Середовищний підхід у підготовці майбутніх фахівців дошкільної освіти до розвитку творчого потенціалу дітей

Автор(и)

  • S. Sliusaruk-Litvin Volodymyr Pedagogical Vocational College named after Agathangel Krymsky of the Volyn Regional Council , Володимирський педагогічний фаховий коледж імені Агатангела Кримського Волинської обласної ради
  • I. I. Demchenko Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog14(3).2023.32-42

Анотація

Статтю присвячено актуальній проблемі впровадження середовищного підходу у підготовку майбутніх фахівців дошкільної освіти з метою формування їхньої готовності до розвитку творчого потенціалу дітей. Авторами стверджується, що освітні можливості впровадження середовищного підходу до підготовки майбутніх вихователів у педагогічних коледжах мають важливе значення, оскільки на його засадах підвищується ефективність професійної підготовки в цілому і формування готовності до розвитку творчого потенціалу дітей дошкільного віку, зокрема. З’ясовано, що для педагогічного коледжу визначення освітнього середовища  пов’язано із сукупністю спеціально організованих психолого-педагогічних умов, внаслідок взаємодії яких з індивідом відбувається становлення особистості, її світосприйняття. Схарактеризовано особливості освітнього середовища педагогічного коледжу та дано його визначено як складного системного явища, численні елементи якого, зокрема сукупність матеріальних, соціальних, психологічних та педагогічних умов і факторів, що впливають на рівень задоволеності викладачів і студентів освітнім процесом і вказують на різні характеристики професійної зорієнтованості, цілеспрямованість і результативності функціонування цієї інституції для максимального задоволення запиту суспільства на висококваліфікованих вихователів, здатних активно і професійно розвивати творчий потенціал дітей дошкільного віку. Доведено, що формування готовності майбутніх фахівців до розвитку творчого потенціалу дітей має бути насичений такими умовами, які максимально наповнюють освітній процес навчальними курсами і постійно діючими педагогічними практиками для сприяння майбутнім вихователям успішно конструювати і коригувати індивідуальні освітні маршрути, підвищуючи рівень своєї мотивації і готовності до практичної педагогічної діяльності в системі дошкільної освіти, у тому числі й до творчого розвитку дітей дошкільного віку. Установлено, що освітнє середовище педагогічних коледжів у контексті формування готовності студентів до розвитку творчого потенціалу дітей дошкільного віку має бути неодмінно творчого типу модальності і характеризуватися певною сукупністю специфічних властивостей: спостережуваність, насиченість, пластичність, автономність існування, синхронізованість,  цілісність,  мотивогенність, іммерсивність, інтерактивність.

Посилання

Bilynskyi A. M. (2012). Tvorche osvitno-informatsiine seredovyshche yak chynnyk rozvytku osobystosti vchytelia. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Pedahohika, 2, 15–21 [in Ukrainian].

Honcharuk M. V. (2018) Pedahohichni umovy formuvannia intehrovanoho osvitnoho seredovyshcha v pochatkovii shkoli skhidnykh zemel Nimechchyny . Doctor’s thesis. Uman. [in Ukrainian].

Demchenko I. I. (2015) Pidhotovka vchytelia do roboty v inkliuzyvnii pochatkovii shkoli : monohrafiia. Uman : FOP Zhovtyi O. O. [in Ukrainian].

Demchenko I. I., Pichkur M. O. Blyzniuk T. O. (2009). Tvorchyi rozvytok uchniv pochatkovoi shkoly zasobamy obrazotvorchoho mystetstva: Monohrafiia. K.: Omida. [in Ukrainian].

Korchak, Ya. (1990) Pravyla zhyzny. Pedahohycheskoe nasledye. Moskva,. [in Russian].

Masol L. M. (2006). Zahalna mystetska osvita: teoriia i praktyka : monohrafiia. Kyiv : Promin,. [in Ukrainian].

Myrovska Yu. (2013) Stvorennia tvorchoho seredovyshcha yak umova motyvatsii do formuvannia khudozhno-komunikatyvnykh umin maibutnikh uchyteliv muzyky i khoreohrafii. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 8 (1),. 214–220. [in Ukrainian].

Radul V. V. (2011). Sotsialna aktyvnist u strukturi sotsialnoi zrilosti (teoretyko-metodolohichnyi aspekt) : monohrafiia. Kirovohrad : Imeks-LTD,. . [in Ukrainian].

Sidorova I. S. (2011) Stvorennia khudozhno-estetychnoho seredovyshcha u pozaaudytornii khudozhnii diialnosti studentiv. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: Pedahohika i psykholohiia, 35. 147–150. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzvdpu_pp_ [in Ukrainian].

Sliusaruk-Litvin S. S. (2022) Formuvannia hotovnosti maibutnikh vykhovateliv do rozvytku tvorchoho potentsialu ditei doshkilnoho viku v osvitnomu seredovyshchi pedahohichnoho koledzhu. Doctor’s thesis. Lutsk [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi V. O. (1988). Rozmova z molodym dyrektorom. Kyiv : Rad. shk.. [in Ukrainian].

Khrenova V. V., Livshun O. V. (2018) Orhanizatsiia osvitnoho seredovyshcha dlia khudozhno-tvorchoi diialnosti. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka. Seriia: Pedahohichni nauky, 2(1), 165–173. Retrived from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vgnpu_2018_2(1)__24 [in Ukrainian].

Shapran Yu. P. (2015) Typolohiia osvitnoho seredovyshcha v umovakh kompetentnisno-zoriientovanoi pedahohichnoi osvity. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika, 23, 4–10. Retrived from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Potip_2015_23_3. S. 7/ [in Ukrainian].

Haß F. (2016) Titel Fachdidaktik Englisch. Tradition – Innovation – Praxis. 2., überarbeitete Auflage. Stuttgart : Ernst Klett Sprachen GmbH. [in Germany].

Завантаження

Опубліковано

2023-12-11

Номер

Розділ

Статті