Академічна свобода в гуманітарних науках: виклики військового часу
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog14(2).2023.171-180Анотація
В статті розглядається проблема академічної свободи в трьох вимірах: розуміння академічної свободи в сучасному українському дискурсі, специфіка академічної свободи в гуманітарних науках і академічна свобода в військовий час. Значна увага приділяється обопільному впливу академічної свободи на розвиток особистості і навпаки. Методологічною базою є метод дискурс-аналізу, кейс-стаді, феноменологічний, компаративістський, історичний. Розглядається розуміння академічної свободи в роботах українських науковців, вичленовуються два напрямки аналізу академічної свободи: педагогічний та правовий. Академічну свободу розуміють як свободу викладання, свободу наукового дослідження, свободу навчання, інституціональну автономію закладу вищої освіти. В гуманітарних науках академічна свобода має свою особливість, оскільки обумовлена ідеологічним впливом і тиском. В мирні часи в демократичному суспільстві споглядаємо наявність академічної свободи, натомість, в воєнні часи і часи криз свобода обмежена. В повоєнні часи може бути амбівалентна ситуація: або утиски академічної свободи зберігаються, або відбувається повернення до мирного життя з демократичними устоями. Ситуація залежить від академічної спільноти, яка чи змирилася з тоталітаризмом в науці, чи повертається до мирного життя в науці і в соціумі.
Посилання
Maslova N.H. Yurydychna pryroda akademichnoi svobody. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. 2018. Vyp. 53. T. 2. S. 169-174.
Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 r. Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR). 2014. № 37-38. st. 2004. zi zminamy. URL: http: //zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
Hertsiuk D. Akademichni svobody u systemi tsinnostei vyshchoi osvity: evoliutsiia i suchasnyi stan. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna. 2009. Vyp. 25, Ch. 4. S. 16-24.
Poliarush-Safronenko S.O. Akademichna svoboda yak kulturne pravo liudyny i hromadianyna: poniattia ta perspektyvy zakriplennia v Ukraini. Osvita ta nauka: transformatsiia, vidpovidalnist, akademichna svoboda : materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (Universytet ekonomiky ta prava «KROK», 5 bereznia 2021 r.). Kyiv, 2021. S. 1-3.
Davydova Nataliia. Akademichna svoboda ta avtonomiia zakladu osvity: mezhi zdiisnennia. Pidpryiemstvo, hospodarstvo i pravo. 2018. № 6. S. 21-24.
Graham Loren R. Science, Philosophy, and Human Behavior in the Soviet Union. Columbia Univ Pr. 1st Ed.; 1987. 565 p.
Savchyn M.V. Akademichna svoboda ta pravo indyvida na rozvytok (pro formuvannia svitu idei ta obmin nymy). Universytetski naukovi zapysky. 2019, № 69-70. S. 6-26.
Verbova R. Personalistski vymiry akademichnoi svobody. Osvita ta nauka: transformatsiia, vidpovidalnist, akademichna svoboda : materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (Universytet ekonomiky ta prava «KROK», 5 bereznia 2021 r.). Kyiv, 2021.
Popovych M. Z pryvodu vykorystannia naukovoho materialiv informatsiinii viini Rosii proty Ukrainy. Analitychna zapyska. https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02gzCbZNur2AmqgiDyvdJbbNU79yrqkcLzpkuBfQnq8ptRrzCfFhn7DjSxe4p3p6G4l&id=1093005959
Milova T. Poniattia ta struktura prava liudyny i hromadianyna na akademichnu svobodu. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho universyteti imeni Volodymyra Vynnychenka. 2017. № 1. URL : https://bit.ly/2Kp6cit.
American Association of University Professors, Policy Documents and Reports, 11th ed. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2015. 432 р.
Downs D.A. Restoring Free Speech and Liberty on Campus. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. 320 р.
Lukianoff G. Unlearning Liberty: Campus Censorship and the End of American Debate. New York: Encounter Books, 2014. 304 р.
Macfarlane B. Freedom to Learn: The Threat to Student Academic Freedom and Why It Needs to Be Reclaimed. New York: Routledge, 2017. 140 р.
Pipkin G., Cossett Lent R. At the Schoolhouse Gate: Lessons in Intellectual Freedom. Portsmouth, NH: Heinemann, 2002. 256 р.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).