Критика Івана Проханова московського цезаропапізму

Автор(и)

  • N. М. Maryukhno National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov , Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.01.119

Анотація

У статті здійснено аналіз соціально-політичного богослов’я Івана Проханова як визначного російського релігійно-суспільного діяча початку ХХ ст., голови Всеросійського Союзу Євангельських Християн. Досліджено його критику цезаропапістської структури в російських державно-церковних відносинах імперського періоду. Доведено, що Іван Проханов гостро викривав негативні прояви цезаропапізму, а насамперед опір Російської православної церкви до конструктивного реформування згідно з християнськими євангельськими цінностями. Зіставлено позиції щодо церковно-релігійного життя євангельського богослова Івана Проханова та обер-прокурора Священного синоду Константина Побєдоносцева – очільника реакційного спротиву будь-яким змінам, ідеолога контрреформ Олександра ІІІ. У різкій критиці цезаропапізму він опирався на християнське вчення про людину і суспільство, вважав, що правовою передумовою подолання його негативних наслідків є відокремлення церкви від держави, а для набуття духовної свободи – необхідність євангелічного пробудження російського православного народу.

Посилання

Аvgustin (1998). О Grade Bozhiem. Т. 4. Кnihi XIV-XXII. Sankt-Peterburg-Кiev: Аletea.

Bernard Klervosskii (2009). О liubvi k Bogu. O Blagodati i svobodnom vybore / Pod hedaktsyiei Y. А. Ramasheva. Sankt-Peterburg: Izd-vo Russkoi khristianskoi gumanitarnoi akademii.

Honcharenko D. I. (2019). Коntseptsia «Symfonii» Tserkvy ta derzhavy iak pidgruntia pravoslavnoho tsezaropapizmu. Visnyk Cherkas’koho universytetu. Seria «Filosofia». № 1. S. 99–106.

Kyrlezhev А. I. (2009). Fenomen «Pravoslavnoi ideologii» // Voprosy religii i religiovedenia. Vypusk 1. Chast’ 4. S.485-500.

Маt’ Маria (Skobtsova) (2002). Tipy religioznoi zhizni. Izdanie 2-е, ispravlennoe. Моskva.

Mitrokhin N. (2006). Ruskaia pravoslavnaia tserkov’: sovremennoie sostoianiei i aktual’nyie problemy. Моskva: Novoe literaturnoie obozreniie.

Nikitin F. N. (2007). Retseptsyia sovremennym ievangel’skim soobshchestvom 150-letia I. S. Prokhanova. Моlodoi uchenyi. Каzan’.

Prokhanov I. S. (1992). V kotle Rossii. 1869-1933. Аvtobiografia I. S. Prokhanova. Vsemirnyi Soiuz Ievangel’skijh khristian.

Prokhanov I. S. (2009). Novaia ili Ievangel’skaia zhyzn’. Тоm ІІ. Khristianskii tsentr «Logos».

Prokhanov I. S. (2009). Raduites’ v Gospode! Тоm І. Моskva: Khristianskii tsentr «Logos».

Skirbek G., Gilie N. (2000). Istoriia filosofii: Ucheb. pos. Моskva: VLADOS.

Soloviev V. S. (1989). Soch. v dvukh tomakh. Т 1. Folosofskaia publitsystika. Моskva: «Pravda».

Florovskii G. (1983). Puti russkoho bogoslovia. Paris, YMCA-PRESS.

Khristianskii sotsyalizm (1991). Spory o sud’bakh Rossii. Novosibirsk: Nauka.

Завантаження

Опубліковано

2021-06-10

Номер

Розділ

Статті