Психологічні передумови формування лідерських якостей в юнацькому віці

Автор(и)

  • О. Oliinyk Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • Т. Duma Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog13(4).2022.95-101

Анотація

Пошук передумов успішного лідерства відноситься до основних прикладних проблем соціальної та організаційної психології. Для формування лідерських якостей важливим є сприятливий психологічний клімат в оточенні особистості, відчуття нею внутрішнього комфорту, підтримка найближчого оточення, адекватна самооцінка, розвинена потребнісно-мотиваційна сфера. Сенситивним періодом для становлення лідерства є ранній юнацький вік, коли відбувається формування особистісної ідентичності, світогляду, системи цінностей. Основою для розвитку лідерських якостей в юнацькому віці є розвиток особистісних якостей: створення образу майбутнього та компонентів емоційного інтелекту. Мета. Дослідження пов’язане з теоретичним аналізом особливостей лідерства, з’ясуванні психологічних умов його становлення в період юності; експериментальному вивченні прояву лідерських якостей і їх психологічних чинників в юнацькому віці. Методи. Для розв’язання поставленої мети нами був використаний комплекс теоретичних методів: аналіз та узагальнення наукової інформації; емпіричних методів: спостереження; бесіда; опитувальники «Чи маєте ви харизму?» (Д. Конджер); «Лідерський потенціал» (Д. Коттер); «Емоційний інтелект» (Р. Дафт); «Створення образу майбутнього» (В. Хітт). Для статистичної обробки даних використовувався метод кореляції Пірсона. Дослідження проводилось на базі на базі «Школи екстернів Броварського навчально-виховного об'єднання Броварської міської ради Київської області», м. Бровари. У ньому брали участь 30 респондентів віком 17-18 років. Результати емпіричного дослідження психологічних передумов формування лідерських якостей юнаків показали, що у юнаків переважають (80%) якості веденого та слабко виражена харизма (73,33%); високий рівень емоційної самосвідомості (40%), емоційного інтелекту (26,67%) та володіння собою (26,67%); наявність сильного кореляційного зв’язку між показниками рівня харизми і менеджменту взаємин, між показниками лідерського потенціалу і критеріями втілення в життя образу майбутнього (p≤0,01). Перспективи подальших розробок вбачаємо в розробці та апробації програми психотренінгу формування лідерських якостей в юнацькому віці.

Посилання

Verbovska, L.S., Bodnar, G.F., Mykytyuk, N.E. (2021) Tekhnolohii liderstva v orhanizatsii [Technologies of leadership in the organization]. Ivano-Frankivs. IFNTUNG [in Ukrainian].

Goloveshko, B.R., Romanovskyi, O.G. (2017) Pedahohichni umovy formuvannia liderskykh yakostei u maibutnikh fakhivtsiv z administratyvnoho menedzhmentu u vyshchomu navchalnomu zakladi: dys.... kand. ped nauk: 13.00.04. [Pedagogical conditions for the formation of leadership qualities in future specialists in administrative management in a higher educational institution: dissertation.... candidate. Faculty of Sciences: 04/13/13]. Vinnytsia, 294 [in Ukrainian].

Zelenov, E. A. (2017) Formuvannia liderskykh yakostei yak zavdannia planetarnoho vykhovannia studentskoi molodi [Formation of leadership qualities as a task of planetary education of student youth]. Personal spirituality: methodology, theory and practice, vol. 5, 70-78 [in Ukrainian].

Lipentsev? A. V. (2014) Rozvytok liderstva v orhanakh publichnoi vlady u konteksti zavdan nadannia yakisnykh administratyvnykh posluh: teoretychni ta metodolohichni aspekty [Development of leadership in public authorities in the context of the tasks of providing quality administrative services: theoretical and methodological aspects]. Efficiency of public administration, 38, 21-42 [in Ukrainian].

Mikhalets, Yu.Yu. (2018) Osoblyvosti proiavu liderstva v seredovyshchi studentskoi molodi. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii [Peculiarities of manifestation of leadership in the environment of student youth]. Theory and practice of modern psychology, 3, 137-141 [in Ukrainian].

Nestulya, O.O., Nestulya, S.I., Kononets, N.V. (2020) Osnovy liderstva: elektronnyi posibnyk dlia samostiinoi roboty mahistriv osvitnoi prohramy «Pedahohika vyshchoi shkoly» haluzi znan 01 osvita/pedahohika spetsialnosti 011 osvitni, pedahohichni nauky [Fundamentals of leadership: an electronic manual for independent work of masters of the educational program "Pedagogy of the Higher School" in the field of knowledge 01 education/pedagogy, specialty 011 educational, pedagogical sciences]. Poltava: PUET. [in Ukrainian].

Polishchuk, V. M. (2007) Vikova ta pedahohichna psykholohiia: Navch.-metod. posib [Age and pedagogical psychology Teaching method]. Sumy: VTD "University book". [in Ukrainian].

Romanovskyi, O. G., Gura, T. V., Reznik, S. M., Panfilov, Yu. I., Cherkashin, A. I., Kostyrya, I. V., Bondarenko, V. V. (2018) Formuvannia liderskoi pozytsii maibutnikh inzheneriv u zakladakh vyshchoi tekhnichnoi osvity [Formation of the leadership position of future engineers in institutions of higher technical education]. Kharkiv. [in Ukrainian].

Romanovsky, O. G., Ponomaryova, O. S. (2017) Rozvytok liderskoho potentsialu natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi ta upravlinskoi elity: Monohrafiia [Development of the leadership potential of the national humanitarian-technical and management elite: Monograph]. Kharkiv: FOP Mezina V.V. [in Ukrainian].

Stolyarenko, O. B. (2012) Psykholohiia osobystosti: navchalnyi posibnyk dlia stud. vyshch. navch. zakl [Personality psychology: a study guide for students. higher education closing]. K.: TsUL [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2022-12-14

Номер

Розділ

Статті