Характеристика психопедагогічної ситуації як дидактичної одиниці у підготовці майбутніх соціальних працівників/ педагогів

Автор(и)

  • I. I. Osadchenko Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog13(4).2022.35-44

Анотація

У статті на основі аналізу наукових джерел схарактеризовано психопедагогічну ситуацію як дидактичну одиницю у підготовці майбутніх соціальних працівників/ педагогів. Дидактичну одиницю розглянуто як найменшу частину навчальної інформації, яка необхідна для сприйняття, аналізу та засвоєння майбутніми соціальними працівниками/ педагогами. З точки зору системного підходу, ключовою одиницею технології ситуаційного навчання функціонує навчальна психопедагогічна ситуація, яка є складовою змісту навчання та його дидактико-організаційною ознакою. Стверджено, що психопедагогічна ситуація є найменшою дидактичною одиницею в контексті підготовки майбутніх соціальних працівників/ педагогів. Зроблено логічний наголос на слові «найменший», не претендуючи на універсальність психопедагогічної ситуації як дидактичної одиниці в дидактичній сфері професійної підготовки. Що стосується використання технології ситуаційного навчання у підготовці майбутніх соціальних працівників/ педагогів, то важливим показником її ефективності є тісний зв’язок теорії з практикою, що виникає внаслідок мобільного аналізу широкого кола проблем (інформації) практичної діяльності. Проте розв’язання проблеми – це ще не завершена робота: студенти – майбутні соціальні працівники/ педагоги – мають сприймати реакцію оточуючих на їхні дії, розуміючи, що можливі різні рішення за умови, що ризик прийняття рішень залишається за ними, а не за викладачем, інтерпретуючи наслідки ухвалення поспішних рішень або самостійних роздумів про виконану роботу. Доведено, що в умовах такої підготовки надзвичайно важливою стає підготовленість (компетентність) самого викладача: він має бути заздалегідь досвідченим практиком у сфері соціальної роботи та соціальної педагогіки та людиною з високим рівнем аналітичного мислення, адже він повинен не тільки заздалегідь знати ймовірні варіанти правильного вирішення ситуації, але й мобільно реагувати на варіанти студентів.

Посилання

Balandina, N. F. (2017). Navchalʹnyy tekst yak zasib porodzhennya novykh smysliv [Educational text as a means of generating new meanings]. Naukovyy chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova – Scientific journal of the M. P. Drahomanov NPU, issue 28, 5, 14–19 [in Ukrainian].

Bartosh, O. P. (2014). Deyaki aspekty profesiynoyi pidhotovky maybutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv na zasadakh prakseolohichnoho pidkhodu u vyshchykh navchalʹnykh zakladakh Ukrayiny [Some aspects of professional training of future social workers based on the praxeological approach in higher educational institutions of Ukraine]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu – Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Ser.: Pedahohika, sotsialʹna robota, 2014, 34, 15–21 [in Ukrainian].

Bondar, V. (2005). Dydaktyka: navchalʹnyy posibnyk [Didactics: study guide]. Kyyiv: Lybidʹ [in Ukrainian].

Husak, P. M. (1996). Tekhnolohiya zasvoyennya studentamy dydaktychnoyi teoriyi [Technology of assimilation of didactic theory by students]. Lutsʹk: Vyd-vo VDU [in Ukrainian].

Dulya, A. V. (2020). Pidhotovka maybutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv do zdiysnennya sotsialʹnoyi roboty z viysʹkovosluzhbovtsyamy ta yikh simʺyamy [Preparation of future social workers for social work with servicemen and their families]. Aktualʹni pytannya humanitarnykh nauk: mizhvuzivsʹkyy zbirnyk naukovykh pratsʹ molodykh vchenykh Drohobytsʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka – Current issues of humanitarian sciences: interuniversity collection of scientific works of young scientists of Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University, 2 (27), 193–198 [in Ukrainian].

Zhytynsʹka, M. O. (2019). Profesiyna pidhotovka maybutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv do zdiysnennya paliatyvnoho dohlyadu osib litnʹoho viku [Professional training of future social workers for palliative care of elderly people]. Naukovyy chasopys Natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova – Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov, ser. 11, 26, 117–121 [in Ukrainian].

