Організаційно-педагогічні умови формування готовності майбутніх філологів до застосування автономного навчання у професійній діяльності

Автор(и)

  • E. S. Izhko Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog14(3).2023.43-51

Анотація

Стаття присвячена актуальній проблемі створення ефективних організаційно-педагогічних умов формування готовності майбутніх філологів до застосування автономного навчання у професійній діяльності. Надано теоретичне підгрунття запропонованих засобів формування у майбутніх філологів умінь і навичок автономного навчання. Уточнено поняття «автономне навчання майбутніх філологів», що розглядається як самостійне, когнітивне і конструктивне навчання із супроводом викладача, яке передбачає володіння студентом уміннями й навичками самоконтролю (самостійно визначати мету, організувати і структурувати свій процес навчання, оцінювати свої результати, використовуючи різні стратегії й методи навчання. Встановлено, що процес формування готовності до застосування автономного навчання у професійній діяльності у вищих навчальних закладах передбачає поетапне оволодіння необхідними знаннями, стратегіями і прийомами; реалізацію їх на практиці; нагромадження досвіду автономного навчання. З’ясовано й охарактеризовано сутність готовності майбутніх філологів до застосування автономного навчання у професійній діяльності. У її структурі виявлено чотири основні компоненти: мотиваційний, когнітивний, операційний і рефлексивний, сформованість яких забезпечує стан готовності до застосування автономного навчання у професійній діяльності. Вказано на необхідність створення навчальних матеріалів, які освітлюють основні теми і поняття автономного навчання. Запропоновано впровадження у навчальні програми майбутніх філологів вивчення стратегій навчання. Узагальнено погляди науковців щодо класифікації типів студентів, визначальних для автономного навчання. До найбільш поширених належать такі: візуальний, аудіальний, кінестичний (тактильний), моторний, комунікативний, особистісно-орієнтований, медіа-орієнтований. Констатовано, що зазначені типи у чистому вигляді практично не існують. Як правило, для студентів характерною є змішаність типів навчання з переважанням одного з них. Вказано на необхідність організації навчального процесу з урахуванням індивідуального стилю навчання, схильності студентів до певних стратегій навчання використовуючи практично - орієнтовані підходи, інтерактивні методи навчання (метод проектів, технологія навчання за станціями). Інтерактивна технологія «Навчання за станціями» визначена найкращим способом втілити ідею індивідуалізації навчального процесу та потренувати навички автономного навчання на практиці. Базуючись на наукових здобутках дослідників, виокремлено організаційно-педагогічні умови формування готовності майбутніх філологів до застосування автономного навчання у професійній діяльності: інтеграція до змісту підготовки майбутніх філологів-перекладачів знань про поняття та сутність автономного навчання, базові стратегії навчання, вміння та навички самоконтролю; орієнтація студентів на індивідуальний стиль навчання з метою більш ефективного засвоєння матеріалу та самовдосконалення; упровадження у процес навчання майбутніх філологів новітніх методів і форм навчання.

Посилання

Dmitrenko N.Ie. ( 2020) Avtonomne nav-channia profesiino oriientovanoho anhlomovnoho spilkuvannia maibut-nikh uchyteliv matematyky: monohra-fiia. Vinnytsia : TOV «TVORY» - 504 s.

ZhuravskaL. (2018) Funktsionalna mo-del samokerovanoho avtonomnoho navchannia studentiv // Naukovyi vis-nyk Instytutu profesiino-tekhnichnoi osvity NAPN Ukrainy. Profesiina pedahohika: zb. nauk. pr. / In-t prof.-tekhn. osvity NAPN Ukrainy; [red-kol.: V. Radkevych (holov. red.) ta in.]. – Kyiv: ZhKKHV «Polissia» ZhOR. – Vyp. 17. – S. 51–57.

Izhko Ye.S.( 2021) Bazovi komponenty av-tonomnoho navchannia / Ye. S. Izhko // Naukovyi zhurnal «Mizhnarodnyi filolohichnyi chasopys». - Kyiv. - Vyp. 12 (1). - S. 126-133.

Izhko Ye. S.( 2021) Metodychni rekomenda-tsii z avtonomnoho navchannia dlia stu-dentiv filolohichnykh spetsialnostei / uklad. Izhko Ye.S.; Dniprovskyi natsionalnyi universytet imeni Olesia Honchara. – D. – 31 s.

Izhko Ye. S. (2013) Stratehii avtonomnoho navchannia yak metodychna osnova vyvchennia inozemnykh mov / Ye. S. Izhko // Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Seriia «Filolohichni nauky» / redkol.: D. O. Melnychuk (vidp. red.) ta in. – Kyiv : VTs NUBIP Ukrainy, – Vyp. 186. – Ch. 2. – S. 212–217.

Komar O. ( 2021) Motyvatsiia studentiv do avtonomnoho navchannia u protsesi vyvchennia perekladoznavchykh dystsyplin / O. Komar // Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. - Uman - Vyp. 3 - S. 92 - 99

Ramkova prohrama z nimetskoi movy profesiinoho spilkuvannia dlia vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy. – Kyiv : Lenvit, 2014. – 136 s.

Smolnikova O. H. ( 2022 ) Modeliuvannia avtonomnoho navchannia v inshomovnii osviti vyshchoi shkoly Brytanii / O. Smolnikova // Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova: Seriia 05. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. Zbirnyk naukovykh prats / M-vo osvity i nauky Ukrainy, Nats. ped. un-t imeni M. P. Drahomanova. – Spetsvypusk. Tom 2. – Kyiv : Vydavnychyi dim «Helvetyka» – s.119 - 124

Benson P. (2001 ) Teaching and researching autonomy in language learning. London: Longman - 114 p

Bimmel, Peter; Rampillon, Ute. Lernerautonomie und Lernstrategien. München :Goethe - Institut 2000. – 208 S.

Fleming N. D. (1992.) Helping Students Understand How They Learn / N. D. Fleming, C. Mills // The Teach-ing Professor, Magma Publications, Madison, Wisconsin, USA – Vol. 7. – № 4. – R. 23–31.

Schutt Manuella. Unterrichtsme-thode Stationenlernen [Elektronische ressource] / Manuella Schutt.–2011. – /stationen.https://bildungsserver.hamburg.de/resource/blob/391568/93823724820aba3e24cf7f04b79ca2e2/stationenlernen-data.pdf

Завантаження

Опубліковано

2023-12-11

Номер

Розділ

Статті