Методологічні аспекти нарощення потенцііалу понятійно-категоріального апарату духовної культури та її системний мультидисциплінарний аналіз

Автор(и)

  • V. L. Khodunovа National Pedagogical Dragomanov University , Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова
  • O. V. Oleksienko Національна музична академія України імені Петра Чайковського image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog13(2).2022.47-54

Анотація

Відповідно до актуальних суспільних запитів сьогодення, особливо актуальною постає проблема духовної культури. Саме духовна культура є потужним чинником стабілізації соціального розвитку, дієвою формою внутрішнього соціального контролю. Тому відповідне місце у нашому дослідженні посідає спроба знайти відповіді на питання щодо поняття «духовна культура». В дослідженні використовувались теоретичні методи: аналіз філософської, соціологічної та педагогічної літератури; узагальнення теоретичних підходів до проблеми «духовної культури» з метою окреслення  її змістових особливостей. У статті розглянуто загальнонаукові положення щодо проблеми «духовної культури». З точки зору, різноманітних підходів до визначення понятійно-категоріальний апарату визначено, що «духовна  культура» розуміється як сфера людської діяльності, що охоплює різні сторони духовного життя людини і суспільства і включає форми суспільної свідомості (політичну, правову, моральну, естетичну, релігійну науку й філософію) та втілення їх у літературні, архітектурні та інші пам’ятки людської діяльності. До духовної культури. належать освіта, виховання, мова і писемність, фольклор, народне мистецтво Особливої уваги надано дослідженню проблеми духовної культури у співвідношенні таких підходів як: релігійний і світський як нової, створеної людством реальності, що чітко поділена на непізнаний світ природи та на створений людиною світ культури; спадкоємності, що полягає в творенні, накопиченні, передачі і використанні всіх результатів людської діяльності у вигляді культурних надбань як на рівні окремого індивіда, так і суспільства загалом; цивілізації, що позначає певний рівень розвитку матеріально-технічних досягнень суспільства у зіставленні з духовними надбаннями; державності як передумовою духовної культури; сукупності матеріальних та духовних цінностей, створених людством упродовж історії̈, та різноманітних форм діяльності, у процесі яких змінюються не тільки умови життя, але й самі люди, З’ясовано сутність та зміст духовної культури, в контексті духовного зростання особистості. Охарактеризовано унікальність впливу духовної культури на особистість активізацію її саморозвитку, самовдосконаленню, самовизначенню, духовному росту, забезпечення соціокультурного розвитку соціуму.

Посилання

.Kulturolohichnyi slovnyk [Cultural dictionary]. Retrieved from: school.home-task.com/kulturologichnij-slovni [in Ukrainian].

Sotska H .(2016). Slovnyk mystetskykh terminiv [Dictionary of artistic terms] Kherson: «Star» [in Ukrainian].

Skovorody H. S. (2002) Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary] Kyiv: Abrys [in Ukrainian].

Chukut S. A. (1999) Heneza dukhovnoi kultury [The Genesise of Spiritual Culture] Kyiv [in Ukrainian].

Andrushchenko V. P. & Mykhalchenko M. L. (1996). Suchasna sotsialna filosofiia [Modern social philosophy] Kyiv: Heneza, [in Ukrainian].

Chernilevskyi D. V., Yevtukh M. B., & Talanchuk P. M. (2013) Dukhovna kultura osobystosti [The Genesise of Spiritual Culture] Vinnytsia: AMSKР [in Ukrainian].

Toffler Olvin (1996) Tretia khvylia [Third wave] Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2022-09-26

Номер

Розділ

Статті