Методика розвитку критичого мислення при вивченні історії (на прикладі ВСП «Заліщицький фаховий коледж ІМ. Є. Храпливого НУБІП України»)
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog13(4).2022.45-53Анотація
У статті розкрито методику розвитку критичного мислення при вивченні історії на прикладі Відокремленого структурного підрозділу «Заліщицький фаховий коледж імені Євгена Храпливого Національного університету біоресурсів і природокористування України». Проаналізовано методи та прийоми розвитку критичного мислення на кожному з етапів заняття. У статті зазначається, що вибір методів та прийомів розвитку критичного мислення залежить від теми, мети, завдань та типу заняття, часових можливостей, індивідуальних та вікових особливостей здобувачів освіти та загального потенціалу академічної групи. У вступній частині заняття маємо активізувати знання студентів, мотивувати їх до вивчення матеріалу. На даному етапі пропонується використовувати один із таких методів як: асоціативний кущ, таблицю «Знаємо-хочемо дізнатися-дізналися», дерево передбачень чи метод ретроальтернативістики. В основній частині заняття під час первинного сприйняття матеріалу обґрунтовано застосування таких методів як діаграма Вена, ментальна карта, метод опорних слів, читання в парах. На підетапі осмислення набутих знань проаналізовано використання методів дискусії, фішбону, пресу, рафту. Під час узагальнення та систематизації вивченого матеріалу в статті описано досвід використання тонких та товстих запитання. Проводячи оцінювання, важливими при впровадженні методики розвитку критичного мислення є використання взаємооцінювання та самооцінювання, які часто збігаються з рефлексією, яка є невід’ємною складовою занять із розвитку критичного мислення.Посилання
Herbert, Nold. (2017). Critical Thinking Teaching Methods to Increase Student Success: An Action Research Project. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. Volume 29, Number 1, R. 17-32. Available at:http://www.isetl.org/ijtlhe
Stedman, G. (2020). Thinking Matters: Critical Thinking Is Crucial for Success. Available at: https://www.careerfaqs.com.au/news/ news-and-views/the-10-skills-you-ll-need-by-2020-and-beyond
Bondaruk, I. P. (2012). Formuvannya krytychnoho myslennya devʺyatyklasnykiv u protsesi navchannya istoriyi [Formation of critical thinking of ninth-graders in the process of learning history]. Kyiv, 276.
Kanayeva, A. V. (2017). Rozvytok krytychnoho myslennya na urokakh istoriyi [Development of critical thinking in history lessons].Theory and teaching methods of social sciences: scientific and pedagogical journal, No 2 (5). P. 54–57.
Kluster, D. (2002). Chto takoe krytycheskoe myshlenye [What is critical thinking]. Moscow, No 29. P.3-8.
Kovi, S. (2017). 12 vazheliv uspikhu [12 levers of success]. Lviv, 208.
Konversʹkyy, A. YE. (2018). Krytychne myslennya [Critical thinking]. Kyiv, 296.
Curriculum for general secondary education institutions "History of Ukraine. 5-9 and 10-11 grades". Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/08/15/Navchalna.programa.2022.WH.HU.6-11.pdf
Pometun, O. I. (2020). Urok, shcho rozvyvaye krytychne myslennya. 70 metodiv v odniy knyzi [A lesson that develops critical thinking. 70 methods in one book]. Kyiv, 2020. 104 .
Pometun, O., Hupan N. (2021). Metodyka rozvytku krytychnoho myslennya uchniv litseyu na urokakh istoriy [Methodology for the development of critical thinking of lyceum students in history lessons]. Kyiv, 250
Rozhylo ,M. A., Nakhod, A. V., Samchuk, A. S. (2021). Krytychne myslennya yak instrument mediahramotnosti z protydiyi feykam i manipulyatsiyam [Critical thinking as a media literacy tool for countering fakes and manipulations]. Science, innovations and education: problems and prospects. Proceedings of the 5th International scientific and practical conference. CPN Publishing Group. Tokyo, 655-661.
Terno, S. (2021). Etos zakladu osvity: yak vykhovaty uspishnu lyudynu? Koordynator proyektiv OBSYE v Ukrayini [Ethos of an educational institution: how to raise a successful person? Coordinator of OSCE projects in Ukraine]. 66 . Available at: OSCE_Betsa_Book_A5_4_4_prew_140122__2_FINAL.pdf
Terno, S. O. (2016). Krytychne myslennya: dynamika ta sfera zastosuvannya [Critical thinking: dynamics and scope of application]. Scientific works of the Faculty of History of Zaporizhzhya National University .46. P. 310-315. Available at: CT-dynamic.pdf
Terno, S. O. (2019). Krytychne myslennya: metody ta stylʹ navchannya [Critical thinking: methods and learning style]. Scientific works of the Faculty of History of Zaporizhzhya National University. Zaporizhzhia, 183-189.
Terno, S. O. (2012). Metodyka rozvytku krytychnoho myslennya shkolyariv u protsesi navchannya istoriyi [Methodology for the development of critical thinking of schoolchildren in the process of learning history]. Zaporizhzhia: Zaporizhzhia National University, 70.
Tyahlo, O. (2006). Pislyamova do statey Metʹyu Lipmana i Marka Vaynsteyna [Afterword to articles by Matthew Lipman and Mark Weinstein]. Bulletin of school exchange programs. 2006. No 27. P. 26-27.
Khalpern, D. (2000). Psykholohyya krytycheskoho myshlenyya [Psychology of critical thinking]. St. Petersburg: Pyter, 219 .
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).