До питання про соціальне прогнозування, трансдисциплінарність і людину

Автор(и)

  • T. V. Danylova Інститут соціальної та політичної психології НАПН України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog14(3).2023.182-190

Анотація

У сучасному світі спостерігається перехід від фрагментарності процесу пізнання до створення конвергованих наукових знань, що передбачає співпрацю представників різних дисциплін. Міждисциплінарні команди фахівців, маючи величезну кількість відповідної інформації, у процесі взаємодії створюють синергетичні зв’язки знань, що сприяє розробці нових концепцій, вирішенню складних проблем і зрештою створенню нового наукового продукту. Якщо у мультидисциплінарному дослідженні науковці співпрацюють без інтеграції концепцій, епістемологій чи методологій, в інтердисциплінарному дослідженні об’єднуються різні концепції, інтегруються епістемології та методології, то в трансдисциплінарному дослідженні межі дисциплін «трансгресуються», створюється спільна концептуальна модель, яка ґрунтується на новому баченні різних рівнів реальності. Трансдисциплінарний підхід до соціального прогнозування розглядає всі науки в гуманітарному контексті, відображаючи специфічну цілісну природу людини, і, таким чином, виходить за традиційні межі, синтезуючи, інтегруючи варіанти вирішення проблем та піднімаючись над ними. У даній статті зроблено спробу запропонувати стартовий майданчик для об’єднання різних галузей знань у контексті соціального прогнозування.

Посилання

Akçeşme, B., Baktir, H., Steele, E. (2016). Interdisciplinarity, Multidisciplinarity and Transdisciplinarity in Humanities. Cambridge Scholars Publishing, 285.

Bernard-Bonnin, A.C., Stachenko, S., Bonin, D., Charette, C., Rousseau, E. (1995). Self-management teaching programs and morbidity of pediatric asthma: a meta-analysis. Journal of Allergy and Clinical Immunology, 95(1 Pt 1), 34-41.

Charter of Transdisciplinarity (adopted at the First World Congress of Transdisciplinarity, Convento da Arrábida, Portugal, November 2-6, 1994). (1994). Centre International de Recherches et Études Transdisciplinaires. URL: https://www.iconos.edu.mx/congre3/css/documentoshistoricos/cartatransd/Ingles.pdf.

Choi, B.C.K., Pak, A.W.P. (2006). Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 1. Definitions, objectives, and evidence of effectiveness. Clinical and Investigative Medicine, 29(6), 351-364.

Compact Oxford English Dictionary: For University and College Students. (2006). Oxford University Press, 1296.

Danylova, T.V. (2012). The Problem of Human Identity in Postmodern Worldview. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 2, 16-22.

Danylova, T.V. (2017). Eastern Mysticism and Timothy Leary: Human Beyond the Conventional Reality. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 11, 135-142.

Fauchald, S.K., Smith, D. (2005). Transdisciplinary research partnerships: making research happen! Nursing Economics, 23(3), 131-135.

Flinterman, J.F., Teclemariam-Mesbah, R., Broerse, J.E.W., Bunders, J.F.G. (2001). Transdisciplinarity: The New Challenge for Biomedical Research. Bulletin of Science, Technology & Society, 21(4), 253-266.

Frodeman, R., Klein, J.T., Santos Pacheco, R.C.D. (Eds.). (2017). The Oxford Handbook of Interdisciplinarity. 2nd Edition. Oxford University Press, 640.

Funtowicz, S.O., Ravetz, J.R. (1993). Science for the Post-Normal Age. Futures, 25, 739-775.

Gossman, D.G. (1979). A quantitative system for the assessment of initial organizational needs in transdisciplinary research. URL: https://gossman.org/daveg/thctoc.htm

Guidelines for the Preparation and Review of Applications in Interdisciplinary Research. (2012). Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada. URL: https://www.nserc-crsng.gc.ca/nserc-crsng/policies-politiques/prepinterdiscip-prepinterdiscip_eng.asp#footnote.

Hirsch Hadorn, D., Hoffmann-Riem, H., Biber-Klemm, S., Grossenbacher-Mansuy, W., Joye, D., Pohl, C., Wiesmann, U., Zemp, E. (Eds.). (2008). Handbook of Transdisciplinary Research. Springer, 468.

