Культурологічний підхід підготовки майбутніх викладачів зво: теоретично-практичний аспект

Автор(и)

  • N. Hrechanyk Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • O. Sharov Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog14(4).2023.42-51

Анотація

В статті обгрунтовано адаптивну інтерпретацію культурологічного підходу у вищій освіті як спрямованість освітнього процесу на реалізацію провідних положень культурології, осмислення яких спонукає особистість усвідомлювати взаємозв’язок особистісного, фахово-предметного, загально-професійного, соціального, культурно-комунікативного, професійно-методичного, управлінського, організаційного, методологічного, психолого-педагогічного, культурологічного в змісті теоретично-практичного супроводу професійної підготовки майбутніх викладачів ЗВО. З’ясовано, що професійна підготовка майбутніх викладачів ЗВО з опертям на реалізацію культурологічного підходу підсилює формування в них таких здатностей: професійна спрямованість культурологічних знань; професіоналізм культурологічної комунікації; професійне культурологічне самовдосконалення. Відмічено, що управління культурологічно зорієнтованим середовищем у закладі вищої освіти доцільно актуалізувати в межах суб’єктного; аксіологічно-змістового, нормативно-регулятивного; управлінсько-діяльнісного; інфракструктурного сегментах освітнього процесу. У зв’язку із цим уточнено, що функціонування культурологічно зорієнтованого освітнього середовища в межах формування професійної компетентності майбутніх викладачів ЗВО передбачає управління динамічно-відкритим освітнім процесом інноваційного характеру, який розвивається відповідно до суспільних запитів на підготовку культурологічно компетентних фахівців, характеризується єдністю і цілісністю, поєднує колективний та індивідуальний культурологічний досвід суб’єктів педагогічної взаємодії й забезпечує цілеспрямоване формування культурологічних здатностей майбутніх викладачів ЗВО. Відповідно до сформульованих теоретичних основ логічного розв’язання окресленої проблеми висвітлено перебіг застосування емпіричних методів дослідження в педагогічному середовищі ЗВО: анкетування та експертної оцінки. Зокрема їх результати підтверджують часткову дієвість усталених освітніх традицій в нинішніх реаліях та ступінь усвідомлення, потреби й мотивів науково-педагогічних працівників до ініціювання людиноцентричного, громадянського та національно-патріотичного контенту навчального складника сучасного освітнього простору.  

Посилання

Hrechanyk N. (2019) Filosofskyi aspekt kulturolohichnoi kompetentnosti osobystosti [Philosophical aspect of the cultural competence of the individual]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, vol. 10 (94), pp. 117-130.

Halash H. Individual competencies and the demand of the society. Materials CE. CDCC. Strasbourg, CDCC, 1996. 426 p.

Yermakov G. (ed.) (2005) Zhyttieva kompetentnist osobystosti: vid teorii do praktyky: nauk.-metod. posib [Life competence of a personality: from theory to practice: a scientific and methodological manual], Zaporizhzhia: Centurion. 640 p.

Bezemchuk L. (2014) Struktura pidhotovky maibutnoho vykladacha muzychnoho mystetstva do profesiinoi diialnosti v umovakh VNZ [The structure of preparation of a future teacher of musical art for professional activity in the conditions of higher education]. Youth and Market, vol. 10. Retrieved from: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis (10.11.2023).

Solyar L. (2016) Kompetentnisnyi pidkhid do problemy formuvannia etnokulturnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva [Competence-based approach to the problem of forming ethnocultural competence of future teachers of musical art]. Scientific Bulletin of V. O. Sukhomlynsky Moscow National University. Pedagogical Sciences, vol. 1 (52). Retrieved from: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis (10.11.2023).

Vitvitska S. (2016) Profesiohrafichnyi pidkhid u pidhotovtsi maibutnikh mahistriv osvity v konteksti informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Professionographic approach in the training of future masters of education in the context of information and communication technologies]. Theory and practice of professional skills in the conditions of lifelong learning: a monograph (edited by O. A. Dubaseniuk). Zhytomyr: Ruta Publishing House, pp. 192-222.

Hrechanyk N. (2020) Osoblyvosti stvorennia kulturolohichno oriientovanoho seredovyshcha v konteksti profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly. [Features of creating a culturally orientated environment in the context of professional training of future primary school teachers]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. VIII (91), Issue: 227. Р.16-20.

Hrechanyk N. (2020) Model praktychnoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do realizatsii kulturolohichnoi kompetentnosti u profesiinii diialnosti [Model of practical training of future primary school teachers for the implementation of cultural competence in professional activity]. Scientific Vector of the balkans. vol. 4, no1 (7), pp. 21-25.

Завантаження

Опубліковано

2023-12-18

Номер

Розділ

Статті