Дослідження та прогнозування кон’юнктури ринку продукції птахівництва України
Abstract
Успішне функціонування птахівничого підприємства неможливе без належного інформаційного забезпечення. Для прийняття обґрунтованих маркетингових рішень необхідна повна, актуальна й достовірна інформація, яку можна отримати на основі комплексного вивчення маркетингового середовища.
Птахівництво є галуззю, що вирізняється надзвичайно високою динамічністю розвитку і є поза конкуренцією щодо затрат кормів та праці на одиницю продукції. У м’ясному балансі України м’ясо птиці займає значну питому вагу (майже 44,9%). Збільшення поголів’я птиці на сільськогосподарських підприємствах зумовлено недостатньою пропозицією інших видів м’яса – яловичини та свинини і розширенням виробництва за рахунок інвестування в галузь значних коштів приватного капіталу.
Україна займає нині 9-те місце з виробництва м’яса птиці й експортує цю продукцію майже в 30 країн світу – країни СНД, Іран, Сирія, Лівія, Саудівська Аравія та інші.
За розрахунковими даними, упродовж 2016–2018 років прогнозний фонд споживання курячого м’яса населенням України (за незмінного рівня споживання 23,3 кг/особу на рік упродовж цього періоду) з імовірністю 0,98 може зменшитися, порівняно з 2015 р., на 110 тис. т або на 10,7% через прогнозне зниження кількості населення країни протягом цього періоду на 520 тис. осіб або на 1,2%. Прогнозні обсяги виробництва курячого м’яса упродовж 2016–2018 років з імовірністю 0,99 можуть зменшитися на 10 тис. т або на 0,9%.
Встановлено, що упродовж 2016–2018 років загальний прогнозний попит на яйце сільськогосподарської птиці в Україні може зменшитися з 16,99 млрд шт. у 2015 р. (за власного виробництва – 16,92 млрд шт.) до 14,26 млрд шт. у 2018 р. (за власного виробництва – 14,22 млрд шт.) або на 2,73 млрд шт. (на 16,1%) через імовірне подальше зниження купівельної спроможності українців. Згідно з прогнозами аналітиків Асоціації «Союзу птахівників України», імовірне зниження фактичного споживання курячих яєць до 230 шт. у 2018 р. проти фактичних 258 шт. на душу населення у 2015 р.
Враховуючи можливість швидкого насичення внутрішнього ринку, завдяки розвитку потужних птахівничих підприємств, в основі розвитку ринку м’яса птиці має бути експортно-орієнтована стратегія, що забезпечить збалансування попиту й пропозиції на внутрішньому ринку за рахунок експорту до освоєних і нових світових ринків. Задля реалізації цієї стратегії, необхідно створити умови для регулювання обігу продовольства з урахуванням вимог світового ринку. Становлення та ефективне функціонування ринку продукції птахівництва повинно будуватися за схемою, яка передбачає взаємозв’язок вітчизняних товаровиробників, переробних підприємств, споживачів та експортно-імпортні операції.
Downloads
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).