Психологічні передумови формування лідерських якостей в юнацькому віці
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog13(4).2022.95-101Анотація
Пошук передумов успішного лідерства відноситься до основних прикладних проблем соціальної та організаційної психології. Для формування лідерських якостей важливим є сприятливий психологічний клімат в оточенні особистості, відчуття нею внутрішнього комфорту, підтримка найближчого оточення, адекватна самооцінка, розвинена потребнісно-мотиваційна сфера. Сенситивним періодом для становлення лідерства є ранній юнацький вік, коли відбувається формування особистісної ідентичності, світогляду, системи цінностей. Основою для розвитку лідерських якостей в юнацькому віці є розвиток особистісних якостей: створення образу майбутнього та компонентів емоційного інтелекту. Мета. Дослідження пов’язане з теоретичним аналізом особливостей лідерства, з’ясуванні психологічних умов його становлення в період юності; експериментальному вивченні прояву лідерських якостей і їх психологічних чинників в юнацькому віці. Методи. Для розв’язання поставленої мети нами був використаний комплекс теоретичних методів: аналіз та узагальнення наукової інформації; емпіричних методів: спостереження; бесіда; опитувальники «Чи маєте ви харизму?» (Д. Конджер); «Лідерський потенціал» (Д. Коттер); «Емоційний інтелект» (Р. Дафт); «Створення образу майбутнього» (В. Хітт). Для статистичної обробки даних використовувався метод кореляції Пірсона. Дослідження проводилось на базі на базі «Школи екстернів Броварського навчально-виховного об'єднання Броварської міської ради Київської області», м. Бровари. У ньому брали участь 30 респондентів віком 17-18 років. Результати емпіричного дослідження психологічних передумов формування лідерських якостей юнаків показали, що у юнаків переважають (80%) якості веденого та слабко виражена харизма (73,33%); високий рівень емоційної самосвідомості (40%), емоційного інтелекту (26,67%) та володіння собою (26,67%); наявність сильного кореляційного зв’язку між показниками рівня харизми і менеджменту взаємин, між показниками лідерського потенціалу і критеріями втілення в життя образу майбутнього (p≤0,01). Перспективи подальших розробок вбачаємо в розробці та апробації програми психотренінгу формування лідерських якостей в юнацькому віці.
Посилання
Verbovska, L.S., Bodnar, G.F., Mykytyuk, N.E. (2021) Tekhnolohii liderstva v orhanizatsii [Technologies of leadership in the organization]. Ivano-Frankivs. IFNTUNG [in Ukrainian].
Goloveshko, B.R., Romanovskyi, O.G. (2017) Pedahohichni umovy formuvannia liderskykh yakostei u maibutnikh fakhivtsiv z administratyvnoho menedzhmentu u vyshchomu navchalnomu zakladi: dys.... kand. ped nauk: 13.00.04. [Pedagogical conditions for the formation of leadership qualities in future specialists in administrative management in a higher educational institution: dissertation.... candidate. Faculty of Sciences: 04/13/13]. Vinnytsia, 294 [in Ukrainian].
Zelenov, E. A. (2017) Formuvannia liderskykh yakostei yak zavdannia planetarnoho vykhovannia studentskoi molodi [Formation of leadership qualities as a task of planetary education of student youth]. Personal spirituality: methodology, theory and practice, vol. 5, 70-78 [in Ukrainian].
Lipentsev? A. V. (2014) Rozvytok liderstva v orhanakh publichnoi vlady u konteksti zavdan nadannia yakisnykh administratyvnykh posluh: teoretychni ta metodolohichni aspekty [Development of leadership in public authorities in the context of the tasks of providing quality administrative services: theoretical and methodological aspects]. Efficiency of public administration, 38, 21-42 [in Ukrainian].
Mikhalets, Yu.Yu. (2018) Osoblyvosti proiavu liderstva v seredovyshchi studentskoi molodi. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii [Peculiarities of manifestation of leadership in the environment of student youth]. Theory and practice of modern psychology, 3, 137-141 [in Ukrainian].
Nestulya, O.O., Nestulya, S.I., Kononets, N.V. (2020) Osnovy liderstva: elektronnyi posibnyk dlia samostiinoi roboty mahistriv osvitnoi prohramy «Pedahohika vyshchoi shkoly» haluzi znan 01 osvita/pedahohika spetsialnosti 011 osvitni, pedahohichni nauky [Fundamentals of leadership: an electronic manual for independent work of masters of the educational program "Pedagogy of the Higher School" in the field of knowledge 01 education/pedagogy, specialty 011 educational, pedagogical sciences]. Poltava: PUET. [in Ukrainian].
Polishchuk, V. M. (2007) Vikova ta pedahohichna psykholohiia: Navch.-metod. posib [Age and pedagogical psychology Teaching method]. Sumy: VTD "University book". [in Ukrainian].
Romanovskyi, O. G., Gura, T. V., Reznik, S. M., Panfilov, Yu. I., Cherkashin, A. I., Kostyrya, I. V., Bondarenko, V. V. (2018) Formuvannia liderskoi pozytsii maibutnikh inzheneriv u zakladakh vyshchoi tekhnichnoi osvity [Formation of the leadership position of future engineers in institutions of higher technical education]. Kharkiv. [in Ukrainian].
Romanovsky, O. G., Ponomaryova, O. S. (2017) Rozvytok liderskoho potentsialu natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi ta upravlinskoi elity: Monohrafiia [Development of the leadership potential of the national humanitarian-technical and management elite: Monograph]. Kharkiv: FOP Mezina V.V. [in Ukrainian].
Stolyarenko, O. B. (2012) Psykholohiia osobystosti: navchalnyi posibnyk dlia stud. vyshch. navch. zakl [Personality psychology: a study guide for students. higher education closing]. K.: TsUL [in Ukrainian].
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).