Психологічні аспекти розвитку іншомовної компетенції у майбутніх перекладачів

Authors

  • Анжеліка Володимирівна Шамне Національний університет біоресурсів і природокористування України
  • Наталія Шостак Національний університет біоресурсів і природокористування України

Abstract

Досліджено розвиток іншомовної компетенції у студентів, які вивчають переклад. Представлено аналіз психологічних аспектів розвитку вторинної мовної особистості, готової до професійної міжмовної та міжкультурної комунікації. Описано психологічні умови становлення іншомовної компетенції студентів.

References

Galimzyanova, I. I. (2009). Pedagogicheskaia sistema formirovaniia inoyazychnoi kommunikativnoi kompetentnosti budushchikh inzhenerov [Pedagogical system of formation of the communicative competence of future engineers]. Kazan, 2009, 384.

Derkach, A. A., Selezneva, Ye. (2007). Akmeologiia v voprosakh i otvetakh: Uchebn. posobiie [Acmeology in questions and answers: Textbook]. Moskow: MPSI, Voronezh: NPO MODEK, 248.

Yefimenko, S. V. (2011). Psikhologo-pedagogicheskiye osobennosti formirovaniia tsennostno-smyslovykh ustanovok studentov v usloviiakh inoyazychnoy kommunikativnoi deiatelnosti [Psychological and pedagogical features of the formation of students' values and meanings in the context of foreign-language communicative activity]. R.-na-Donu, 203.

Zeier, E. F. (2005). Psikhologiia professii: Uchebn. posobiie. [Psychology of professions: Textbook] Moskow: Akademicheskii Proekt, Fond «Mir», 336.

Kokun, A. N. (2012). Psikhologiia professionalnogo stanovleniia sovremennogo spetsialista [Psychology of professional formation of a modern specialist]. Kiev: GP «Inform.-analit. agentstvo », 200.

Markova, A. K. (1996). Psikhologiya professionalizma [Psychology of professionalism]. Moskow: Znaniie, 308.

Melnik, N. I. (2015). Inoiazychnaia kompetentnost kak prioritetnoie napravleniie v soderzhanii professionalnoy podgotovki pedagogov v stranakh Ievropy [Foreign language competence as a priority area in the content of teacher training in European countries]. Foreign language teacher education: challenges, problems, perspectives. Kiev, 201-207.

Prosh'iants, N. A. (2010) Formirovaniie inoiazychnykh lingvisticheskikh kompetentsii v professionalnom diskurse [Formation of foreign language competencies in professional discourse]. Research work, 3, 34−38.

Harley, T. A. (2001). The psychology of the language: From data to theory. Second edition. N.Y.: Psychology Press, 580.

Kashirina, N. Psychology of translation: critical and creative thinking. Handbook of research on teaching methods in language translation and interpretation. USA, 457.

Published

2017-12-07

Issue

Section

Статті