Демократизація та інформатизація освіти як засоби формування суб’єктів відкритого суспільства сталого розвитку

Автор(и)

  • M. O. Kit National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov , Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.01.084

Анотація

В статті розглядається демократизація освіти як ключовий напрям реформування освітньої галузі в Україні. Одним з ключових її аспектів є повноцінна інформатизація, що включає як технологічні, так і навчально-педагогічні, світоглядні, ціннісні, життєтворчі параметри. Ефективна демократизація та інформатизація навчально-виховного процесу дозволяють готувати людину до успішної самореалізації у відкритому соціумі сталого розвитку. Автор стверджує, що визначальними рисами нової моделі освіти є демократизація та інформатизація освітнього процесу, управлінська діяльність у цій сфері. Демократизація освіти насамперед спрямована на підвищення якості освітніх послуг, забезпечення гнучкості системи освіти. Підкреслюється, що демократизація освіти передбачає індивідуалізацію навчання – створення можливостей для кожного суб’єкта будувати власну спрямованість навчального процесу в рамках існуючих стандартів і забезпечувати впровадження окремих методів у навчальний процес. Зазначається, що інформатизація освіти в Україні передбачає такі етапи: оснащення навчальних закладів інформаційними технологіями, трансформація характеру освіти внаслідок розвитку інформації суспільства, поєднання переваг традиційної освіти з можливостями інформаційних технологій; створення єдиного інформаційного освітнього простору тощо. Автор доходить висновку. що роль філософії освіти для сталого розвитку стає особливо актуальною у зв’язку з необхідністю формування у громадян України глобального, планетарного, екологічно орієнтованого світогляду, спрямованого на подолання недоліків психології споживачів. Стверджується, що філософія виховання суспільства сталого розвитку людини орієнтує людину на цінності комфортного та безпечного існування, творчого та стабільного існування в умовах різних криз та небезпек.

Посилання

Atamanchuk Yu.(2018). Vplyv informatsiinykh tekhnolohii, yaki vykorystovuiutsia v osvitnomu protsesi na yakist pidhotovky fakhivtsiv. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia. Vyp. 17. Р. 127-134.

Bekh V. P. Fylosofyia sotsyalnoho myra: monografija. Zaporozhe: Tandem-U, 1999. 284.

Bykov V. Yu.(2017). Problemy ta zavdannia suchasnoho etapu informatyzatsii osvity / V.Yu. Bykov, O.M. Spirin, O.P. Pinchuk. Naukove zabezpechennia rozvytku osvity v Ukraini: aktualni problemy teorii i praktyky (do 25-richchia NAPN Ukrainy). Р 191-198.

Desiatov T.(2011). Filosofski zasady neperervnoi osvity. Porivnialna profesiina pedahohika. № 2. Р. 6-17.

Kramarenko A.(2015). Idei osvity dlia staloho rovytku yak osnovni oriientyry protsesu fomuvannia ekolohooriientovanoho fakhivtsia pochatkovoi osvity. Molod i rynok. № 5. Р. 19-23.

Makarenko L. L.(2013). Informatyzatsiia osvity yak priorytetnyi napriam modernizatsii osvity v umovakh informatsiinoho suspilstva. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. Vypusk 43. Р. 118-125.

Marhulina L. V. (2011). Demokratyzatsiia osvity: ukrainskyi istorychnyi dosvid i suchasnist. Hileia: naukovyi visnyk: zb. nauk. pr. / Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova, K., Vyp. 43. Р. 397-404.

Moiko O. (2011). Informatyzatsiia osvity ta problemy vprovadzhennia v osvitu informatsiinykh tekhnolohii. Molod i rynok. № 5. Р.115-118.

Musiienko I.I.(2012). Sotsialno oriientovana model derzhavnoho upravlinnia osvitoiu yak chynnyk posylennia efektyvnosti natsionalnoi bezpeky Ukrainy. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia.Vyp. 3. Р. 268-276.

Nersesian H. A.(2013). Stalyi rozvytok pochynaietsia v holovakh liudei: sotsialno-filosofski aspekty interpretatsii poniattia. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut». Politolohiia. Sotsiolohiia. Pravo. № 4. Р. 68-75.

Riabenko Ye. M.(2010). Demokratyzatsiia vyshchoi osvity v dyskursi formuvannia sotsialnoi derzhavy v Ukraini / Ye. M. Riabenko // Hileia: naukovyi visnyk: zb. nauk. prats. – K.: VIR UAN, Vyp. 35. Р. 148-155.

Syladii I. M.(2017). Demokratyzatsiia osvity yak svoboda vyboru modeli osvitnoho protsesu. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 7 : Relihiieznavstvo. Kulturolohiia. Filosofiia : zb. nauk. prats.Kyiv : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, Vyp. 38(51). Р.235-241.

Sihida T. V.(2012). Realizatsiia pryntsypiv osvity dlia staloho rozvytku v praktytsi ukrainskykh shkil. Postmetodyka. №5(108). Р 20-25.

Yatseiko M. N. (2007). Demokratyzatsiia upravlinnia v systemi vyshchoi osvity: stanovlennia ta rozvytok. Vyshcha osvita Ukrainy. №1. Р. 50-59.

Завантаження

Опубліковано

2021-06-10

Номер

Розділ

Статті