Демократизація та інформатизація освіти як засоби формування суб’єктів відкритого суспільства сталого розвитку
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.01.084Анотація
В статті розглядається демократизація освіти як ключовий напрям реформування освітньої галузі в Україні. Одним з ключових її аспектів є повноцінна інформатизація, що включає як технологічні, так і навчально-педагогічні, світоглядні, ціннісні, життєтворчі параметри. Ефективна демократизація та інформатизація навчально-виховного процесу дозволяють готувати людину до успішної самореалізації у відкритому соціумі сталого розвитку. Автор стверджує, що визначальними рисами нової моделі освіти є демократизація та інформатизація освітнього процесу, управлінська діяльність у цій сфері. Демократизація освіти насамперед спрямована на підвищення якості освітніх послуг, забезпечення гнучкості системи освіти. Підкреслюється, що демократизація освіти передбачає індивідуалізацію навчання – створення можливостей для кожного суб’єкта будувати власну спрямованість навчального процесу в рамках існуючих стандартів і забезпечувати впровадження окремих методів у навчальний процес. Зазначається, що інформатизація освіти в Україні передбачає такі етапи: оснащення навчальних закладів інформаційними технологіями, трансформація характеру освіти внаслідок розвитку інформації суспільства, поєднання переваг традиційної освіти з можливостями інформаційних технологій; створення єдиного інформаційного освітнього простору тощо. Автор доходить висновку. що роль філософії освіти для сталого розвитку стає особливо актуальною у зв’язку з необхідністю формування у громадян України глобального, планетарного, екологічно орієнтованого світогляду, спрямованого на подолання недоліків психології споживачів. Стверджується, що філософія виховання суспільства сталого розвитку людини орієнтує людину на цінності комфортного та безпечного існування, творчого та стабільного існування в умовах різних криз та небезпек.
Посилання
Atamanchuk Yu.(2018). Vplyv informatsiinykh tekhnolohii, yaki vykorystovuiutsia v osvitnomu protsesi na yakist pidhotovky fakhivtsiv. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia. Vyp. 17. Р. 127-134.
Bekh V. P. Fylosofyia sotsyalnoho myra: monografija. Zaporozhe: Tandem-U, 1999. 284.
Bykov V. Yu.(2017). Problemy ta zavdannia suchasnoho etapu informatyzatsii osvity / V.Yu. Bykov, O.M. Spirin, O.P. Pinchuk. Naukove zabezpechennia rozvytku osvity v Ukraini: aktualni problemy teorii i praktyky (do 25-richchia NAPN Ukrainy). Р 191-198.
Desiatov T.(2011). Filosofski zasady neperervnoi osvity. Porivnialna profesiina pedahohika. № 2. Р. 6-17.
Kramarenko A.(2015). Idei osvity dlia staloho rovytku yak osnovni oriientyry protsesu fomuvannia ekolohooriientovanoho fakhivtsia pochatkovoi osvity. Molod i rynok. № 5. Р. 19-23.
Makarenko L. L.(2013). Informatyzatsiia osvity yak priorytetnyi napriam modernizatsii osvity v umovakh informatsiinoho suspilstva. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. Vypusk 43. Р. 118-125.
Marhulina L. V. (2011). Demokratyzatsiia osvity: ukrainskyi istorychnyi dosvid i suchasnist. Hileia: naukovyi visnyk: zb. nauk. pr. / Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova, K., Vyp. 43. Р. 397-404.
Moiko O. (2011). Informatyzatsiia osvity ta problemy vprovadzhennia v osvitu informatsiinykh tekhnolohii. Molod i rynok. № 5. Р.115-118.
Musiienko I.I.(2012). Sotsialno oriientovana model derzhavnoho upravlinnia osvitoiu yak chynnyk posylennia efektyvnosti natsionalnoi bezpeky Ukrainy. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia.Vyp. 3. Р. 268-276.
Nersesian H. A.(2013). Stalyi rozvytok pochynaietsia v holovakh liudei: sotsialno-filosofski aspekty interpretatsii poniattia. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut». Politolohiia. Sotsiolohiia. Pravo. № 4. Р. 68-75.
Riabenko Ye. M.(2010). Demokratyzatsiia vyshchoi osvity v dyskursi formuvannia sotsialnoi derzhavy v Ukraini / Ye. M. Riabenko // Hileia: naukovyi visnyk: zb. nauk. prats. – K.: VIR UAN, Vyp. 35. Р. 148-155.
Syladii I. M.(2017). Demokratyzatsiia osvity yak svoboda vyboru modeli osvitnoho protsesu. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 7 : Relihiieznavstvo. Kulturolohiia. Filosofiia : zb. nauk. prats.Kyiv : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, Vyp. 38(51). Р.235-241.
Sihida T. V.(2012). Realizatsiia pryntsypiv osvity dlia staloho rozvytku v praktytsi ukrainskykh shkil. Postmetodyka. №5(108). Р 20-25.
Yatseiko M. N. (2007). Demokratyzatsiia upravlinnia v systemi vyshchoi osvity: stanovlennia ta rozvytok. Vyshcha osvita Ukrainy. №1. Р. 50-59.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).