Специфіка проявів стресостійкості у студентської молоді в умовах війни

Автор(и)

  • О. М. Shevtsova Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • M. G. Arefieva Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog14(4).2023.172-179

Анотація

У статті здійснено аналіз наукових джерел з проблеми особливостей психологічних проявів стресостійкості у студентів в умовах війни. Стресостійкість студентів розглядається як комплексна особистісна властивість, яка включає такі індивідуально-психологічні компоненти: низька особистісна та ситуативна тривожність, низький рівень нервово-психічної напруги, адекватна самооцінка, висока працездатність, емоційна стійкість, що забезпечує успішне досягнення мети діяльності та реалізується в когнітивній, емоційній, мотиваційній та поведінковій сферах особистості. На основі теоретичного аналізу визначено, що підвищенню стресостійкості сприяють особистісні якості: гнучкість і абстрактність мислення, поленезалежність як когнітивний стиль, розвинені перцептивні, мнемічні й інтелектуальні здібності, спостережливість, внутрішня зосередженість, емоційна стійкість, оптимізм, адаптивність, внутрішній суб’єктивний контроль тощо. У статті представлено результати емпіричного вивчення особливостей проявів стресостійкості в українських студентів, обумовлених стресовими ситуаціями воєнного стану. Визначено, що пріоритетними механізмами психологічного захисту у студентів в умовах війни є проекція та компенсація, а провідними стратегіями долаючої поведінки: ухвалення відповідальності, самоконтроль та планування вирішення проблем – у осіб з високою стресостійкістю; конфронтація, уникнення та пошук соціальної підтримки – у осіб з низькою стресостійкістю.

 

Посилання

Vashchenko I., Antonova O. (2018). Konflikt. Posttravmatychnyi stres: shliakhy yikh podolannia. Kyiv: Znannia, 289 s. [in Ukrainian]

Meshko H. M. (2018). Formuvannia profesiinoi stresostiikosti u maibutnikh pedahohiv. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Seriia: Pedahohichni nauky. Vypusk 89. Cherkasy. S. 74-79. [in Ukrainian]

Onishchenko N. V. (2019). Ekstrena psykholohichna dopomoha postrazhdalym v umovakh nadzvychainoi sytuatsii: teoretychni ta prykladni aspekty: monohrafiia. Kh.: Pravo. 584 s. [in Ukrainian]

Profilaktyka posttravmatychnykh stresovykh rozladiv: psykholohichni aspekty (2021). Upor.: D. Romanovska, O. Ilashchuk. Chernivtsi: Tekhnodruk. 133 s. [in Ukrainian]

Timchenko O.V. (2018). Syndrom posttravmatychnykh stresovykh porushen: kontseptualizatsiia, diahnostyka, korektsiia ta prohnozuvannia: monohrafiia. Kharkiv: Vyd-vo Un-tu vnutr. sprav. 268 s. [in Ukrainian]

Timchenko O.V. (2021). Suchasni pidkhody do klasyfikatsii stresu. Visnyk Kharkivskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. H.S. Skovorody. Psykholohiia. Kharkiv, KhDPU. Vyp. 6. S.194-199. [in Ukrainian]

Shevtsova O. M. (2018). Profesiina Ya kontseptsiia yak metarezultat rozvytku autopsykholohichnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Seriia «Psykholohichni nauky». Vyp. 2(20). Mykolaiv, S. 91-95. [in Ukrainian] https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/543/506

Shevtsova O. M., Aref’ieva M. H. (2023). Psykholohichni osoblyvosti stresostiikosti molodi v umovakh viiny. Prodovolcha ta ekolohichna bezpeka v umovakh viiny ta povoiennoi vidbudovy: vyklyky dlia Ukrainy ta svitu: mater. mizhnar. nauk.-prakt. konf. (25-26 travnia 2023 r., m. Kyiv), sektsiia 4: Yakist osvity ta humanitarna nauka v umovakh viiny ta hlobalnykh vyklykiv. Kyiv: NUBiP Ukrainy. S. 170-171. [in Ukrainian] https://nubip.edu.ua/sites/default/files/u381/sekciya_4.pdf

Завантаження

Опубліковано

2023-12-18

Номер

Розділ

Статті