Історико-генетичний аналіз ідей формування національної самосвідомості студентів
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog15(2).2024.34-40Анотація
Проблема пошуку власної автентичності є актуальною не тільки для України, а й для всіх націй і країн. Збереження цілісності держави та її зміцнення, розвиток громадянських зв’язків, розбудова громадянського суспільства належить до фундаментальних інтересів нашої держави. Саме тому питання формування ціннісної сфери особистості, її національно-культурної ідентичності, національного самовизначення є життєво важливим. Основою національної свідомості є національна самосвідомість, тобто оцінювання себе кожним членом суспільства як частинки свого народу, своєї нації, свого етносу. Власну державу, власну націю створює і плекає її народ. Саме тому першочерговим завданням процесу виховання особистості є формування у неї національної самосвідомості як основи формування державотворчої молоді. У статті розглядаються основні етапи та чинники, що впливають на формування національної самосвідомості серед студентської молоді. Висвітлено теоретичні основи національної самосвідомості, її сутність та основні чинники формування. Здійснено історичний аналіз процесу розвитку національної свідомості в різні періоди: доіндустріальна епоха, індустріалізація та модернізація, сучасність. Проведено генетичний аналіз національних ідей із акцентом на внесок відомих українських науковців, таких, як Ярослав Грицак, Мирослав Маринович, Олександр Палій, Олександр Зайцев, Наталія Яковенко та Володимир Кулик. Розглянуто роль освітніх інституцій у формуванні національної свідомості студентства. Розкрито та проаналізовано сучасні виклики глобалізації та перспективи розвитку національної самосвідомості в умовах відкритого суспільства.
Посилання
Astafiev O. (2006) Tvorchist Tarasa Shevchenka ta Adama Mitskevycha yak dialoh kultur [The work of Taras Shevchenko and Adam Mickiewicz as a dialogue of cultures]. Slovo i chas - Word and time, 6, 7-15 [in Ukrainian].
Bryzhko-Zapur N. (2023) Ya tut. My tut. My vsi – tse Ukraina: fenomen Volodymyra Zelenskoho. Akademiia [I'm here We are here. We are all Ukraine: the phenomenon of Volodymyr Zelenskyi. Academy]. 280 [in Ukrainian].
Volynka H.I. (2006) Istoriia filosofii v yii zviazku z osvitoiu: pidruchnyk dlia stud. vyshch. navch. zakladiv [The history of philosophy in its connection with education]. Red. H.I. Volynka Kyiv: Karavela. 480 [in Ukrainian].
Herder Y. H. (2000) Mova i natsionalna indyvidualnist [Language and national individuality]. Natsionalizm: Antolohiia. Uporiad. O. Protsenko, V. Lisovyi. Kyiv: Smoloskyp. 37-45 [in Ukrainian].
Hrushevskyi M. S. (1991) Istoriia Ukrainy-Rusy [History of Ukraine-Russia]. V 11 t., 12 kn. Redkol.: P.S. Sokhan (holova) ta in. Kyiv: Nauk. dumka [in Ukrainian].
Dziuba I.M. Taras Shevchenko. Zhyttia i tvorchist [Taras Shevchenko. Life and creativity]. Kyiv: Vyd. dim «Kyievo-Mohylianska akademiia». 720 [in Ukrainian].
Dopovid Prezydenta Ukrainy na urochystykh zborakh z nahody Dnia nezalezhnosti 22 serpnia 1992 r. [Report of the President of Ukraine at the solemn meeting on the occasion of Independence Day, August 22, 1992]. Robitnycha hazeta. 2 [in Ukrainian].
Kostomarov M. (1918) Istoriia Ukrainy v zhyttiepysakh vyznachnykh yii diiachiv [The history of Ukraine in the biographies of its prominent figures]. Lviv [in Ukrainian].
Ohorodnyk I.V. (1997) Ukrainska filosofiia v imenakh [Ukrainian philosophy in names] navch. Posibnyk. I.V. Ohorodnyk, M.Iu. Rusyn. Kyiv: Lybid. 328 [in Ukrainian].
Popov V., Kotets Ya. (2020) Sotsialno-filosofski pohliady Vasylia Stusa [Social and philosophical views of Vasyl Stus]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filos.-politoloh. studii. Vypusk 41,71-77 [in Ukrainian].
Fediv Yu.O. (2000) Istoriia ukrainskoi filosofii [History of Ukrainian philosophy]. Navchalnyi posibnyk. Kyiv: Ukraina. 512 [in Ukrainian].
Khalamendyk V.B. (2009) Istoriia rozvytku ukrainskoi filosofskoi dumky [The history of the development of Ukrainian philosophical thought] kulturno-osvitni aspekty. Humanitarnyi visnyk ZDIA. № 38. 126-138 [in Ukrainian].
Yuzva L.L. (2015) Studentska molod pro sotsialni revoliutsii v Ukraini pochatku XXI storichchia [Student youth about social revolutions in Ukraine at the beginning of the 21st century] za rezultatamy analizu avtobiohrafichnykh tekstiv. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina. Serio suspilsia «Sotsiolohichni doslidzhennia suchasnoho suspilstva: metodolohiia, teoriia, metody». № 1148. 140-146 [in Ukrainian].
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).