На шляху до побудови теорії медіаосвіти: системний підхід

Автор(и)

  • O. V. Voznyuk Житомирський державний університет імені Івана Франка image/svg+xml
  • S. O. Kubitskyi Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog14(4).2023.30-41

Анотація

Розглядаються питання щодо побудови теорії медіаосвіти у контексті системного підходу. Визначається надзвичайна актуальність і пріоритетність медіаосвіти у світі та Україні: експоненційне зростання інформації в сучасному світі, коли інформація постає універсальною й фундаментальною категорією, а також має місце високі темпи споживання медіа продукції, надзвичайна насиченість людського суспільства розмаїтими засобами масової інформації, що приводить до актуалізації духовно-ідеологічної складової медіа впливу на свідомість людини, у тому числі з маніпулятивною метою; зростає необхідність поширення в науково-освітній сфері науки про медіа; надзвичайно високі темпи розвитку сучасних технологій та поширення медіапродукції виявляє феномен «напіврозпаду компетенцій сучасного фахівця». За таких умов неабиякого значення набуває розробка теорії медіаосвіти, яка розглядається у контексті таких теорій, як критико-формувальна, медіапотребова, семіотична, культурологічно-естетична, ін’єкційна, індокринальна, практична. Для досягнення мети нашого дослідження використовувався як філософський принцип єдності світу, що постає методологічним підґрунтям вивчення медіафеноменів, як метод теоретичного аналізу проблемного поля дослідження, так і загальна теорія систем, що дозволило узагальнити та поглибити деякі теоретико-методологічні аспекти медіаосвіти, сповнити їх новим змістом. У контексті загальної теорії систем авторами побудована модель школи як суспільного інституту, модель людини як предмету психології, психологічна структура особистості відповідно до загальної теорії систем, що дозволило на основі смислових елементів загальної теорії систем провести системну кореляція теорій медіаосвіти, деяких педагогічних феноменів.

Посилання

Baryshpolets, O., Naidonova, L. (2010). Mediakultura osobystosti: sotsialno-psykholohichnyi pidkhid: navch. posib [Media culture of personality: socio-psychological approach: education. manual]. Kyiv: Milenium. [in Ukrainian].

Vozniuk, O.V. (2015). Zahalna teoriia system ta yii pedahohichni proektsii. Profesiina pedahohichna osvita: systemni doslidzhennia : monohrafiia [General theory of systems and its pedagogical projections. Professional pedagogical education: systematic studies: monograph] / za red. O. A. Dubaseniuk. Zhytomyr : Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 29-67. [in Ukrainian]

Vozniuk, O.V. (2016). Systemno-tsilovyi aspekt kholistychnoi paradyhmy osvity [The system-target aspect of the holistic paradigm of education]. Pedahohichna osvita: Teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika. K. : Kyiv. un-t im. B. Hrinchenka. 25, 4-10. [in Ukrainian].

Vozniuk, O.V. (2017). Systema tsilovykh oriientyriv suchasnoi osvity [System of target orientations of modern education]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, 2(5), 18-24. [in Ukrainian]

Vozniuk, O. V. (2021) Fraktalne modeliuvannia systemy kompetentnostei suchasnoho vchytelia [Fractal modeling of the modern teacher's competence system.]. Rozvytok profesiinoi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv Novoi ukrainskoi shkoly v umovakh pisliadyplomnoi osvity : zb. materialiv Vseukr. nauk.-prakt. internet-konferentsii. Zhytomyr, 37-41. [in Ukrainian]

Holovchenko, H. O. (2020). Analiz diialnosti tsentriv mediaosvity v Ukraini [Analysis of media education centers in Ukraine] Visnyk Cherkaskoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Cherkasy, 2, 118-123. [in Ukrainian].

