Надання психосоціальної допомоги дітям в умовах воєнного стану

Автор(и)

  • К. Vlasenko Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog13(2).2022.6-11

Анотація

Стаття присвячена проблемі ефективного надання професійної психосоціальної допомоги дітям в умовах воєнного стану. Зазначається, що психосоціальна допомога дітям і підліткам, які перенесли травматичний досвід, значною мірою залежатиме від їхніх індивідуально-психологічних особливостей. Для багатьох дітей травматичний досвід має наслідки, які тривають набагато довше і можуть перерости в посттравматичний стресовий розлад. Висвітлено основні етапи надання психосоціальної допомоги дітям під час воєнного стану. Пропонується встановити первинний емоційно-позитивний психологічний контакт з дитиною. З’ясовано основну мету надання психосоціальної допомоги дітям в умовах воєнного стану: зниження емоційної напруги у дитини чи підлітка; формування емоційно-довірливого контакту фахівця з дитиною. Рекомендується при наданні психологічної та соціальної допомоги дітям, які постраждали від воєнного стану звернути увагу на наступні дії: давати дітям можливість поговорити з близькими стільки, скільки вони цього потребують; перевіряти свої відчуття (повторюйте слова, які вони використовують і таким чином покажіть, що ви розумієте їх);  забезпечувати відчуття безпеки; заспокоїти дитину; знайти те, що допомагає впоратися з важкими почуттями; проводити з користю час, роблячи те, що любить дитина; звернутись по допомогу до фахівців. При встановленні психологічного контакту з дитиною необхідно враховувати її вікові особливості, а основною формою роботи з дитиною має бути індивідуальна. На завершальних етапах пропонується використовувати й групові форми роботи. Згідно з практичним досвідом, найбільш ефективними методами та прийомами є: казкотерапія, арт-терапія, ігротерапія, іпотерапія тощо. Вибір методу чи техніки залежатиме від того, наскільки сильною була травматична подія, вік та індивідуальні особливості дитини. Оцінку психоемоційного стану дитини можна проводити за допомогою тих же методів і методик, які використовувалися в рамках діагностики та індивідуальної роботи з дитиною.

Посилання

Ihry, tekhniky i vpravy proty napruhy, povernennya pochuttya kontrolyu, vidvolikannya vid vazhkykh spohadiv [elektronnyy resurs]. Rezhym dostupu: http://www.soippo.edu.ua

Krasnokut·sʹkyy M., Ovsyaninkova YA. Psykhotravmuyuchyy dosvid ditey: Osnovni etapy nadannya psykholohichnoyi dopomohy. Naukovyy visnyk Kharkivsʹkoho derzhavnoho universytetu. Seriya: Psykholohichni nauky. Vypusk 1. Tom 2. 2018. S. 56-61.

Panok V., Tkachuk I. Konsulʹtuvannya v systemi psykhosotsialʹnoyi dopomohy dityam i simʺyam, shcho opynylysʹ u skladnykh zhyttyevykh obstavynakh vnaslidok viysʹkovykh diy. Kyyiv, 2019.

Завантаження

Опубліковано

2022-09-26

Номер

Розділ

Статті