Концептуалізація розвитку вітчизняної школи: філософія, теорія, практика (за проектом «Нова українська школа»)

Автор(и)

  • O. I. Yakymchuk National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov , Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.01.141

Анотація

У статті аналізується програмно-засадничий документ «Нова українська школа», що носить не лише концептуальний, але й практико-імплементаційний характер. Зокрема, в документі визначаються групи компетенцій, що мають розглядатися педагогічною спільнотою як практичне підґрунтя для навчання і виховання. Цим проектом передбачаються суттєві зміни у філософії освіти, теорії модернізації її ключових сфер і галузі загалом, першочергові й перспективні кроки приведення системи освіти у відповідність до трендів, апробованих світовою практикою. Автор у статті наголошує, що документ європейського парламенту та Ради Європи визначає 8 груп компетенцій, тоді як Проект окреслює 10 ключових компетенцій. Зазначається, що ці компетенції є ключовими, тому їх особливостями є багатофункціональність, надсуб’єктивність, міждисциплінарність, багатокомпонентність, спрямованість на формування критичного мислення, рефлексію, визначення власної позиції. Концепція визнає їх еквівалентність на всіх етапах навчання. Автор приходить до висновку, що кожна освітня галузь має освітній потенціал, необхідний для формування кожної ключової компетентності. Цей потенціал повинен бути реалізований у процесі навчання кожного предмета чи курсу. Підкреслюється, що формування вищезазначених компетентностей вимагає використання технологій модульного розвитку, проблемного навчання, включаючи ігрові технології, дебати, публічні презентації, різні види тренінгів тощо. Стверджується, що перспектива подальшого розвитк окреслених питань полягає в розробці конкретних початкових, методологічних, практичних механізмів реалізації цих груп компетенцій у національній освіті.

Посилання

Verbytskyi V. V.(2013). Formuvannia kliuchovykh kompetetnostei uchniv – osnovne zavdannia navchalnoho zakladu/ Formuvannia bazovykh kompetentnostei u vykhovantsiv pozashkilnykh navchalnykh zakladiv Hranmna. Kиїв, Р. 32–37.

Hlazova O. Robota vchytelia-slovesnyka v konteksti reformuvannia povnoi zahalnoi serednoi osvity. URL : ppo.kubg.edu.ua/.../o.glazova_robota_vchytelia-slovesnyka_v_konteksti_ reformuva.

Helbak A. M.(2017). Formuvannia pidpryiemlyvosti uchnia yak kliuchovoi kompetentnosti dlia zhyttia: metodychni rekomendatsii. Kropyvnytskyi : KZ KOIPPO imeni Vasylia Sukhomlynskoho, 2017. 24.

Hryniuk O. S.(2013). Formuvannia pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti uchniv v umovakh intehratsii zmistu biolohichnoho komponenta tsilisnoi pryrodnycho-naukovoi osvity. Tekhnolohii intehratsii zmistu osvity: zb. nauk. pr. Poltava: POIPPO, Vyp. 5. Р. 190–195.

Zahalnoievropeiski Rekomendatsii z movnoi osvity: vyvchennia, vykladannia, otsiniuvannia: nauk. red. ukr. vyd.dokt. ped. nauk, prof. S.Yu. Nikolaieva. (2003). K.: Lenvit,. 273.

Zakraievska O. Yu. (2014). Kliuchova kompetetnist «uminnia vchytysia» yak psykholoho-pedahohichna problema. Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky. № 3 (24). Р. 148–152.

Krutenko O. V. (2014). Formuvannia kliuchovykh kompetentnostei uchniv zahalnostvitnoho navchalnoho zakladu vidpovidno do vymoh novykh derzhavnykh osvitnikh standartiv. Zahalnokulturna kompetetnist: naukovo-metodychnyi posibnyk. Cherkasy: ChOIPOPP, 68.

Levkiv S. P.(2014). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti uchniv na urokakh biolohii. Modernizatsiia vyshchoi osvity v Ukraini ta za kordonom : zbirnyk naukovykh prats. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, URL: http://eprints.zu.edu.ua/ 14454/1/31.pdf.

Nova ukrainska shkola: Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly (2016). Ukhvaleno rishenniam Kolehii MON 27.10.2016. 35. URL :http://mon.gov.ua/%D0%9D%D0%BE% D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8%202016/12/05/konczepcziya.pdf

Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia [Pid zah. red. Bibik N. M.] (2017). K.: TOV Vydavnychyi dim «Pleiady», 2017. 206.

Onopriienko O.(2014). Kompetentnisnyi pidkhid do navchannia matematyky / Onopriienko O., Lystopad N., Skvortsova S. K.: Redaktsii hazet z doshkilnoi ta pochatkovoi osvity,128.

Panasiuk Yu.(2015). Kompetentnisnyi pidkhid u vykladanni inozemnoi movy Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Vyp. 3. Р. 196-202.

Pychuhyna H. B. (2009). Obnovlenye tselei tekhnolohycheskoho obrazovanyia shkolnykov SShA. Shkola y proyzvodsvo. 2009. № 8. Р. 17-20.

Polonska T. K. (2014). Realizatsiia kompetentnisnoho pidkhodu v navchanni inozemnykh mov uchniv profilnoi shkoly. Pedahohika i psykholohiia. № 3. Р. 76-80.

Ponomarova K. Suchasnyi urok ukrainskoi movy: kompetentnisno oriientovani tsili i struktura. URL : http://lib.iitta.gov.ua

Prus A. V. (2013). Pro kompetentnisnyi pidkhid u navchanni matematyky v klasakh suspilno-humanitarnoho napriamu. Pedahohichnyi dyskurs. Vyp. 14. Р. 372-376.

Rekomendatsiia (2006). 2006/962/IeS Yevropeiskoho Parlamentu ta Rady (IeS) «Pro osnovni kompetentsii dlia navchannia protiahom usoho zhyttia» vid 18 hrudnia 2006 roku. URL : http://zakon3. rada.gov.ua/laws/show/994_975.

Ferrari A. (2012). Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. – Euaropean Commission Joint Research Center. Institute of Prospective Tdechnologies Studies.: European Union, 2012. 92.

Завантаження

Опубліковано

2021-06-10

Номер

Розділ

Статті