Окультизм в сучасному світі: данина моді чи історична закономірність?
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.01.130Анотація
В статті показано, що сучасне масове зацікавлення окультизмом зумовлено, з одного боку, світоглядною кризою, вираженою відсутністю стійких та надійних основ для самовизначення та орієнтації людини у світі, а з іншого – формуванням знеособленої людини та утвердженням масового суспільства. Відсутність стійкого світоглядного ядра, універсальних цінностей, ідеалів та соціальних стандартів, й, водночас, небажання ставити та вирішувати складні соціокультурні проблеми, є головною причиною того, що сучасна (постмодерна) людина обирає своїм орієнтиром окультні ідеали та норми, що не потребують глибокої рефлексії, проте забезпечують її відчуттям причетності до Всесвіту. Більшість з них пропонує сучасна індустрія масової культури. Попри те, що її продукти викликають чимале занепокоєння серед прихильників традиційних християнських цінностей та чеснот, наразі ми не маємо жодних підстав давати їм однозначно негативну оцінку, як мінімум з огляду на те, що вони пропонують моделі соціальних відносин, котрі завдяки апробації різноманітними окультними організаціями, можуть отримати суспільний запит, або ж бути відхиленими.
Посилання
Avgustin Avreliy. O grade Bozhem. Kniga shestaya [About the city of God]. Available at: https://azbyka.ru/otechnik/Avrelij_Avgustin/o-grade-bozhem/6
Adorno, T. W. (1994) "Theses against Occultism", in Adorno, T. W. The Stars down to Earth and Other Essays on the Irrational in Culture, pp. 128-134. London and New York: Routledge.
Volianiuk T. (prot.) Oberezhno okultyzm [Carefully occult]. Vinnytsko-Tulchynska yeparkhiia PTsU [Vinnytsia-Tulchyn Diocese of the PCU]. Available at: https://cerkva.vn.ua/index.php/biblioteka/statti/456-oberezhno-okultyzm
Gutierrez, C. (ed.) (2004) The Occult in Nineteenth-Century America. Aurora: Davies Group Publishers. 270.
Gukovskiy M. A. (1990). Italyanskoe Vozrozhdenie. 2-e izd. [Italian Renaissance]. Leningrad, Izdatelstvo Leningradskogo universiteta, 1990. 624.
Hoyan I., Storozhuk S., Fedyk O., Kryvda N. (2019). Worldview and ideological priorities of modern society: ukrainian and euro-atlantic сontext. Ideology and Education in Post-Soviet Countries, 2 (13). 255-272.
Karahodina O. (2002). Okultyzm [Occultism]. Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary] / V. I. Shynkaruk (hol. redkol.) ta in. Kyiv: Instytut filosofii imeni Hryhoriia Skovorody NAN Ukrainy: Abrys. 448.
Nitsshe F. (1997). Sumerki idolov ili kak filosofstvuyut molotom [Twilight of the Idols, or, How to Philosophize with a Hammer]. pp. 559-634, in Nitsshe F. Sochineniya [Essays]. V dvuh tomah. Vol. 2. Moscow, Labirint.
Orwell, G. (1946) «W. B. Yeats», in Orwell, G. Critical Essays, pp. 114-119. London: Secker and Warburg
Pazi M. (2013). Okkultizm i sovremennost: nekotoryie klyuchevyie momentyi [The Modernity of Occultism: Reflections on Some Crucial Aspects]. Gosudarstvo, religiya, tserkov v Rossii i za rubezhom [State, religion, church in Russia and abroad]. Vol. 4. 276-296.
Storozhuk S., Hoian I. M. (2018). Henderna rivnist u tranzytyvnykh suspilstvakh: problemy i perspektyvy [Gender equality in transitive societies: problems and perspectives]. Scientific journal of nules of ukraine. Series: liberal arts, 280. 18-29.
Rodyhin K. (2013). Chyslo ta neskinchennist v alkhimichnii filosofii Zakhodu [Number and infinity in the alchemical philosophy of the West]. Na shliakhu do syntezu filosofii, nauky ta relihii: materialy IV Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Liudyna. Vsesvit. Absoliut. Klasychnyi, neklasychnyi, postneklasychnyi ta ezoterychnyi pidkhody» [Man. Universe. Absolute. Classical, non-classical, post-classical and esoteric approaches], 19-20 kvitnia 2013 roku, Lviv. Lviv: NU «Lvivska politekhnika». 67-76.
Treitel C. (2004) A Science for the Soul: Occultism and the Genesis of the German Modern. Baltimore and London: Johns Hopkins University Press. 376.
Urban, H. B. (2006) Magia Sexualis: Sex, Magic, and Liberation in Modern Western Esotericism. Berkeley, Los Angeles and London: University of California Press. 349.
https://doi.org/10.1525/9780520932883
Haydegger M. (1993). Evropeyskiy nigilizm [European nihilism]. pp. 63-176.
Haydegger M. Vremya i byitie: Stati i vyistupleniya [Time and Being: Articles and Speeches]. Moscow, Respublika.
Eliade M. (2002). Okkultizm, koldovstvo i modyi v kulture. Kyiv, Sofiya, Moscow, Gelios. 224.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).