Суть і структура поняття «якості лідерства служіння студентів аграрних закладів фахової передвищої освіти»
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog14(4).2023.73-80Анотація
У статті розкривається поняття «Якості лідерства служіння» з урахуванням вимог до підготовки фахівців аграрних закладів фахової передвищої освіти. Наголошується, що якість особистості це здатність поводитися подібними чином у широкому діапазоні ситуацій (Г.Олпорт), а якості лідерства служіння – це кластер здатностей, які дозволяють високостатусному індивіду займати пріоритетне становище в інтерперсональних стосунках на основі професіоналізму, поваги, заслуженого авторитету, емпатії і надання дієвої допомоги членам групи у самоствердженні, самореалізації та підвищенні результативності у виконанні значимого для групи завдання. Лідерство служіння розглядається як гуманістичний тип лідерства, коли індивід досягає високих статусних позицій не шляхом домінування і нав’язування своєї волі грубою силою а, насамперед, за рахунок актуалізації потреб послідовників у досягненні успіху, професійному зростанні, побудові кар’єри та гармонізації стосунків із соціальним оточенням. Лідерство служіння характеризується: наданням допомоги членам групи; націленістю на постійний саморозвиток і самовдосконалення; програмуванням свідомості послідовників за допомогою методів переконання; концептуальним мислення; управлінням шляхом задоволення потреб послідовників; здатністю формувати ефективну команду. До якостей лідерства служіння відносяться: моральність, відповідальність, емпатія, професіоналізм, ініціативність, комунікативність, стресостійкість, концептуальне мислення, організаторські навички, а також ті якості, які визначають специфіку лідерства служіння у виробничих колективах аграрної галузі, а саме: ціннісне ставлення до природи, господарність, готовність до застосування екологобезпечних технологій. Якості лідерства служіння студентів аграрних закладів фахової передвищої освіти розглядаються як інтегративне психологічне утворення, що структурується не тільки за окремо взятими властивостями і здатностями, а й виявляється на рівні покомпонентної структури особистості з охопленням таких сфер як: мотиваційна (актуалізована потреба у лідерстві служіння послідовникам-фахівцям аграрної галузі); когнітивна (знання про особливості та приклади лідерства служіння в агропромисловому комплексі та сільському господарстві); емоційно-ціннісна (ставлення до лідерства служіння та професійної діяльності в АПК, як цінності); праксеологічна (сформовані уміння і навички, поведінкові патерни лідерства служіння в агропромисловому комплексі); рефлексивно-оціночна (готовність до самовдосконалення якостей лідерства служіння відповідно до уявлень про ідеал лідерства в АПК).
Посилання
Greenleaf, Robert K., Spears Larry C. (2002) Servant Leadership : A Journey Into the Nature of Legitimate Power and Greatness. Paulist Press. 370 r.
Bekh, I. D. (2015a) Vybrani naukovi pratsi. Vykhovannia osobystosti. Tom 1. Chernivtsi: Bukrek. 840 s.
Maksymenko, S.D. (2014) Liderstvo yak funktsiia profesiinoi psykholohichnoi kompetentnosti osobystosti. Problemy suchasnoi psykholohii. Vyp. 24. S. 7-16.
Manehetty, A. (2022) Psykholohiia lidera. Kyiv: «Ontopsykholohyia». 430 s.
Nestulia, O.O. (2013) Osnovy liderstva. Treninh liderskykh yakostei ta praktychnykh navychok menedzhera. Uroky vydatnykh pidpryiemtsiv: navch. posib. Kyiv: Znannia. 358 s.
Raven, D. (2002) Kompetentnost v sovremennom obshchestve: vыiavlenye, razvytye y realyzatsyia. Moskva: Kohyto-Tsentr. 396 s.
Sopivnyk R.V., Rakhmanina A. S., Sanchenko O.V. (2023) Liderolohiia. Pidruchnykh dlia studentiv z vybirkovoho osvitnoho komponentu «Liderolohiia». K.:TsP Komprynt.
Sopivnyk R.V., Sopivnyk I.V., Suprun D.M., Hryhorenko T.V. (2023). Social leadership and team building. Navchalnyi posibnyk. K.:TsP Komprynt. 200 s.
Sopivnyk R.V., Sopivnyk S.R. (2023). Liderska kompetentnist v osviti: protystoiannia manipuliatyvnym vplyvam v sluzhbovykh vidnosynakh. Humanitarni studii: pedahohika, psykholohiia, filosofiia. Vyp. 13 (3). S. 94-103.
Shevchenko, H.P. (2017) Dukhovnist osobystosti u vymirakh kultury, vykhovannia ta osvity: vybrani naukovi statti. K.: Pedahohichna dumka. 210 s.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).