Hornby, A.S. (1974). Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. Oxford: Oxford University Press, 1080.

Klein, J.T. (1991). Interdisciplinarity: History, Theory, & Practice. Wayne State University Press, 336.

Klein, J.T. (1996). Crossing Boundaries: Knowledge, Disciplinarities, and Interdisciplinarities (Knowledge, Disciplinarity and Beyond). University of Virginia Press, 281.

Little, W., Fowler, H.W., Coulson, J., Friedrichsen, G.W.S., Onions, C.T. (1973). The Shorter Oxford English Dictionary: with thumb index. 3rd Edition. London: Oxford University Press, 2714.

Lombrozo, T. (2015). Why We Need Philosophers Engaged in Public Life / NPR. Cosmos&Culture. Commentary on Science and Society. URL: http://www.npr.org/sections/13.7/2015/06/22/416368227/why-we-need-philosophers-engaged-in-public-life

McPhee, C., Bliemel, M.J., Bijl-Brouwer, M. (2018). Editorial: Transdisciplinary Innovation. Technology Innovation Management Review, 8(8), 3-6.

Mitrany, M., Stokols, D. (2005). Gauging the Transdisciplinary Qualities and Outcomes of Doctoral Training Programs. Journal of Planning Education and Research, 24, 437-449.

Morton, L.W., Eigenbrode, S.D., Martin, T.A. (2015). Architectures of adaptive integration in large collaborative projects. Ecology and Society, 20(4), 5.

Nicolescu, B. (2010). Methodology of Transdisciplinarity – Levels of Reality, Logic of the Included Middle and Complexity. Transdisciplinary Journal of Engineering & Science, 1(1), 19-38.

Nicolescu, B. (2014). Multidisciplinarity, Interdisciplinarity, Indisciplinarity, and Transdisciplinarity: Similarities and Differences. RCC Perspectives, 2, 19-26.

Parker, G.M. (2002). Cross-Functional Teams: Working with Allies, Enemies, and Other Strangers. Jossey-Bass, 336.

Random House Webster’s College Dictionary. (1999). Random House Reference, 1600.

Rosenfield, P.L. (1992). The potential of transdisciplinary research for sustaining and extending linkages between the health and social sciences. Social Science & Medicine, 35(11), 1343-1357.

Seidl, R., Brand, F.S., Stauffacher, M., Krütli, P., Le, Q.B., Spörri, A., Meylan, G., Moser, C., Berger González, M., Scholz, R.W. (2013). Science with Society in the Anthropocene. AMBIO. A Journal of Environment and Society, 42, 5-12.

Soskolne, C.L. (2000). Transdisciplinary approaches for public health. Epidemiology, 11(4), 122.

The Britannica Dictionary. (2023). URL: https://www.britannica.com/dictionary/discipline.

The Complete Works of Aristotle. (1984). The revised Oxford translation. J. Barnes (Ed.). Vol. 1. Bollingen Series LXXI : 2. Princeton University press, 1256.

Tress, B, Tress, G, Fry, G. (2005). Researchers’ experiences, positive and negative, in integrative landscape projects. Environmental Management, 36, 792-807.

von Wehrden, H., Guimarães, M. H., Bina, O., Varanda, M., Lang, D. J., John, B., Gralla, F., Alexander, D., Raines, D., White, A., & Lawrence, R. J. (2019). Interdisciplinary and transdisciplinary research: finding the common ground of multi-faceted concepts. Sustainability Science, 14(3), 875-888.

What is disciplinary research? (n/d). Transdisciplinary Field Guide. Utrecht University. URL: https://www.uu.nl/en/research/transdisciplinary-field-guide/get-started/what-is-transdisciplinary-research.

Whitfield, K., Reid, C. (2004). Assumptions, ambiguities, and possibilities in interdisciplinary population health research. Canadian Journal of Public Health, 95(6), 434-436.

Wilson, V, Pirrie, A. (2000). Multidisciplinary Teamworking: Beyond the Barriers? A Review of the Issues. Edinburgh: The Scottish Council for Research in Education, 26+VI.

Завантаження

Опубліковано

2023-12-11

Номер

Розділ

Статті