Досвід Австрії із забезпечення якості вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog13(1).2022.49-56Анотація
У статті порушено проблему забезпечення якості освіти, з’ясовано особливості, специфіку й пріоритети освіти, які зумовлені Болонським процесом та детермінують її розвиток і становлення в країнах Європи. Зазначено, що постійна необхідність у забезпеченні якості освіти – одне з основних завдань для європейських політиків, освітян, громадських діячів, студентського самоврядування. Гарантування якості в системі вищої освіти засвідчує національне прагнення до реформ. На прикладі Австрії, однієї з перших європейських країн, що розпочала розроблення шляхів удосконалення якості освіти, окреслено діяльність агенції з оцінки якості освіти, виокремлено її функції та повноваження в державних і приватних закладах вищої освіти. Окреслено підходи до забезпечення якості освіти: гарантування мінімальних стандартів й ідеалів; здатність формулювати цілі в освітньому середовищі, що постійно змінюється, і досягати їх з огляду на наявні ресурси та умови; спроможність задовольняти запити й очікування прямих і непрямих споживачів та зацікавлених сторін; прагнення до досконалості. Обґрунтовано чинники, які необхідні для системи забезпечення якості освіти: координаційна установа щодо забезпечення якості; подання звіту-самооцінювання підрозділом, що підлягає експертизі; оцінювання на місцях експертами; загальнодоступний звіт за результатами оцінювання. Описано шляхи забезпечення якості освіти в різних типах освітніх закладів та можливі ризики. На основі аналітичного огляду наукових джерел, встановлено, що Австрія є центром дослідження, який ілюструє різновекторні способи впровадження та реалізації комплексної системи забезпечення якості в різних типах і видах закладів вищої освіти.
Посилання
Becher, T. & Trowler, P. R. (2001) Academic Tribes and Territories: intellectual enquiry and the culture of disciplines, 2nd edn. Buckingham: SRHE/Open University Press.
Beerkens, E. (2003) Higher Education in Austria – Country Report. http://international.ac.uk/resources/Higher %20Eudcation %20in %20Austria %20Country %20Report.pdf
Brennan, J. & Shah, T. (2000) Managing Quality in Higher Education. Buckingham: SRHE/Open University Press.
Bundeskanzleramt Österreich (2007) Regierungsprogramm 2007–2010. URL: http://www.austria.gv.at/DocView.axd?COBId=19542
Bundeskanzleramt Österreich (2008) Regierungsprogramm 2008–2013. URL:http://www.bka.gv.at/DocView.axd?CobId=32965
Konrad, H. & Fiorioli, E. (2007) Die Struktur der österreichischen Qualitätssicherung, in W. Benz, J. Kohler & K. Landfried (Eds) Handbuch Qualität in Studium und Lehre. Berlin/Stuttgart: Raabe Verlag.
Kottmann, A. (2008) Higher Education in Austria: country report. Enschede: CHEPS.
Leisyte, L. (2007) University Governance and Academic Research: case studies of research units in Dutch and English universities. Enschede: CHEPS.
Leitner, E. (2006) Austria’s Fachhochschulen and the Market-based Model, International Higher Education, 42 (Winter), 8–9.
Pechar, H. & Klepp, C. (2004) Accreditation and Differentiation: a policy to establish new sectors in Austrian higher education, in S. Schwarz & D. F. Westerheijden (Eds) Accreditation and Evaluation in the European Higher Education Area. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Rhoades, G. & Sporn, B. (2002) Quality Assurance in Europe and the US: professional and political economic framing of higher education policy, Higher Education, 43(3), 355-390. URL: http://dx.doi.org/10.1023/A:1014659908601
Schwarz, S. & Westerheijden, D. F. (Eds) (2004) Accreditation and Evaluation in the European Higher Education Area. Dordrecht, Boston and London: Kluwer Academic Publishers.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).