Проєктний підхід у соціально-пcихологічному супроводі дітей військовослужбовців
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog14(3).2023.99-107Анотація
У статті подано визначення сутності поняття «соціально-психологічний супровід дітей військовослужбовців» як комплекс заходів і підтримки, спрямованих на забезпечення психологічного та соціального благополуччя дітей, чиї батьки залучені до військової служби або беруть участь у військових діях. Зазначено, що основними складовими соціально-психологічного супроводу дітей військовослужбовців є: психологічна підтримка – надання професійної психологічної допомоги дітям для управління стресом, тривогою та іншими емоційними викликами, пов’язаними з військовою службою батька чи матері; соціальну інтеграцію – допомога в інтеграції дітей в шкільному середовищі та громаді, забезпечення можливостей для участі в суспільних заходах; освіту та навчання – забезпечення доступу до якісної освіти, навіть у випадках постійних змін місця проживання через переїзди; медичний супровід – забезпечення медичної допомоги та психотерапевтичної підтримки для дітей та їхніх сімей; сприяння фізичному та психічному розвитку дітей через спеціальні програми та заходи; надання підтримки та консультування батькам щодо ефективних способів взаємодії з дітьми в умовах військової служби; створення умов для стабільності та безпеки в житті дітей військовослужбовців. Обґрунтовано, що проєктний підхід у соціально-психологічному супроводі дітей військовослужбовців доцільно розглядати як системний метод роботи, що спрямований на розвиток конкретних проектів щодо покращення соціально-психологічного стану дітей. Вивчено вітчизняний досвід, який свідчить, що в Україні із 2022 року активно поширюється проєктний підхід у наданні соціально-психологічної допомоги сім'ям військовослужбовців, зокрема реалізується проєкт «Служба психосоціальної підтримки сімей військовослужбовців» Громадського руху «Жіноча Сила України»; волонтерський проєкт «Як ти, брате?»; планується реалізувати ряд проєктів профільних Міністерств і відомств у рамках реалізації Всеукраїнської програми ментального здоров'я. Вивчення та узагальнення кращого зарубіжного досвіду соціально-психологічного супроводу дітей військовослужбовців свідчить, що найбільш ефективну роботу проводять у таких країнах як США, Велика Британія, Ізраїль. У США реалізується проєкт спеціально для соціально-психологічного супроводу сімей військових - Families OverComing Under Stress (Project FOCUS). Овітні проєкти для дітей військовослужбовців у США реалізує неприбуткова організація Мilitary Child Education Coalition (MCEC). У Великій Британії існують організації, які реалізують проєкти щодо підтримки сімей військовослужбовців, включаючи психологічну та соціальну підтримку, наприклад Royal British Legion, SSAFA, Army Families Federation, RAF Families Federation, Naval Families Federation. В Ізраїлі діє система соціальних служб, яка надає психологічну та соціальну підтримку для дітей військовослужбовців та їхніх сімей, а консультаційні центри забезпечують послуги консультування, психотерапії та підтримки у важливих життєвих ситуаціях.
Посилання
Hrytsyk, L. A. (2016). Sotsialno-psykholohichnyi suprovid ditei uchasnykiv ATO v umovakh zahalnoosvitnoho zakladu [Social and Psychological Support for Children of ATO Participants in the Context of General Educational Institutions]. Metodychnyi posibnyk. Vinnytsia: MMK.
Hromadska orhanizatsiia «Hromadskyi rukh 'Zhinocha Syla Ukrainy». Pro nas [Public Organization Women's Power Ukraine. About Us]. Hromadska orhanizatsiia «Hromadskyi rukh Zhinocha Syla Ukrainy». URL: http://syla.in.ua/pro-nas/ (data zvernennia: 14.09.2022).
Tsyhanenko, H. V. (2016). My perezhyly: tekhniky vidnovlennia dlia simei, viiskovykh, tsyvilnykh ta ditei: praktychnyi posibnyk dlia vnutrishno peremishchenykh osib, demobilizovanykh ta yikhnikh simei [We Have Survived: Recovery Techniques for Families, Military Personnel, Civilians, and Children: A Practical Guide for Internally Displaced Persons, Demobilized Individuals, and Their Families]. K.: LOHOS.
Mushkevych, M. I. (2015). Osoblyvosti hrupovoi psykhokorektsiinoi roboty z ditmy uchasnykiv ATO: teoriia ta praktyka [Features of Group Psycho-Corrective Work with Children of ATO Participants: Theory and Practice. Psychological Assistance to Combatants and Their Family Members]. U M. V. Nazva monohrafii (s. 100–200). Lutsk: Vezha-Druk.
Palamarchuk, O. M., & Chukhrii, K. L. (2017). Do problemy sotsialno-psykholohichnoi dopomohy ditiam uchasnykiv boiovykh dii v umovakh antyterorystychnoi operatsii [Addressing the Issue of Social-Psychological Assistance to Children of Combatants in the Context of Anti-Terrorist Operations]. Molodyi vchenyi, № 8 (48), 171–175.
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2013). Persha psykholohichna dopomoha. Alhorytm dii: metodychni rekomendatsii [First Psychological Aid. Action Algorithm: Guidelines]. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/metodichni-rekomendaciyi-persha-psihologichna-dopomoga-algoritm-dij (data zvernennia: 03.06.2023).
Verkhovna Rada Ukrainy. (2011). Pro sotsialnyi i pravovyi zakhyst viiskovosluzhbovtsiv ta chleniv yikh simei [About Social and Legal Protection of Military Personnel and Their Family Members. Law of Ukraine]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2011-12#Text (data zvernennia: 03.06.2023).
Volynets, L. S. (2015). Psykhosotsialna dopomoha vnutrishno peremishchenym ditiam, yikhnim batkam ta simiam z ditmy zi Skhodu Ukrainy: posibnyk dlia praktykiv sotsialnoi sfery [Psychosocial Assistance to Internally Displaced Children, Their Parents, and Families with Children from Eastern Ukraine: A Guide for Social Sphere Practitioners]. K.: TOV «Vydavnychyi dim Kalyta».
Andrieienkova, V. L., Voitsiakh, T. V., Hrytsiv, I. P., Melnychuk, V. O., Sablina, N. O., Fliarkovska, O. V., & Kharkivska, T. A. (2023). Psykhosotsialna pidtrymka uchasnykiv osvitnoho protsesu [Psychosocial Support for Participants in the Educational Process]. Navchalno-metodychnyi posibnyk. K.
Marukhyna, I. V., & Kondratenko, L. O. (2023). Rehionalnyi psykholohichnyi proiekt «Zavzhdy poruch»: krashchi praktyky (z dosvidu roboty) [Regional Psychological Project 'Always Nearby': Best Practices (From Work Experience)]. [u 2-kh ch.]. Ch. 1 (Uklad..). Sumy: NVV KZ SOIPPO. S.64.
Sluzhba psykhosotsialnoi pidtrymky simei viiskovosluzhbovtsiv [Psychosocial Support Service for Military Families]. URL: https://www.pidtrymka.in.ua/ (data zvernennia: 14.07.2023).
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).