Гендерні особливості психологічної саморегуляції здобувачів вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog13(4).2022.76-87Анотація
У статті висвітлена проблема гендерних особливостей психологічної саморегуляції здобувачів вищої освіти. Актуальність означеної проблематики визначається необхідністю забезпечення успіху особистості в освітній діяльності в умовах гендерочутливого закладу вищої освіти. Здійснено короткий аналіз останніх досліджень та публікацій з проблем гендерної освіти та психологічної саморегуляції; обґрунтувано теоретичні і практичні засади психологічної саморегуляції та проблем гендеру в освіті; виокремлено та експериментально перевірено шляхи підвищення рівня саморегуляції здобувачів вищої освіти у закладах вищої освіти. Стаття ознайомлює з результатами емпіричного дослідження, яке було проведено в Національному університеті біоресурсів і природокористування України на гуманітарно-педагогічному факультеті з метою визначення гендерних особливостей психологічної саморегуляції здобувачів вищої освіти. Використовувались наступні методики: методика «Дослідження рівня саморегуляції» (авторська методика І. А Усатова); методика «Дослiдження вольової саморегуляцiї за тестом-опитувальнком А. В. Звєрькова та Е. В. Ейдмана; методика «Стильові особливості саморегуляції поведінки» В. І. Моросанової; нестандартизоване самоспостереження (ведення щоденника самоспостережень); постереження та інтерв'ю. Стаття також містить результатти дослідження рутинних (буденних) технік саморегуляції здобувачів вищої освіти впродовж робочого навчального дня. Аналіз результатів досліджень показав, що здатність до саморегуляції залишається проблемним питанням, оскільки більшість не вміє зберігати стабільний психічний стан у нестандартних ситуаціях освітньої діяльності, особливо під час фізичного та психологічного впливу на них та у нестандартних, стресових ситуаціях. Проте, здобувачі вищої освіти усвідомлюють необхідність розвитку здатності до саморегуляції. Визначені наступні шляхи набуття здобувачами вищої освіти навичок і вмінь емоційної саморегуляції з урахуванням гендерних особливостей, як психологічний тренінг, аутогенне тренування, розвиток педагогічної техніки, включення гендерних курсів у навчальні плани підготовки фахівців (наприклад, «Гендерна психологія»), організація різноманітних виховних заходів, проведення тренінгів для університетської спільноти. З метою підвищення показників стресостійкості, здатності до вольової саморегуляції та покращення вмінь планування, моделювання, програмування, гнучкості, самостійності та оцінювання результатів власної діяльності учасникам дослідження було запропоновано психотренінг саморагуляції особистості та психотренінг «Гендер в освіті» та запропоновано «Методичні рекомендації покращення рівня саморегуляції у здобувачів вищої освіти на гендерних засадах». Результати повторної діагностики рівнів стресостійкості та саморегуляції у здобувачів вищої освіти показав підвищення цих показників та засвідчив ефективність запропонованої програми. Отже, саморегуляція поведінки є інтегративною властивістю особистості, яка об’єднує інтелектуальну, мотиваційну, вольову, емоційну сферу особистості. Проблеми саморегуляції особистості з метою досягнення її успіху в освітній діяльності стають все більш актуальними для викладачів, науковців, психологів. Виявлення особливостей психологічної саморегуляції в гендерному аспекті та пошук шляхів її вдосконалення є проблемою, яка потребує подальшого наукового дослідження.
Посилання
Halyan, I. M. (2015). Psykholohichnyy analiz sutnosti samorehulyatsiyi yak osobystisnoyi zdatnosti [Psychological analysis of the essence of self-regulation as a personal ability]. Zbirnyk naukovykh prats: filosofiya, sotsiolohiya, psykholohiya, issue 20 (1), pp. 154–161.
Hladchenko, S. (2017). Problemy vprovadzhennya hendernoyi polityky v osvitniy haluzi suchasnoyi Ukrayiny [Problems of implementation of gender policy in the educational sector of modern Ukraine]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatyuka. Ser.: Istoriya, issue 2, part 3, pp. 153–156.
Dedilova, T., Tokar, I. (2016). Suchasni realiyi vprovadzhennya hendernoho pidkhodu v systemi vyshchoyi osvity Ukrayiny [Modern realities of implementing a gender approach in the system of higher education of Ukraine]. Nauka i osvita, [online] no. 1, pp. 107–114. Available at: <https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2016/1_2016/23.pdf> [Accessed 1 December 2022].
Zozulya, I., Shevchenko, L., Zozulya, O. (2018). Henderni osoblyvosti samorehulyatsiyi zlochyntsiv [Gender features of self-regulation of criminals]. Science and Education, [online] no. 3, pp. 2-25. Available at: <https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2018/3_2018/3.pdf> [Accessed 1 December 2022].
Ivanenko, B. B. (2020). Samorehulyatsiya osobystosti [Self-regulation of personality]. Kyiv: FOP Yamchynskyy O. V., 131.
Ilin, Ye. P. (2007). Differentsialnaya psikhofiziologiya muzhchiny i zhenshchiny [Differential psychophysiology of men and women]. SPb: Piter, 544.
Konopkin, O. A. (2011). Psikhologicheskiye mekhanizmy regulyatsii deyatelnosti [Psychological mechanisms of activity regulation]. M.: LENAND, 320.
Korniyenko, I. (2010). Stratehiyi kopinh-povedinky osobystosti studenta v sytuatsiyi neuspikhu [Strategies of coping behavior of the student's personality in the situation of failure]. Kyiv, 20.
Melnyk, T. M., Kobylyanska L. S. (2005). 50/50: Suchasne henderne myslennya: slovnyk [50/50: Modern gender thinking: a dictionary]. Kyiv: K.I.S., 280.
Stadnichenko, O. (2011). Intehratsiya hendernykh pidkhodiv u vykladanni politychnoyi teoriyi [Integration of gender approaches in teaching political theory]. Naukovyy visnyk: zbirnyk naukovykh statey Natsionalnoho aviatsiynoho universytetu, [online], pp. 87–92. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/325943075.pdf [Accessed 1 December 2022].
Yakovenko, Yu. L., Khoroshaylo, O. S. (2021). Hendernyy pidkhid v osvitnomu protsesi u vyshchiy shkoli [Gender approach in the educational process in higher education]. Pedahohika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchiy i zahalnoosvitniy shkolakh, no. 75, vol. 3, pp. 171-175.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).