Історико-культурний аналіз ідей формування естетичної культури особистості

Автор(и)

  • N. S. Shmarko Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • N. I. Hrechanyk Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog14(3).2023.163-171

Анотація

У статті висвітлено окремі питання щодо формування естетичної культури особистості через історико-культурну призму. Хронологічно викладений аналіз філософських ідей щодо категорії культури  та естетики особистості від античної епохи до сьогодення, що зумовило виведення базових дослідницьких положень в сучасному прочитанні. Представлено визначення поняття естетичної культури особистості, що є інструментом цілісного й усвідомленого сприйняття прекрасного в мистецтві та дійсності, здатністю до творчого самовиявлення яке притаманне людині. Закцентовано увагу на виключеності цієї властивості особистості як природовідповідній та культуровідповідній потребі людини, проте яка вимагає свідомого, цілеспрямованого й систематичного формування з перспективним розвитком. Підкреслюється, що першочерговим у формуванні естетичної культури є опертя на виявлення художньо-естетичних характеристик особистості з перспективним їх розгортанням до рівня естетично відповідної здатності людини освоювати навколишню реальність. Припущено, що такий рівень виявляється як в інтегрованому розвитку всіх сегментів естетичної свідомості особистості, так і в розвитку вмінь і навичок активної перетворюючої діяльності в мистецтві, праці, побуті, соціокультурних процесах. Обґрунтовано, що основним завданням формування естетичної культури є не тільки розширення спектру художнього сприймання, кількості прочитаних книг, почутих музичних творів тощо, а й свідоме генерування почуттів, духовного росту особистості, регуляції та корекції поведінки. У цьому контексті конкретизуються завдання естетичного виховання, якими є розвиток сенсорної (чуттєвої культури), виховання естетичних смаків і оціночних суджень та розвиток художньої творчості.

Посилання

Dubaseniuk, O. A., & Sydorchuk, N. G. (Eds.). (2012). Aesthetic education of children and youth: theory, practice, development prospects: a collection of scientific works. Zhytomyr: Publication of ZhDU named after I. Franka, 560. [in Ukrainian].

Gordienko, S. (2017). The specifics of the formation of the aesthetic culture of student youth. Actual problems of discourse science: a collection of abstracts of reports (pp. 90-93). Bakhmut: GIIIM. Retrieved from http://do.forlan.org.ua/doc/zbirn/akt_pr_2017.pdf#page=90 [in Ukrainian].

Yakymenko, S. I. (2005). Aesthetic interest as a pedagogical problem of integrated technology. Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University, 24, 141-143. Retrieved from http://studentam.net.ua/content/view/7598/97/ [in Ukrainian].

Ancient aesthetic thought. «Estetyka u suchasnomu sviti». Retrieved from http://estetica.etica.in.ua/antichna-estetichna-dumka/ [in Ukrainian].

Aesthetic consciousness: taste, ideal, views and theories. Osvita.UA. Retrieved from https://osvita.ua/vnz/reports/culture/10984/ [in Ukrainian].

Culture of the New Time. readbookz.net. Retrieved from https://readbookz.net/book/208/7851.html [in Ukrainian].

The concept of "aesthetic personality culture", its content and levels of formation. Osvita.UA. Retrieved from https://osvita.ua/vnz/reports/pedagog/14683/ [in Ukrainian].

Forming the aesthetic culture of the student in English lessons. Osvitniy proekt «Na Urok» dlya vchyteliv.. Retrieved from https://naurok.com.ua/formuvannya-estetichno-kulturi-uchnya-na-urokah-angliysko-movi-kursova-280774.html [in Ukrainian].

Formation and characteristic features of the medieval culture of Western Europe. Osvita.UA. Retrieved from https://osvita.ua/vnz/reports/culture/12093/ [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2023-12-11

Номер

Розділ

Статті