Утілення номадичних практик у творчості Григорія Сковороди і Тараса Шевченка
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog13(4).2022.148-154Анотація
З огляду на суспільні запити сьогодення особливої актуальності набуває осмислення номадичних практик щодо формування світогляду й пошуку шляхів самореалізації особистості. Розглянуто втілення номадичних практик вагантизму в житті та творчості Григорія Сковороди й Тараса Шевченка. Якщо Григорій Сковорода на життя заробляв самотужки й навчався на батьківщині, то Тарас Шевченко переважно жив коштом меценатів і добував освіту за кордоном. Обох влада наполегливо намагалася седентаризувати: Григорія Сковороду запрошували до імператорського двору, а Тараса Шевченка ув’язнювали. Просвітня діяльність Григорія Сковороди мала за мету викриття суспільних вад, а освітня була спрямована на впровадження інноваційних методів освіти, створення власної системи оцінювання знань, умінь і навичок школярів та студентів, які перегукуються із сучасною шкалою. Тарас Шевченко переймався збереженням етнографічної спадщини українського народу та брав участь у політичному житті, витворив власну картину світу, дав моральні та ціннісні настанови. Обоє діячів запроваджували практики, подібні до номадичних, долучаючись до творення неоплемен: Тарас Шевченко реалізовував свої демократичні переконання в Кирило-Мефодієвському товаристві, Григорій Сковорода плекав ідею «Горньої республіки». Усвідомлення власної невідповідності світові змусило Григорія Сковороду зректися його принад на користь усамітнення й мандрівного життя, натомість особисту свободу Тараса Шевченка обмежували каральні органи. Зіставлено номадичні риси, притаманні самоусвідомленню та самореалізації Григорія Сковороди й Тараса Шевченка, визначені сукупністю наведених обставин. Зазначено, що державні службовці застосовуючи номадичні практики, подібні до мобінгу, постійно нагадували їм про низький соціальний статус, «непотрібність світові та часові», а також усіляко намагалися перешкоджати інноваційним культурницьким і політичним заходам Тараса Шевченка, новаторській освітній і філософській діяльності Григорія Сковороди. Констатовано, що Григорій Сковорода і Тарас Шевченко були людьми, які за способом життя й мислення значно випередили свій час. Метою статті є утілення номадичних практик у творчості Григорія Сковороди й Тараса Шевченка.
Посилання
Ohiienko, I. (2003). Bibliia abo Knyhy Sviatoho Pysma Staroho y Novoho Zapovitu [The Bible or Books of the Holy Scriptures of the Old and New Testaments]. Kyiv: Ukrainian Bible Society, 1375.
Dopovid O. F. Orlova Mykoli I pro diialnist Kyrylo-Mefodiivskoho tovarystva i propozytsii shchodo pokarannia yoho chleniv [Report of O. F. Orlov to Mykola I on the activities of the Cyril and Methodius Society and proposals for the punishment of its members]. Available at: http://litopys.org.ua/rizne/kmt03.htm.
Nichyk, V. (1992). Kyivska Akademiia – mistse formuvannia Skovorody [Kyiv Academy – the place of Skovoroda’s formation]: zb. nauk. prats. Kyiv: Nauk. dumka, 320.
Knysh, І. V. (2018). Vplyv holiiv na rozvytok osvity Ukrainy XV–XVIII stolittia [The influence of holii on the development of education in Ukraine in the 15th–18th centuries]. Praktychna filosofiia, 4 (70), 82–87.
Kovalienskii, H. (1973). Zhyzn Hryhoriia Skovorody [Life of Hryhorii Skovoroda]. Skovoroda H. S. Povne zibr. tv.: u 2 t. Kyiv: Nauk. dumka, 2, 439–476.
Mykytas, V. (1994). Davnoukrainski studenty i profesory [Ancient Ukrainian Studenta and Professors]. Kyiv: Abrys, 288.
Sakulin, P. N. (1911). Krepostnaya intelligentsiya. Velikaya reforma. Russkoye obshchestvo i krest′yanskiy vopros v proshlom i nastoyashchem [Serf intelligentsia. Great reform. Russian society and the peasant question in the past and present]: v 6 t. / ist. komis. ucheb. otd. O.R.T.Z.; red.: A. K. Dzhivelegov, S. P. Mel′gunov, V. I. Pinchet. Moskva: Izd. T va I. D. Sytina, 3, 66–104.
Skovoroda, H. (2011). Povna akademichna zbirka tvoriv [Complete academic collection of works]. Edmonton; Toronto: Vyd-vo Kanad. in-tu ukr. studii; Kharkiv: Maidan, 1398.
Skovoroda, H.S. (1973). Knizhechka o chtenii svyashchennogo pisaniya, narechennaya zhena Lotova [Book about reading the Holy Scriptures, Lot’s betrothed wife]. Povn. zibr. tv. : u 2 t. T. 2 / redkol. : O. I. Biletskyi, D. Kh. Ostrianyn, P. M. Popov ; uporiad. I. A. Tabachnykov, I. V. Ivano. Kyiv : Nauk. dumka, 576.
Shevchenkо, Т. (2009). Kobzar. Povna iliustrovana zbirka [Kobzar. Complete illustrated collection]. Kharkiv: Knyzhkovyi Klub «Klub Simeinoho Dozvillia», 720.
Shevchuk, V. О. (1990). Iz vershyn ta nyzyn: knyha tsikavykh faktiv iz istorii ukrainskoi literatury [From peaks and valleys: a book of interesting facts from the history of Ukrainian literature]. Kyiv: Dnipro, 446.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).