206/2020-3-8 [in Ukrainian]
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).