Проблема гендерного балансу в українських медіа: реалії та перспективи
DOI:
https://doi.org/10.31548/philolog2019.02.091Анотація
Анотація. Стаття присвячена дослідженню проблеми гендерного дисбалансу в українських медіа та пошуку шляхів її розв’язання. Наведено результати двох моніторингів загальнонаціональних та регіональних засобів масової інформації щодо гендерного балансу, індекси гендерної чутливості вітчизняних медіа за кількісними та якісними показниками: пропорційність презентованості чоловіків і жінок у медіа (у відсотковому співвідношенні), відсоток експерток і героїнь у журналістських матеріалах, вживання фемінітивів, що загалом констатують недостатню представленість жінок у медіа. Розглянуто рекомендації Комітету міністрів Ради Європи щодо гендерної рівності та медіа, зокрема щодо введення обов’язкового курсу гендерної рівності до програми підготовки журналістів, підтримання дискурсу гендерної рівності в програмах медіаграмотності. Проаналізовано зміст дисципліни «Журналістика і гендер», запропонованої в Моделі навчальної програми з журналістики, розробленої ЮНЕСКО. Дисципліна фокусується на важливості гендерного аналізу в журналістській практиці і є спробою навчити журналістів використовувати гендерні аспекти як аналітичну рамку для розуміння, дослідження та презентації новин. Розглянуто сучасні українські підручники і посібники з гендерної теорії та практики для журналістів.
Посилання
Maierchyk, M., Plakhotnik, O., Yarmanova, H. ed. (2017). Gender dlia medii. Pidruchnyk iz gendernoi teorii dlia zhurnalistyky ta inshykh sotsiohumanitarnykh spetsialnostei [Gender for media. A handbook on gender theory for journalism and other socio-humanities]. Kyiv: Krytyka, 220 s. (in Ukr.)
Shturkhetskyi, S.V. ed. (2014). Genderni mediini praktyky: navchalnyi posibnyk iz gendernoi rivnosti ta nedyskryminatsii dlia studentiv VNZ [Gender Media Practices: Manual on Gender Equality and Non-Discrimination for University Students]. Kyiv, 206. (in Ukr.)
Posibnyk iz vprovadzhennia Rekomendatsii CM/Rec (2013) Komitetu ministriv Rady Yevropy derzhavam-chlenam shchodo hendernoi rivnosti ta media [Handbook on the implementation of Recommendation CM/Rec(2013) of the Committee of Ministers of the Council of Europe on gender equality and media] - Kyiv, 2017. - 51 s. (in Ukr.)
Pro seksyzm i feminityvy v ukrainskykh ZMI [About sexism and feminitives in the Ukrainian media]. Instytut masovoi informatsii. Available at: https://imi.org.ua/advices/pro-seksizm-i-feminitivi-v-ukrajinskih-zmi/ (in Ukr.)
Problema hendernoho dysbalansu v ukrainskykh ZMI. Chy ye shliakhy vyrishennia? [The problem of gender imbalance in Ukrainian mass media. Are there solutions?]. Available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-presshall/2340293-problema-gendernogo-disbalansu-v-ukrainskih-zmi-ci-e-slahi-virisenna.html
Riven hendernoi chutlyvosti zhurnalistyky: zahalnoukrainske doslidzhennia [The level of gender sensitivity of journalism: All-Ukraine research]. Available at: https://www.prostir.ua/?news=riven-hendernoji-chutlyvosti-zhurnalistyky-zahalnoukrajinske-doslidzhennya (in Ukr.)
Smirnova, S.O. (2011). Integraciya gendernogo podhoda v zhurnalistskoe obrazovanie: rossijskij kontekst [Integration of the Gender Approach in Journalism Education: Russian Context]. Available at: http://www.mediascope.ru/node/963
Shturkhetskyi, S.V. ed. (2015). Standart rivnosti : Posibnyk presovoi praktyky z hendernoi perspektyvy [Equality Standard: Manual of Gender Mainstreaming Press Practices]. Rivne: O. Zen, 200 (in Ukr.)
Shynkaruk, V. D., Balalaieva, O. Yu. (2017). Pidhotovka ahrarnykh zhurnalistiv: perspektyvy ta zavdannia [Training of agrarian journalists: prospects and goals]. Scientific Herald of National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine. Series: Philological Sciences. Issue 263, 117-125. (in Ukr.)
U novynakh ukrainskykh ZMI zhinok zghaduiut vtrychi ridshe, nizh cholovikiv [In the Ukrainian media news, women are mentioned three times less often than men]. Instytut rozvytku rehionalnoi presy. Available at: https://irrp.org.ua/u-novynah-ukrayinskyh-zmi-zhinok-zgaduyut-vtrychi-ridshe-nizh-cholovikiv-doslidzhennya/ (in Ukr.)
Banda, F. ed. (2013). Model curricula for journalism education: a compendium of new syllabi; UNESCO series on Journalism education. Available at: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002211/221199E.pdf (in Eng.)
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).