Історико-культурний аналіз ідей формування естетичної культури особистості
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog14(3).2023.163-171Анотація
У статті висвітлено окремі питання щодо формування естетичної культури особистості через історико-культурну призму. Хронологічно викладений аналіз філософських ідей щодо категорії культури та естетики особистості від античної епохи до сьогодення, що зумовило виведення базових дослідницьких положень в сучасному прочитанні. Представлено визначення поняття естетичної культури особистості, що є інструментом цілісного й усвідомленого сприйняття прекрасного в мистецтві та дійсності, здатністю до творчого самовиявлення яке притаманне людині. Закцентовано увагу на виключеності цієї властивості особистості як природовідповідній та культуровідповідній потребі людини, проте яка вимагає свідомого, цілеспрямованого й систематичного формування з перспективним розвитком. Підкреслюється, що першочерговим у формуванні естетичної культури є опертя на виявлення художньо-естетичних характеристик особистості з перспективним їх розгортанням до рівня естетично відповідної здатності людини освоювати навколишню реальність. Припущено, що такий рівень виявляється як в інтегрованому розвитку всіх сегментів естетичної свідомості особистості, так і в розвитку вмінь і навичок активної перетворюючої діяльності в мистецтві, праці, побуті, соціокультурних процесах. Обґрунтовано, що основним завданням формування естетичної культури є не тільки розширення спектру художнього сприймання, кількості прочитаних книг, почутих музичних творів тощо, а й свідоме генерування почуттів, духовного росту особистості, регуляції та корекції поведінки. У цьому контексті конкретизуються завдання естетичного виховання, якими є розвиток сенсорної (чуттєвої культури), виховання естетичних смаків і оціночних суджень та розвиток художньої творчості.
Посилання
Dubaseniuk, O. A., & Sydorchuk, N. G. (Eds.). (2012). Aesthetic education of children and youth: theory, practice, development prospects: a collection of scientific works. Zhytomyr: Publication of ZhDU named after I. Franka, 560. [in Ukrainian].
Gordienko, S. (2017). The specifics of the formation of the aesthetic culture of student youth. Actual problems of discourse science: a collection of abstracts of reports (pp. 90-93). Bakhmut: GIIIM. Retrieved from http://do.forlan.org.ua/doc/zbirn/akt_pr_2017.pdf#page=90 [in Ukrainian].
Yakymenko, S. I. (2005). Aesthetic interest as a pedagogical problem of integrated technology. Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University, 24, 141-143. Retrieved from http://studentam.net.ua/content/view/7598/97/ [in Ukrainian].
Ancient aesthetic thought. «Estetyka u suchasnomu sviti». Retrieved from http://estetica.etica.in.ua/antichna-estetichna-dumka/ [in Ukrainian].
Aesthetic consciousness: taste, ideal, views and theories. Osvita.UA. Retrieved from https://osvita.ua/vnz/reports/culture/10984/ [in Ukrainian].
Culture of the New Time. readbookz.net. Retrieved from https://readbookz.net/book/208/7851.html [in Ukrainian].
The concept of "aesthetic personality culture", its content and levels of formation. Osvita.UA. Retrieved from https://osvita.ua/vnz/reports/pedagog/14683/ [in Ukrainian].
Forming the aesthetic culture of the student in English lessons. Osvitniy proekt «Na Urok» dlya vchyteliv.. Retrieved from https://naurok.com.ua/formuvannya-estetichno-kulturi-uchnya-na-urokah-angliysko-movi-kursova-280774.html [in Ukrainian].
Formation and characteristic features of the medieval culture of Western Europe. Osvita.UA. Retrieved from https://osvita.ua/vnz/reports/culture/12093/ [in Ukrainian].
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).