Толерантність та демократія як опорні пріоритети в системі моральних цінностей європейського освітнього простору

Автор(и)

  • E. V. Bidenko National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov , Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.01.066

Анотація

У статті аналізуються основні цінності європейського освітнього простору, зокрема миролюбство, демократія, права людини, толерантність, гуманізм і солідарність. Їх формування засобами освіти є головною вимогою повноформатної підготовки людини як громадянина і особистості до життя. Кожна з означених цінностей являє собою своєрідну частку духовного світу особистості, цілісність якого забезпечує їх єдність і взаємодію, перетікання і доповнення одне одного. Особливе місце і роль в цьому процесі належать таким цінностям (компетенціям) як толерантність та демократія. Толерантність є однією з висхідних базових цінностей європейського освітнього простору. Зазначається, що толерантність є найменш політизованою та ідеологізованою регулюючою функцією в системі взаємодії цих цінностей, забезпечує їх єдність як на індивідуальному рівні, так і на рівні колективу. Толерантність виховує готовність до спілкування, співпраці та взаєморозуміння, дозволяє налагодити конструктивне спілкування з представниками різних груп з різним світоглядом. Ці характеристики стосуються й демократії. Єдність цих духовних пріоритетів, їх органічна взаємодія, сила якої поширюється на всю аксіологічну палітру духовного життя людини, утворює універсальну платформу для гуманізації освіти, взаємодії освітніх систем у Європі.

Посилання

Andrushchenko T. V.(2015). Natsionalne ta zahalnoliudske yak dominantni tsinnosti suchasnoi osvitnoi polityky (ievropeiskyi kontekst). Multyversum. Filosofskyi almanakh. Vyp. 9–10. Р. 117–134.

Andrushchenko T. V.(2014). Osvita yak intehratsiinyi chynnyk suchasnoho tsyvilizatsiinoho rozvytku. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 18: Ekonomika i pravo. K.: Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova, Vyp. 24. Р. 213–221.

Bondыreva S. K., Kolesov D. M.(2003). Tolerantnost (vvedenye v problemu). M; Voronezh: yzd-vo NPO MODEK, 240.

Bukharestskaia deklaratsyia эtycheskykh tsennostei y pryntsy¬pov vыssheho obrazovanyia v Evrope.Vіsshee obrazovanye v Evrope. (2004). Tom XXIKh, № 4. Эtycheskye y moralne aspektы vыssheho obrazovanyia y nauky v Evrope, YuNESKO–SEPES. URL : http://www.aha.ru/~moscow64 //educational_book/Hee_xxix_4_2004.zip

Vakhrina O. V.(2015). Akademichni kodeksy tsinnostei u vyshchii shkoli Polshchi. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. № 4. Р. 49–59.

Kalynovskyi Yu. Yu.(2012). Akademichna chesnist yak chynnyk pravovoho vykhovannia studentskoi molodi. Hileia: naukovyi visnyk: zb. nauk. pr. K.,Vyp. 63 (№ 8). Р. 477–82.

Kolotylo M.(2013) Humanistychnyi potentsial novitnoi paradyhmy osvity v realiiakh suchasnoi antropolohichnoi kryzy. Filosofiia osvity. Philosophy of Education. № 2 (13). Р. 317–332.

Kushnarova M. B., Hryshchenko O. A.. Teoretychni zasady bahatokulturnosti ta svitovyi dosvid. URL : http://www.culturalstudies.in.ua.

Nikolai H. Yu. (2013). Metodolohichni poshuky u sferi mystetskoi osvity. Aktualni pytannia mystetskoi osvity ta vykhovannia.Vyp. 1. Р. 3–17.

Ovcharuk O. V.(2016). Suchasnyi dosvid vprovadzhennia osvity dlia demokratychnoho hromadianstva ta osvity v haluzi prav liudyny v krainakh skhidnoho partnerstva. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia: Pedahohika i psykholohiia. № 2. Р. 44–51.

Ryzhak L. (2008). Yevrointehratsiia vyshchoi osvity Ukrainy: aksiolohichnyi vymir. Visn. Lviv. un-tu im. I. Franka. Filosofski nauky. Vyp. 11. Р. 27–37.

Ryzhak L.(2005). filosofsko-svitohliadni zasady osvity Ukrainy v umovakh yevrointehratsii. Sotsiohumanitarni problemy liudyny. № 1. Р. 35–41.

Sysoieva S. O., Batechko N. H. (2011).Vyshcha osvita Ukrainy: realii suchasnoho rozvytku. K.: VD EKMO, 344.

Shabanova Yu. O., Osypov А. O. (2014). Sutnist i pryntsypy humannoi pedahohiky vyshchoi shkoly. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia: Pedahohika i psykholohiia. № 2. Р. 123–130.

Kruk J. Good scientific Practice and ethical principles in scientific research and higher education. URL: http://www.cejssm.usz.edu.pl/.

Завантаження

Опубліковано

2021-06-10

Номер

Розділ

Статті