Dubaseniuk, O. A., Vozniuk, O. V., Marchenko, H. V. (2023). Perspektyvni napriamy rozvytku mediaosvity maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly u zakladakh vyshchoi osvity Ukrainy [Prospective directions for the development of media education of future primary school teachers in higher education institutions of Ukraine] Tsyfrova transformatsiia ta dydzhytal tekhnolohii dlia staloho rozvytku vsikh haluzei suchasnoi osvity, nauky i praktyky: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf. / Mizhnarodna Akademiia Prykladnykh Nauk (Respublika Polshcha); Derzhavnyi biotekhnolohichnyi universytet (Ukraina). Lomzha, Polshcha. 1, 312-316. [in Ukrainian].

Ivanov, V., Volosheniuk. O. (2012). Mediaosvita ta mediahramotnist [Media education and media literacy]. Kyiv: Tsentr vilnoi presy. [in Ukrainian].

Kontseptsiia vprovadzhennia mediaosvity v Ukraini (nova redaktsiia) (2016) [Concept of implementation of media education in Ukraine (new edition)] / za red. L. A. Naidonovoi, M. M. Sliusarevskoho. Kyiv. [in Ukrainian].

Kostiuk, H.S. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti [Educational process and mental development of the personality]. K.: Rad. shkola. [in Ukrainian]

Lipman, M. (2006). Chym mozhe buty krytychne myslennia [What can be critical thinking] Visnyk prohram shkilnykh obminiv, 27, 17-23. [in Ukrainian].

Mediaosvita ta mediahramotnist: pidruchnyk (2012) [Media education and media literacy: textbook]. / Red.-upor. V. F. Ivanov, O. V. Volosheniuk; Za naukovoiu redaktsiieiu V. V. Rizuna. Kyiv: Tsentr vilnoi presy. [in Ukrainian].

Prykhodkina, N. (2020) Mediaosvita u shkilnytstvi anhlomovnykh krain [Media education in schooling in English-speaking countries] Kyiv; Ternopil: Krok, 412. [in Ukrainian].

Yunesko opublikuvala piat pryntsypiv mediinoi ta informatsiinoi hramotnosti [UNESCO published five principles of media and information literacy]. [online] Rezhym dostupu: https://ms.detector.media/mediaosvita/post/18453/2017-02-24-yunesko-opublikuvala-pyat- [in Ukrainian].

Karpenko, Olena (2017). Media Education as a Component of Reforming Higher Educaton in Ukraine. Media4u Magazine: Proceedings of 10th International Research Electronic Conference Media and Education. Special Issue, 59–63. [in English].

Masterman, L. (1985). Teaching the Media. London: Comedia publishing Group [in English].

Potter, W. J. (2001). Media Literacy. Thousand Oaks. London : Sage Publication [in English].

Pungente, J. (2018) Canada’s key concepts of media literacy. Center for Media Literacy. https://cutt.ly/yxZApWJ [in English].

Pungente, J. (1989). From Barry Duncan et al. Media Literacy Resourse Guide. Toronto: Ministry of Education [in English].

The Handbook of Media Education Research. (2021) Editor(s): Divina Frau-Meigs, Sirkku Kotilainen, Manisha Pathak-Shelat, Michael Hoechsmann, Stuart R. Poyntz. N.Y.: John Wiley & Sons, Inc. doi:10.1002/9781119166900 [in English].

Thoman, E. (1999). Skills and Strategies for Media Education. Educational Leadership, 56(5), 50-54. [in English].

Vozniuk. O. V. (2018). Universal matrixes of knowledge as interdisciplinary instruments of scientific research and students' teaching means. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Рedagogical Sciences, 2 (93), 5-12. [in English].

Vozniuk, O. V., Dubaseniuk, O. A. (2020). To the question of building the universal model of the development of world pedagogy and education. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Рedagogical Sciences. 1 (100), 5-14. DOI: 10.35433/pedagogy.1(100).2020.5-14 [in English]

Urmantsev, Yu. A. (1986). Symmetry of System and System of Symmetry. Computers and Mathematics with Applications, 12 (1-2). Part B, 379-405. DOI:10.1016/0898-1221(86)90160-4 [in English]

Завантаження

Опубліковано

2023-12-18

Номер

Розділ

Статті