Толерантність та демократія як опорні пріоритети в системі моральних цінностей європейського освітнього простору
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.01.066Анотація
У статті аналізуються основні цінності європейського освітнього простору, зокрема миролюбство, демократія, права людини, толерантність, гуманізм і солідарність. Їх формування засобами освіти є головною вимогою повноформатної підготовки людини як громадянина і особистості до життя. Кожна з означених цінностей являє собою своєрідну частку духовного світу особистості, цілісність якого забезпечує їх єдність і взаємодію, перетікання і доповнення одне одного. Особливе місце і роль в цьому процесі належать таким цінностям (компетенціям) як толерантність та демократія. Толерантність є однією з висхідних базових цінностей європейського освітнього простору. Зазначається, що толерантність є найменш політизованою та ідеологізованою регулюючою функцією в системі взаємодії цих цінностей, забезпечує їх єдність як на індивідуальному рівні, так і на рівні колективу. Толерантність виховує готовність до спілкування, співпраці та взаєморозуміння, дозволяє налагодити конструктивне спілкування з представниками різних груп з різним світоглядом. Ці характеристики стосуються й демократії. Єдність цих духовних пріоритетів, їх органічна взаємодія, сила якої поширюється на всю аксіологічну палітру духовного життя людини, утворює універсальну платформу для гуманізації освіти, взаємодії освітніх систем у Європі.
Посилання
Andrushchenko T. V.(2015). Natsionalne ta zahalnoliudske yak dominantni tsinnosti suchasnoi osvitnoi polityky (ievropeiskyi kontekst). Multyversum. Filosofskyi almanakh. Vyp. 9–10. Р. 117–134.
Andrushchenko T. V.(2014). Osvita yak intehratsiinyi chynnyk suchasnoho tsyvilizatsiinoho rozvytku. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 18: Ekonomika i pravo. K.: Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova, Vyp. 24. Р. 213–221.
Bondыreva S. K., Kolesov D. M.(2003). Tolerantnost (vvedenye v problemu). M; Voronezh: yzd-vo NPO MODEK, 240.
Bukharestskaia deklaratsyia эtycheskykh tsennostei y pryntsy¬pov vыssheho obrazovanyia v Evrope.Vіsshee obrazovanye v Evrope. (2004). Tom XXIKh, № 4. Эtycheskye y moralne aspektы vыssheho obrazovanyia y nauky v Evrope, YuNESKO–SEPES. URL : http://www.aha.ru/~moscow64 //educational_book/Hee_xxix_4_2004.zip
Vakhrina O. V.(2015). Akademichni kodeksy tsinnostei u vyshchii shkoli Polshchi. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. № 4. Р. 49–59.
Kalynovskyi Yu. Yu.(2012). Akademichna chesnist yak chynnyk pravovoho vykhovannia studentskoi molodi. Hileia: naukovyi visnyk: zb. nauk. pr. K.,Vyp. 63 (№ 8). Р. 477–82.
Kolotylo M.(2013) Humanistychnyi potentsial novitnoi paradyhmy osvity v realiiakh suchasnoi antropolohichnoi kryzy. Filosofiia osvity. Philosophy of Education. № 2 (13). Р. 317–332.
Kushnarova M. B., Hryshchenko O. A.. Teoretychni zasady bahatokulturnosti ta svitovyi dosvid. URL : http://www.culturalstudies.in.ua.
Nikolai H. Yu. (2013). Metodolohichni poshuky u sferi mystetskoi osvity. Aktualni pytannia mystetskoi osvity ta vykhovannia.Vyp. 1. Р. 3–17.
Ovcharuk O. V.(2016). Suchasnyi dosvid vprovadzhennia osvity dlia demokratychnoho hromadianstva ta osvity v haluzi prav liudyny v krainakh skhidnoho partnerstva. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia: Pedahohika i psykholohiia. № 2. Р. 44–51.
Ryzhak L. (2008). Yevrointehratsiia vyshchoi osvity Ukrainy: aksiolohichnyi vymir. Visn. Lviv. un-tu im. I. Franka. Filosofski nauky. Vyp. 11. Р. 27–37.
Ryzhak L.(2005). filosofsko-svitohliadni zasady osvity Ukrainy v umovakh yevrointehratsii. Sotsiohumanitarni problemy liudyny. № 1. Р. 35–41.
Sysoieva S. O., Batechko N. H. (2011).Vyshcha osvita Ukrainy: realii suchasnoho rozvytku. K.: VD EKMO, 344.
Shabanova Yu. O., Osypov А. O. (2014). Sutnist i pryntsypy humannoi pedahohiky vyshchoi shkoly. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia: Pedahohika i psykholohiia. № 2. Р. 123–130.
Kruk J. Good scientific Practice and ethical principles in scientific research and higher education. URL: http://www.cejssm.usz.edu.pl/.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).