Роль батьківського ставлення до дітей у формуванні батьківсько-дитячих відносин
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog13(1).2022.117-123Анотація
Важливим соціальним середовищем становлення особистості, провідним інститутом її соціалізації, виховання і розвитку є сім’я. Батьківсько-дитячі відносини, в яких панують недбале ставлення до дітей, гіпоопіка, гіперопіка, жорстоке поводження з дітьми негативно впливають на формування її особистісних якостей і властивостей, розвитку соціальних умінь і навичок. Одним з можливих способів вирішення цих проблем є розвиток типів батьківського ставлення, які позитивно впливають на становлення особистості дитини в цілому та визначають особливості розвитку і характер стосунків в системі «батьки-діти». Дослідження пов’язане з теоретичним аналізом особливостей батьківсько-дитячих стосунків, моделей батьківського ставлення до дітей, значущості сімейного виховання у формуванні особистості дитини; експериментальним визначенням типів батьківського ставлення до дітей. Для розв’язання поставленої мети нами був використаний комплекс теоретичних методів: аналіз та узагальнення наукової інформації; емпіричних методів: спостереження; психодіагностична методика «Тест-опитувальник батьківського ставлення до дітей» А. Варги та В. Століна; обробки та кількісної і якісної інтерпретації результатів. Дослідження проводилось на базі Спеціалізованої школа № 14 ім. С. Ф. Грушевського Оболонського району м. Києвa. В емпіричному дослідженні брали участь батьки учнів 2-го і 3-го класів початкової школи, серед них: 22 матері та 22 батька. Результати емпіричного дослідження особливостей ставлення батьків до дітей показали, що у переважної більшості батьків домінуючими є конструктивні типи батьківського ставлення: «Прийняття» (61,36 %) і «Кооперація» (56,82 %); деструктивні типи батьківського ставлення виявлено за шкалами: «Авторитарна гіперсоціалізація» (40,91 %), «Симбіоз» (45,45 %), найменш вираженим типом батьківського ставлення є «Маленький невдаха» (9,1 %). Перспективи подальших розробок вбачаємо в дослідженні психологічних чинників конструктивних міжособистісних стосунків батьків і дітей.
Посилання
Berehova N., Fedorchuk P. (2020). Vplyv simeinoho vykhovannia na formuvannia osobystosti dytyny [The influence of family upbringing on the formation of the child's personality]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia psykholohichni nauky, 6, 10-15 (in Ukrainian).
Karabanova O. A. (2003). Goals and objectives of correction of child-parent relations. Psychological problems of the modern Russian family: materials of the All-Russian scientific conference. (Vols. 2), (pp. 143–151). Moscow (in Russian).
Ovcharova R. V. (2005). Psychology of parenthood. M.: Publishing Center "Academy" (in Russian).
Ponimanska T. I. (2003). Humanizatsiia pedahohichnoi pozytsii u prostori dytynstva [Humanization of pedagogical position in the space of childhood]. Doshkilne vykhovannia, 12, 3–5 (in Ukrainian).
Prasol M. I. (2013). Psykholohichni osoblyvosti batkivskoho stavlennia v simiakh pratsivnykiv ovs (hendernyi aspekt) [Psychological features of parental attitude in the families of employees oats (gender aspect)]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy,1 (32), 265-268 (in Ukrainian).
Rudenko L. M., Fedorenko M. V. (2017). eoretychnyi pidkhid do vyvchennia batkivskoho stavlennia do autychnykh ditei [Theoretical approach to the study of parental attitudes towards autistic children]. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity (pedahohichni nauky), 9, vol. 1., 210–222 (in Ukrainian).
Smirnova E. O., Byikova M. V. (2000). Opyit issledovaniya strukturyi i dinamiki roditelskogo otnosheniya [Typical mistakes of family upbringing and ways to increase the educational opportunities of the family]. Voprosyi psihologii, 3, 3–14 (in Russian).
Shaikina O. O. (2013). Typovi pomylky simeinoho vykhovannia i shliakhy pidvyshchennia vykhovnykh mozhlyvostei simi [Typical mistakes of family upbringing and ways to increase the educational opportunities of the family]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka, 4 (57), 214-219 (in Ukrainian).
Iablonska T. M. (2010). Tendentsii ta problemy vykhovannia ditei u molodii simi [Trends and problems of raising children in a young family]. Visnyk Ministerstva Ukrainy u spravakh simi, molodi ta sportu: Naukovopraktychnyi zhurnal, 1-2, 53-57 (in Ukrainian).
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).