Особливості надання первинної психологічної допомоги під час війни
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog13(1).2022.96-108Анотація
Актуальність дослідження зумовлене подіями, які відбуваються з 24 лютого, коли Росія почала повномасштабне вторгнення на територію України, що призвели до росту морально-психологічних травм населення та необхідності надання їм допомоги спеціалістами. У зв'язку з цим мета даної статті спрямована на розкриття особливостей надання первинної психологічної допомоги людям, які постраждали внаслідок трагічних подій. Основу методологічного підходу в даній науково-дослідній роботі складає якісне поєднання методів системного аналізу сучасної психологічної, а також соціальної підтримки, з урахуванням культурних особливостей та реальних можливостей постраждалих людей. У статті виявлено основні психологічні стани та поведінку людей в екстремальних ситуаціях під час війни; виявлено ключові моменти, які враховуються під час первинної психологічної допомоги; обґрунтовано основні прийоми надання підтримки у разі прояву тієї чи іншої реакції у потерпілого; також сформовано ряд установок, спрямованих на продуктивне подолання проблем професійного здоров’я спеціалістів, працюючих в екстремальних умовах. Матеріали та результати цього наукового дослідження, а також сформульовані на їх основі висновки, мають суттєву значимість в психологічній допомозі вимушено переселеним особам, а також травмованим військовим, які перебувають на реабілітації; для волонтерів, які працюються в екстремальних умовах з травмованими людьми; для спеціалістів, котрі спеціалізуються на наданні первинної психологічної допомоги під час війни та інших тяжких кризисних ситуаціях.Посилання
Green, A., Denov, M. (2019). Mask-Making and Drawing as Method: Arts-Based Approaches to Data Collection With War-Affected Children. International Journal of Qualitative Methods. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1609406919832479
Adler, A., Warner, C., Orman, D. (2016). Transformation of Mental Health Care for US Soldiers and Families During the Iraq and Afghanistan Wars: Where Science and Politics Intersect. American Journal of Psychiatry, 173(4), 334-343.
Shoshani, A. (2020). Transcending the reality of war and conflict: effects of a positive psychology school-based program on adolescents’ mental health, compassion and hopes for peace. The Journal of Positive Psychology, 4, 465-480.
Suris, A., Alina, M., North, C. S. (2019). Posttraumatic Stress Disorder in the DSM-5: Controversy, Change, and Conceptual Considerations. Behavioral Science, 7(1), 7.
Association of Psychologists of Ukraine. Free online group, consultations. (2022). https://lnkd.in/dZJi66-z
Bosqui, T. J., Marshoud, B., Shannon, C. (2017). Attachment insecurity, posttraumatic stress, and hostility in adolescents exposed to armed conflict. Peace Conflict: Journal of Peace Psychology, 23(4), 372-382
Contacts of psychologists and psychotherapists. (2022). https://bit.ly/3LsfZSw
Chat of collective psychological online support in Telegram. (2022). https://t.me/yaktuzaraz
Chat-bot of the NGO "Women's March". Psychological help 24/7. (2022). https://lnkd.in/dNDdMvtk
Kletter, H., Carrion, V. G. (2018). Posttraumatic Stress Disorder in Youth Exposed to War and Terror. Sleep and Combat-Related Post Traumatic Stress Disorder. New-York: Springer.
Aber, J. L., Dolan, C. T., Kim, H. Y., Brown, L. (2021). Children's learning and development in conflict- and crisis-affected countries: Building a science for action. Development and Psychopathology, 33(2), 506-521.
Michalek, J. E., Lisi, M., Awad, D., Hadfield, K., Mareschal, I., Dajani, R. (2021) The Effects of a Reading-Based Intervention on Emotion Processing in Children Who Have Suffered Early Adversity and War Related Trauma. Frontiers in Psychology, 12, 62-75.
Joop, T. V. M. (2020). Family interventions and armed conflict. Cross-Cultural Family Research and Practice, 6, 437-475.
Jordans, M. J., Pigott, H., Tol, W. A. (2017). Interventions for children affected by armed conflict: a systematic review of mental health and psychosocial support in low- and middle-income countries. Current Psychiatry Reports, 18(1), 1-15.
Ballesteros, L. M-G., Flores, J. M., Hoyos, A-M. O., Tobón, A. L., Hein, S., Rincon, F. B., Gómez, O., Ponguta, L. A. (2021). Evaluating the 3Cs Program for Caregivers of Young Children Affected by the Armed Conflict in Colombia. Journal on Education in Emergencies, 7(2), 212.
Merriam-Webster Incorporated. (2019). Veteran. Merriam-Webster Dictionary. https://www.merriamwebster.com/dictionary/veteran.
Morina, N., Malek, M., Nickerson, A., Bryant, R. A. (2017) Psychological interventions for post-traumatic stress disorder and depression in young survivors of mass violence in low- and middle-income countries: meta-analysis. The British Journal of Psychiatry, 210, 247-254.
Mushkevych, R. A., Fedorenko, R. P., Melnyk, A. P. (2016). Psychological assistance to anti-terrorist operation participants and their families. Lutsk: Vezha-Druk.
O’Sullivan, C., Bosqui, T., Shannon, C. (2016). Psychological interventions for children and young people affected by armed conflict or political violence: a systematic literature review. Intervention,14(20), 142-164.
Psychological Support Channel “Victory”. (2022). https://cutt.ly/7SpRymC
Psychological support project "Near". (2022). https://poruch.me
Sasko, O. (2021) Frankly and objectively regarding the adaptation of servicemen released to reserve. https://jeou.donnu.edu.ua/article/view/4818
Shively, S., Perl, D. (2018). Traumatic Brain Injury, Shell Shock, and Posttraumatic Stress Disorder in the Military – Past, Present, and Future. Journal of Head Trauma Rehabilitation, 27(3), 234-239.
The free online platform of psychological help "Tell me". Institute of Cognitive Modeling. (2022). https://tellme.com.ua/
Wampold, B. (2015). How important are the common factors in psychotherapy? World Psychiatry, 14(3), 270-277.
War Trauma Foundation and World Vision International. (2010). www.interventionjournal.com/
Wildt, H., Umanos, J., Khanzada, N. K., Saleh, M., Rahman, H. U., Zakowski, S. G. (2017). War trauma, psychological distress, and coping among Afghan civilians seeking primary health care. International Perspectives in Psychology: Research, Practice, Consultation, 6(2), 81-100.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).