Використання метафоричних асоціативних карт для опрацювання стосунків власності

Автор(и)

  • I. H. Hubeladze Інститут соціальної та політичної психології НАПН України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.01.048

Анотація

У статті представлено розуміння стосунків власності, що вибдовються через потребу у власності та проживання почуття власності. Стосунки власності представлено як широкий спектр взаємодії щодо власності, що в своїй основі має три взаємопов’зані елементи: власник, об’єкт власності та інші особи (потенційні власники або ті, що мають визнати легітимність психологічного володіння). Стосунки власності, як і саме почуття власності, з одного боку часто є неусвідомлюваним, фоновим, а з другого – неоднозначне ставлення з боку суспільства, що спонукає людей приховувати свої переживання щодо власності. Тому для роботи з такими запитами найкраще використовувати, особливо на початкових етапах, проективні методи, зокрема і метафоричні асоціативні карти. Метою статті є обгрунтування практичних технік і засобів роботи психолога зі стосунками власності, ставлення до власності та проживанням почуття власності за допомогою метафоричних асоціативних карт як інструменту діагностики та корекції поведінки і переживань клієнта щодо стосунків власності. Методи. Для досягнення мети дослідження використано методи аналізу, синтезу та порівняння, застосовані до розуміння загального алгоритму роботи з темою власності та вцілому принципів і технік роботи з МАК, а також описовий метод. Основними запитами, причиною яких можуть бути стосунки власності є ревнощі, заздрість, патологічне накопичення, марнотратство, надмірна заощадливість, жадібність, переживання щодо втрати власності, невміння бути власником, безвідповідальність тощо. Обгрунтовано можливість використання метафоричних асоціативних карт як проективного методу для діагностичної та корекійно-терапевтичної роботи психолога зі стосунками власності. Показано переваги метафоричних асоціативних карт для роботи з таким типом запитів. Описано основні алгоритми опрацювання запиту, а також представлені техніки «Стосунки із об’єктом власності», «Власність і батьківські настанови». Показано, що проективні методи є ефективним інструментом в роботі психолога і психотерапевта з таким часто неусвідомлюваними запитами, як власність і прагнення володіння.

Посилання

Burmenko, T. D., Karnyshev, A.D. (2003). Sobstvennost: Psykholoho-Economicheskiy Analyz [Ownership: Psycho-Economic Analysis]. Irkutsk. [in Russian]

Fabrіcheva, M. (2014). Metaforichnі karti jak mozhlivіst' chitati nesvіdome. Metodichna kniga-posіbnik [Metaphorical maps as an opportunity to read the unconscious. Methodical book-manual]. 100. [in Ukrainian]

Fischer, E.D. (2017). Two analogy strategies: the cases of mind metaphors and introspection. Connection Science. 30(2), 1-33 DOI:10.1080/09540091.2017.1350937

https://doi.org/10.1080/09540091.2017.1350937

Gorobchenko, A. & Yevmenchyk, M. (2010). Unikal'nyie kolody metaforicheskih asotsiativnyh kart [Unic Sets of Metaphoric Assosiative Cards]. Adukatar. 2 (18). 33-36. [in Russian]

Hubeladze, I.H. (2020). Sotsial'ni praktyky volodinnya yak prostir realizatsiyi pochuttya vlasnosti [Social practices of possession as a space for sense of ownership implementation]. Naukovi studiyi iz sotsial'noyi ta politychnoyi psykholohiyi [Scientific Studios on Social and Political Psychology], 46 (49), 242-250. DOI: 10.33120/ssj.vi46(49).173 [in Ukrainian]

https://doi.org/10.33120/ssj.vi46(49).173

Jung, K.-G. (1991). Podhod k bessoznatel'nomu [Appproach to the uncousneness]. Arhetip i simvol [Arhetype andsymbol]. M.: Renessans. [in Russian]

Karnieli-Miller, O., Nissim, G., & Goldberg, M. (2016). It's in the Cards. Qualitative Health Research, 27(1), 138-151. doi:10.1177/1049732315609897

https://doi.org/10.1177/1049732315609897

Karpov, A. V., Skityayeva, I.M. (2002). Psikhologiya refleksii [Reflction Psychology]. Yaroslavl' : Avers Press, 303. [in Russian]

Khazratova, N. (2009). Psykholohichna Pryroda Pochuttya Vlasnosti [Psychological Nature of Sense of Ownership]. Sotsialna Psykholohiya [Social Psychology], 5, 103-110. [in Ukrainian]

Khazratova, N., Lutsenko M. (2011). Potreba u Vlasnosti yak Sotsialno-Psykholohichnyy Fenomen [Need for a Property as a Social and Psychological Phenomenon]. Psykholohiyao sobystosti [Psychology of Personality]. Vp.3.113-121.[in Ukrainian]

Logler, N., Yoo, D. (2018). Metaphor Cards: A How-to-Guide for Making and Using a Generative Metaphorical Design Toolkit. DOI: 10.1145/3196709.3196811

https://doi.org/10.1145/3196709.3196811

Noguti, V. & Bokeyar, A.L. (2014). Who am I? The relationship between self-concept uncertainty and materialism. International Journal of Psychology. Vol.49. No.5, 323-333. DOI: 10.1002/ijop.12031

https://doi.org/10.1002/ijop.12031

Ozdemir, N.K. (2020). A creative method for career supervision: Therapeutic associative cards. Australian Journal of Career Development. Vol. 29(2), 144-150. DOI: 10.1177/1038416220927795

https://doi.org/10.1177/1038416220927795

Peck, J., Shu, S. B. (2018). Psychological Ownership and Consumer Behavior. Springer International Publishing. 263-267. DOI: 10.1007/978-3-319-77158-8

https://doi.org/10.1007/978-3-319-77158-8

Pipes R. (2008). Sobstvennost i Svoboda [Ownership and Freedom]. M.: Moscow School of Political Studies. (in Russian)

Popova G.V., Miloradova N.Je. Metaforicheskie associativnye karty kak instrument psihologicheskogo konsul'tirovanija [Metaphorical associative cards as a tool for psychological counseling]. Vіsnik HNPU іmenі G.S. Skovorodi. Psihologіja [Bulletin of KhNPU named after G.Skovoroda. Psychology]. Vip.50. H.: HNPU, 2015. S. 167-177. [in Russian]

Shebanova, V. (2020). Metaphoric Associative Cards in the Work of a Psychologist. Проблеми сучасної психології [Problems of current psychology]. 289-307. DOI:10.32626/2227-6246.2020-50.289-307

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-50.289-307

Turkova D.M. (2020). Metaforychni asotsiatyvni karty yak visual'no-naratyvnyy stymul dlya psykholinhvistychnoho analizu dialohu z tilesnym YA [Metaphorical associative maps as a visual-narrative stimulus for psycholinguistic analysis of dialogue with the bodily Self]. Naukovyy visnyk Khersons'koho derzhavnoho universytetu. Seriya: Psykholohichni nauky [Scietiific Bulletin of Kherson State University. Psychological Sciences]. 3. 63-71. DOI: 10.32999/ksu2312-3206/2020-3-8 [in Ukrainian]

https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2020-3-8

Завантаження

Опубліковано

2021-06-10

Номер

Розділ

Статті