Лібералізм як модерна ідеологія

Автор(и)

  • V. E. Hontar Національний університет біоресурсів і природокористування України
  • S. V. Storozhuk Національний університет біоресурсів і природокористування України

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.02.012

Анотація

У статті здійснено розрізнення модерних соціально-політичних наративів з притаманними їм спекулятивними онтологічними та антропологічними основами та реальних підвалини соціальних трансформацій епохи Модерну та показано, що ідейні та суспільно-політичні підвалини лібералізму, зародилися у домодерну добу, набувши масового поширення після виникнення книгодруку. Відкривши доступ широким народним масам до інформаційних ресурсів, він став важливою передумовою трансформації народів в нації, об’єднаних найбільш суголосним їхньому історичному розвитку та соціальним запитам ідеологічним ядром. Його своєрідність була визначена груповими інтересами активної меншості, котра, користуючись здобутками інформаційно-технічних революцій, прикладала чимало зусиль для знищення старих і, що важливо, несправедливих, соціальних порядків. Боротьба з ними, давала індульгенцію на некритичність, тим самим сприяючи проникненню в суспільну свідомість великої кількості ідей, ідеалів та норм, які, попри свій гуманістичний пафос, заклали підвалини для формування нових форм поневолення людини.

Посилання

Afanasyev, A. N. (2010). Aksiologicheskiy podkhod k kontseptsii prav cheloveka [An axiological approach to the concept of human rights]. Uchenyye zapiski [Scholarly notes]. Elektronnyy nauchnyy zhurnal Kurskogo gosudarstvennogo universiteta, 3 (15).

Bokhenskiy, Yu. (1993). Sto suyeveriy. Kratkiy filosofskiy slovar predrassudkov [One hundred superstitions. A Brief Philosophical Dictionary of Prejudice]. Moscow, Izdatelskaya gruppa «Progress»-«VIA». 187.

Universal Declaration of Human Rights, Available at: ttp://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_015

Habermas J. (2001). Filosofskyi dyskurs Modernu [The Philosophical Discourse of Modernity]. Kyiv: The Fourth Wave. 424.

Golovin Yu. A.. Kokhanaya O. E. (2016). Kritika liberalnoy ideologii kak kontsepta v paradigme mediaobrazovaniya [Criticism of liberal ideology as a concept in the paradigm of media education]. Voprosy teorii i praktiki zhurnalistiki [Questions of theory and practice of journalism], 5 (2). 314-323.

https://doi.org/10.17150/2308-6203.2016.5(2).314-323

Haidt J. (2016), When and Why Nationalism Beats Globalism, available at: https://www.the-american-interest.com/2016/07/10/when-and-why-nationalism-beats-globalism

Hoyan I., Storozhuk S., Fedyk O., Kryvda N. (2019). Worldview and ideological priorities of modern society: ukrainian and euro-atlantic сontext. Ideology and Education in Post-Soviet Countries, 2 (13). 255-272.

Danylova T. V. (2016). The Desire for Recognition in the Context of Francis Fukuyama's Universal History. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 10. 69-77.

https://doi.org/10.15802/ampr.v0i10.87303

Dworkin, Ronald Myles. (2000). Serioznyi pohliad na prava [Taking Rights Seriously]. Kyiv: Osnovy. 519.

Ilin A. A. (2017). Kak tsifrovyye tekhnologii izmenili «Stanok Gutenberga» [How digital technology has changed the Gutenberg Machine]. Istoricheskaya i sotsialno-obrazovatelnaya mysl [Historical and socio-educational thought], 9 (2-2). 161-172.

https://doi.org/10.17748/2075-9908-2017-9-2/2-161-172

Ishchuk N. V. (2009). Liberalna ideolohiia: obrysy pravoslavnoi krytyky [Liberal ideology: outlines of Orthodox criticism]. Proceedings of the National Aviation University. Filosofiia. Kulturolohiia, 2. 46-49.

The Constitution of Ukraine, available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80

Locke, John. (2002). Rozvidka pro liudske rozuminnia [Essay Concerning Human Understanding]: u 4-kh kn. Kharkiv. 152.

MacIntyre, A. (2007). After Virtue: A Study in Moral Theory. University of Notre Dame Press, 286.

Martianov, V. S. (2017). Politicheskaya ontologiya Moderna: v poiskakh uskolzayushchego bolshinstva [Political Ontology of Modernity: In Search of the Elusive Majority]. Zhurnal politicheskoy filosofii i sotsiologii politiki «Politiya. Analiz. Khronika. Prognoz», 1 (84). 107-126.

https://doi.org/10.30570/2078-5089-2017-84-1-107-126

Nozick, R. (1994). The Nature of Rationality. Princeton: Princeton University Press. 242.

https://doi.org/10.2307/j.ctt7rwk2

Pinker, Steven. (2012). The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined. London: Penguin Books. 832.

Popper, K. (1994). Vidkryte suspilstvo ta yoho vorohy [The Open Society and Its Enemies]. Vol. 1. Kyiv: Osnovy. 444.

Rawls, John Bordley. (2006). Spravedlivost kak chestnost [A Theory of Justice]. Logos, 1. 35-60.

Sandel, М. (1998). Liberalism and the Limits of Justice. Cambridge, UK New York: Cambridge University Press. 252.

https://doi.org/10.1017/CBO9780511810152

Storozhuk S. (2020). Natsionalizm yak chynnyk protystoiannia sotsialnym transformatsiiam sohodennia [Nationalism as a factor in opposing the social transformations of today]. Humanitarian Studios: Pedagogics, Psychology, Philosophy, 3 (11(4)). 143-151.

http

Fukuyama, Francis. (1992). The End of History and the Last Man. New York: Free Press. 432.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-10

Номер

Розділ

Статті