Емоційно-етичне лідерство керівника сучасного закладу освіти
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog14(2).2023.29-38Анотація
Керівник сучасного закладу освіти в умовах соціально-економічних і військово-політичних викликів має володіти стресостійкістю, вміннями оперативно та адекватно реагувати на змінні обставини у професійній діяльності, ефективно попереджати й розв’язувати конфлікти, організовувати й здійснювати профілактику психо-емоційного вигорання учасників освітнього процесу, володіти навичками саморегуляції, толерантності тощо. Тому, в цьому контексті особливої ролі для керівника-освітянина набуває емоційно-етичне лідерство, маркерами якого виступають його моральність, внутрішня культура, здатність приймати адекватні до ситуації управлінські рішення та діяти відповідно до норм професійної етики. Означене вище взаємозумовлено не тільки необхідністю успішного виконання функціональних обов’язків, які покладено на керівника, але й необхідною розбудовою оптимально-комфортних взаємин в колективі з усвідомленням значущості всієї специфіки професії, і власного пріоритетно-лідерського місця і ролі в ній. У статті визначено та обґрунтовано за окремими аспектами сутнісно-змістову характеристику емоційно-етичного лідерства керівника сучасного закладу освіти. Основними методами дослідження стали теоретичні методи: аналіз та систематизація результатів наукових розвідок із питань сутнісно-змістової характеристики емоційно-етичного лідерства керівника сучасного закладу. Узагальнення характеристики емоційно-етичного лідерства керівника сучасного закладу освіти, дозволило конкретизувати такі його складові: емоційна стійкість, емоційний інтелект та етична компетентність. Запропоновано авторське визначення поняття «емоційно-етичне лідерство керівника сучасного закладу освіти», що потрактовується як комплекс здатностей усвідомлювати та поціновувати взаємозалежність суб’єктів і систем у соціумі і професійному середовищі, конструктивно і безпечно взаємодіяти з колегами, а також ефективно та переконливо залучати зацікавлених осіб до освітнього процесу на засадах партнерства.
Посилання
Houlman D., Boiatsis R., Makki E. (2019) Emotsiinyi intelekt lidera [Emotional intelligence of a leader]. Kharkiv : Nash format. [in Ukrainian]
Klopota Ye. A., Okolovych, O. S. (2021) Emotsiinyi intelekt yak komponent profesiinoi kompetentnosti pedahohiv inkliuzyvnykh hrup zakladiv doshkilnoi osvity. [Emotional intelligence as a component of professional competence of teachers of inclusive groups of preschool education institutions.] Psykholohichnyi chasopys, 7, 2(46), 79-87. [in Ukrainian]
Kordunova N. O., Dmytriiuk, N. S. (2020) Emotsiina stiikist yak vazhlyva skladova osobystosti u period fakhovoi pidhotovky [Emotional stability as an important component of personality in the period of professional training]. Aktualni problemy psykholohii: zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy. Tom. VI. Psykholohiia obdarovanosti, 17, 129-138. [in Ukrainian]
Nestulia S.I. (2018) Poniattia liderskoi kompetentnosti suchasnoho menedzhera [The concept of leadership competence of a modern manager]: zbirnyk naukovykh prats «Vytoky pedahohichnoi maisternosti». Vyp. 21, 133-137. [in Ukrainian]
Pukhno S. (2022) Emotsiina stiikist yak skladova emotsiino-etychnoi kompetentnosti maibutnikh vchyteliv [Emotional stability as a component of the emotional and ethical competence of future teachers] // Aktualni pytannia pryrodnycho-matematychnoi osvity : zbirnyk naukovykh prats / MON Ukrainy, SumDPU imeni A. S. Makarenka, Vyp. 2 (20), 136–143. DOI: 10.5281/zenodo.7445928. [in Ukrainian]
Trubavina I., K. Kalina, L. Tsybulko, N. Mohylova, V. Ivanchuk (2022) Tsinnist i shliakhy zabezpechennia bezperervnoi osvity v umovakh voiennoho stanu [The value and ways of ensuring continuous education in the conditions of martial law]. Tsinnisni oriientyry v suchasnomu sviti: teoretychnyi analiz ta praktychnyi dosvid: zb. tez IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 13 – 14 travnia 2022 roku, m. Ternopil. TNPU im. V. Hnatiuka. Ternopil : Vektor, 340 – 343. [in Ukrainian]
Emery Sr, E. (2016). Ethical Behavior, Leadership, and Decision Making (Doctoral dissertation, Walden University).
Institute for Ethical Leadership (2016). “The Ethical Leadership Scale”. Accessed on 15 June, 2017 at http://www.ethicalleadership.com/EthicalLeadershipScales.html
Hrechanyk N.I. (2020). Emotsi-ino-volovi osnovy kulturolohichnoi kompe-tentnosti maibutnikh uchyteliv pochat-kovoi shkoly [Emotional and volitional foundations of cultural competence of future primary school teachers]. Pedaho-hichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, Vyp. 1 (95), 159-169 [in Ukrainian]
Hrechanyk N.I. (2020). Re-fleksiia u formuvanni kulturolohichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly [Reflection in the for-mation of cultural competence of future primary school teachers]. Aktualni pytan-nia humanitarnykh nauk, Vyp. 27, T. 2, 132–140 [in Ukrainian]
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).