Психологічні ресурси професійного самоздійснення майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog13(4).2022.123-132Анотація
У статті розглядається питання психологічних ресурсів професійного самоздійснення майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей. Зазначається, що професійне самоздійснення є формою життєвого самоздійснення, яке характеризується високим рівнем розкриття особистісного потенціалу фахівця у обраній професії, розвитком його здібностей, професійною кваліфікацію, широким використанням професійного досвіду. Виділені види професійного самоздійснення (зовнішньопрофесійне та внутрішньопрофесійне). Окреслені ознаки особистісного самоздійснення: наявність власного проекту (стратегії) життя та твердого наміру його реалізації; потреба у самовдосконаленні; досягнення поставлених життєвих цілей та розкриття її особистісного потенціалу; визнання особистісних досягнень людини соціальним оточенням; постійна постановка нових цілей. До показники професійного самоздійснення віднесені: зовнішньопрофесійні та внутрішньопрофесійні. Окреслено способи професійного самоздійснення такі як самовираження, самовизначення, самореалізація, самотрансценденція. У статті визначено структурні елементи професійного самоздійснення особистості: організаційний, діяльнісно-творчий, суб’єктно-особистісний, результативно-професійний. Сформульовано узагальнені показники і критерії професійного самоздійснення майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей, а також охарактеризовано рівні професійного самоздіснення: адаптаційно-репродуктивний, діяльнісно-творчий, суб’єктно-особистісний. Виокремлено особистісні властивості, які детермінують успішність професійного самоздіснення. Підтверджується наявність взаємозв’язку особистісних характеристик з успішністю професійного самоздіснення. Висловлюється думка, що самоздійснення особистості відбувається упродовж усіх етапів професійного становлення: оптація, навчальнопрофесійна підготовка, професійна адаптація, первинна та вторинна професіоналізація й етап професійної майстерності. Характеризується професійна деструкція в структурі професіогенезу, що призводять до змін сформованої структури діяльності, негативно позначаються на продуктивності праці та взаємодії з іншими учасниками цього процесу, а також на розвитку самої особистості. Дається характеристика рівнів професійних деструкцій особистості (загальнопрофесійні, спеціальні професійні, професійно-типологічні деструкції та індивідуальні деформації). Окреслюються види професійно-типологічних деструкцій фахівців соціономічних спеціальностей та визначаються їх причини. У статті пропонуються шляхи запобігання появу професійних деструкцій фахівців соціономічних спеціальностей.
Посилання
Burkova, L.V. (2010). Vyznachennya klasu sotsionomichnykh profesiy [Definition of the class of socionomic professions]. Praktychna psykholohiya ta sotsialʹna robota. № 7, 68-73.
Homonyuk, V.O. (2011). Osoblyvosti profilaktyky vynyknennya u kerivnykiv profesiynykh deformatsiy [Peculiarities of prevention of occurrence of professional deformations in managers]. Materialy VII Miedzynarodowej naukowi-praktycznej konferencji. Volume 13, 25-29.
Zeer, É.F. (2005). Psykholohyya professyy: uchebn. Posobye [Psychology of professions: educational allowance]. M.: Akademycheskyy Proekt. Fond «Myr», 336.
Korchova, O.M. (2013). Rytorychna kompetentnistʹ yak skladnyk profesiynoyi pidhotovky sotsialʹnykh pedahohiv [Rhetorical competence as a component of professional training of social teachers]. Visnyk Hlukhivsʹkoho natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka. (Seriya: Pedahohichni nauky). Vyp. 22, 23-28.
Psykhofiziolohichne zabezpechennya profesiynoho samozdiysnennya fakhivtsya v umovakh sotsialʹno-ekonomichnykh peretvorenʹ: monohrafiya (2018) [Psychophysiological support of professional self-fulfillment of a specialist in the conditions of socio-economic transformations: monograph]. K.: Instytut psykholohiyi imeni H.S. Kostyuka NAPN Ukrayiny, 298.
Yashnyk, S.V. (2014). Andragogic competence of the leader as a factor in the development of a self-learning organization. Science and modernity: a collection of materials of the 21st international conference. scientific and practical conf. [Andragogical competence of a leader as a factor in the development of a self-learning organization]. Izdatelstvo CRNS, 117-122.
Yashnyk, S.V. (2011). Axiological rethinking of the modern educational space [Axiological rethinking of the modern educational space]. Scientific Bulletin of the National University of Bioresources and Nature Management of Ukraine. Kyiv, Vol. 159. Part 4, 266-272.
Gewirth, A. (2009). Self-Fulfillment. Princeton, NJ.: Princeton University Press, 235.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).