Механізм соціального партнерства як основа інтегративної взаємодії університету, держави, бізнесу і громадянського суспільства в освіті
Abstract
У статті зазначається, що курс української держави на децентралізацію державної влади потребує механізмів реалізації й може бути реалізованим поетапно; підкреслюється плідність ідей соціального партнерства і створення моделі державно-громадського управління освітою; визнається необхідність та своєчасність розроблення і прийняття «Стратегії розвитку вітчизняної системи державно-приватного партнерства на 2015-2025 роки»; аналізуються проблеми, що при цьому виникають, і пропонуються заходи щодо їх нейтралізації.References
Bekh, V. P., Andrushchenko, V. P., Predborsʹka, I. M., Pinchuk, YE. A., Stepanenko I. V. (2014). Derzhavno-hromadsʹke upravlinnya universytetom: ukrayinsʹkyy kontekst. Fenomen universytetu v konteksti «suspilʹstva znanʹ» [University Public Administration: Ukrainian context. The phenomenon of the university in the context of the «knowledge society»]. Kyiv: 256.
Vaysman, V. YA., (2014). Stratehichnyy pidkhid do rozvytku mekhanizmiv realizatsiyi derzhavno-pryvatnoho partnerstva u sferi pidpryyemnytstva v Ukrayini [Strategic Approach to the Development of Mechanisms for Realization of Public-Private Partnership in the Sphere of Entrepreneurship in Ukraine]. Investments: practice and experience, 12, 172-176.
Didenko, N. H. (2007). Udoskonalennya mekhanizmiv derzhavnoho upravlinnya v rozvytku partnerstva mizh VNZ ta robotodavtsyamy v konteksti vkhodzhennya krayiny do zahalʹnoyevropeysʹkoho prostoru vyshchoyi osvity [Improvement of the mechanisms of public administration in the development of the partnership between universities and employers in the context of the country's entry into the pan-European higher education area]. State and regions, 2, 25-29.
Merzlyak A. V., Takhtadzhiev N. I. Conceptual approaches to state-public management of higher education. Available at: http://nuczu.edu.ua/sciencearchive/ PublicAdministration/vol2/18.pdf.
Bekh, V. P. (2015). Modus derzhavno-hromadsʹkoho upravlinnya osvitoyu [Modus of public-public education management]. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 764.
Sarayeva, I. N. (2011). Gosudarstvo i predprinimatel'stvo: problemy vzaimodeystviya (sistemno-intitutsionnyye aspekty) [State and Entrepreneurship: Problems of Interaction (System-Intuition Aspects)]. Odessa: Phoenix, 98.
Bekh, V. P. (2013). Upravlinnya osvitoyu [Education management]. Kiev: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 546.
Chekalʹ L. A., Heyko S. M., Gorbatiuk T. V. (2014). Filosofiya osvity [Philosophy of Education]. Kyiv-Nizhyn: Vyd. Lysenko M. M., 264.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).