Mykhaylyshyn, H., Dovha, M. (2019). Orhanizatsiyno-pedahohichni umovy profesiynoyi pidhotovky maybutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv do roboty z molodymy simʺyamy: ponyattya ta zahalʹna kharakterystyka [Organizational and pedagogical conditions of professional training of future social workers to work with young families: concepts and general characteristics]. Osvitni obriyi – Educational horizons, 49, 2, 75–77 [in Ukrainian].

Osadchenko, I. I. (2013). Sutnistʹ dydaktychnoyi odynytsi tekhnolohiyi sytuatsiynoho navchannya u pidhotovtsi maybutnikh uchyteliv pochatkovoyi shkoly [The essence of the didactic unit of situational learning technology in the training of future primary school teachers]. Naukovyy visnyk Kremenetsʹkoho oblasnoho humanitarno-pedahohichnoho instytutu im. Tarasa Shevchenka – Scientific Bulletin of the Kremenets Regional Humanitarian and Pedagogical Institute named after Taras Shevchenko, issue 1, 78–82 [in Ukrainian].

Osadchenko, I. I. (2011). Teoriya i praktyka sytuatsiynoho navchannya u pidhotovtsi maybutnikh uchyteliv pochatkovoyi shkoly [Theory and practice of situational learning in the training of future primary school teachers]. Umanʹ: PP Zhovtyy [in Ukrainian].

Ostapenko, A. A. (2011). Modelyuvannya bahatovymirnoyi pedahohichnoyi realʹnosti: teoriya i tekhnolohiyi [Modeling multidimensional pedagogical reality: theory and technology]. Kyyiv: Osvita [in Ukrainian].

Petruk, O. M. (2019). Tekst yak stryzhneva dydaktychna odynytsya intehrovanoho pidruchnyka z ukrayinsʹkoyi movy dlya shkil z navchannyam movamy natsionalʹnykh menshyn [The text as a core didactic unit of an integrated textbook on the Ukrainian language for schools teaching languages of national minorities]. URL: https://lib.iitta.gov.ua/718291/1/%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%8F%D0%BA%20%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%B6%D0%BD%D0%B5%D0%B2%D0%B0%20%D0%B4%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B0%20%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8F.pdf [in Ukrainian].

Povidaychyk, O. S., Zhylenko, R. V. (2020). Tekhnolohiyi profesiynoyi pidhotovky maybutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv do naukovo-doslidnytsʹkoyi diyalʹnosti [Technologies of professional training of future social workers for research activities]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu – Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University, issue 2 (47), 125–129 [in Ukrainian].

Romanovsʹka, L. I. (2013). Pidhotovka maybutnikh sotsialʹnykh pedahohiv do profesiynoyi diyalʹnosti ta pozytyvni tendentsiyi takoho protsesu v Ukrayini [Preparation of future social pedagogues for professional activity and positive trends of such a process in Ukraine]. Zbirnyk naukovykh pratsʹ Khmelʹnytsʹkoho instytutu sotsialʹnykh tekhnolohiy Universytetu «Ukrayina» – Collection of scientific works of the Khmelnytskyi Institute of Social Technologies of the University «Ukraine», 2 (8), 224–227 [in Ukrainian].

Spivak, YA. O. (2018). Profesiyna pidhotovka sotsialʹnykh pratsivnykiv: vitchyznyanyy i mizhnarodnyy dosvid [Professional training of social workers: domestic and international experience]. Dukhovnistʹ osobystosti: metodolohiya, teoriya i praktyka – Personal spirituality: methodology, theory and practice, issue 6 (87), 134–145 [in Ukrainian].

Yurkiv, YA. I. (2021). Teoriya i praktyka profesiynoyi pidhotovky maybutnikh sotsialʹnykh pedahohiv ta sotsialʹnykh pratsivnykiv do roboty iz vrazlyvymy katehoriyamy naselennya [Theory and practice of professional training of future social teachers and social workers to work with vulnerable categories of the population]. Doctor`s thesis. Starobilʹsʹk [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2022-12-14

Номер

Розділ

Статті