Колективна травма і групова ідентичність

Автор(и)

  • S. Storozhuk Київський національний університет імені Тараса Шевченка image/svg+xml
  • N. Kryvda Київський національний університет імені Тараса Шевченка image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog14(1).2023.221-231

Анотація

Стаття присвячена дослідженню природи колективної травми та соціальних наслідків травматичного досвіду. У ході дослідження показано, що колективна травма виникає як емоційна реакція групи людей на несподівані та виняткові події, що карбуються у пам’яті та руйнують усталене уявлення людей про світ і самих себе, змінюючи їхню ідентичність. Колективні травми прокладають собі дорогу повільно, проте мають доленосні наслідки: спочатку вони породжують тривогу, гнів, страх, печаль, депресію як окремої людини, так і цілої спільноти, а згодом викликають бажання помсти, що у підсумку своєму може призвести до падіння моралі та росту злочинності в суспільстві. Травма – це завжди рана, проте не вирок. Залікувати рани та уникнути колективної дезорієнтації спричиненої травмою можна з допомогою репрезентації, що супроводжується ритуалізацією. Пригадування та визнання травматичного досвіду, сприяє його перетворенню з вічного сьогодення у драматичний спомин про минуле, який за належної політичної підтримки може отримати певний об’єднавчий потенціал. Вписування травматичного досвіду у систему образів, значущих для колективної ідентичності, шляхом поширення дискурсу, спрямованого проінформувати суспільство про наявність травми, заведено називати культурною травмою. Вона виникає не у підсумку безпосереднього переживання травматичних подій, а й завдяки включенню у соціальні практики передачі культурного спадку.

Посилання

Assmann, A. Der lange Schatten der Vergangenheit: Erin-nerungskultur und Geschichtspolitik. München: C. H. Beck, 2006 320 ss.

Borshchak, I., Martel, R. Ivan Mazepa. Zhyttia y poryvy velykoho hetmana [Ivan Mazepa. The life and im-pulses of the great hetman]. Kyiv. Radi-anskyi pysmennyk. 1991. 316 s.

Vasylenko, V. Holodomor 1932–1933 rokiv v Ukraini yak zlochyn henotsydu: pravova otsinka [The Holod-omor of 1932–1933 in Ukraine as a crime of genocide: a legal assessment]. Kyiv: Vyd-vo imeni Oleny Telihy. 2009. 48 s.

Vickroy, L. Trauma and Survival в Contemporary Fiction. University of Vir-ginia Press. 2002. 272 р.

Hornostai P. P. Kollektyvnaia travma y hruppovaia ydentychnost [Col-lective trauma and group identity]. Psykholohichni perspektyvy. Kyiv: 2012. Spets. vyp.: Aktualni problemy psykholo-hii malykh, serednikh ta velykykh hrup [Actual problems of the psychology of small, medium and large groups]. T. 2. Problema tsilisnosti suspilstva, hrupy ta osobystosti [The problem of the integrity of society, group and individual]. S. 89-95.

Istoriia Ukrainy. Korotkyi kurs [History of Ukraine. Short course]. Kyiv: Vydavnytstvo Akademii Nauk URSR. 1940. 302 s.

Erikson, K. Everything in Its Path. NY: Simon and Schuster. 1976. 284 р.

Halbwachs, Maurice. La mé-moire collective et le temps. Cahiers in-ternationaux de sociologie. 1996. Vol. 101, Pp. 45-65.

Caruth, C. Trauma: Explorations in Memory. Baltimore, 1995. 288 p.

Caruth, C. Pochuty travmu. Rozmovy z providnymy spetsialistamy z teorii ta likuvannia katastrofichnykh dosvidiv [Hear the trauma. Conversations with leading specialists in the theory and treatment of catastrophic experiences]. Kyiv: Dukh i litera, 2017. 496 s.

Kyrydon, A. Heterotopii pamiati: Teoretyko-metodolohichni prob-lemy studii pamiati [ Heterotopias of memory: Theoretical and methodological problems of memory studies.] Kyiv: Nika-Tsentr, 2016. 320 s.

Connerton, P. Yak suspilstva pamiataiut [How Societies Re-member]. K: Nika-Tsentr, 2004. 184 s.

Kryvda N. Yu., Storozhuk S. V. Kulturna identychnist yak osnova kolektyvnoi yednosti. [Cultural identity as the basis of collective unity]. International education journal of innova-tive technoligies in social science. 2016. 4(8), Vol. 2. pp. 58-63. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ijitss/0 1062018/5710

LaCapra, D. Representing the Holocaust: History, Theory, Trauma. Cornell University Press. 1996. 248 р.

Malkki, L. News and Cul-ture: Transitory Phenomena and the Fieldwork Tradition. Anthropological Loca-tions: Boundaries and Grounds of a Field Science / A. Gupta, J. Ferguson (eds.). Berkeley CA: University of California Press. 1997: 86-101. doi.org/10.1525/9780520342392-005

Neal, G. Arthur. National Trauma and Collective Memory: Major Events in the American Centur. New York, London: M.E. Sharpe, 1998 224 р.

Nahorna L. Kultura istorych-noi pamiati. [Culture of historical memory]. Kultura istorychnoi pamiati: yevropeiskyi ta ukrainskyi dosvid. [Culture of historical memory: European and Ukrainian experience]. Kyiv: IPIEND, 2013. 600 s.

Nora, Pierre Les Lieux de mémoire. Paris: Gallimard, 1997.1760 p.

Renan, E. Shcho take natsi-ia? [What is a nation?] Natsionalizm: an-tolohiia. [Nationalism: an anthology]. Kyiv: Smoloskyp. 2000: 253-263.

Storozhuk S., Kryvda N., Hoian I. еtc. Mental health after trauma: individual and collective dimensions. Wiadomosci lekarskie (Warsaw, Poland: 1960). 2022. Vol. / 75 (8), pp. 1924-1931.

Storozhuk, S., Hoyan, I., Fedyk, O., Kryvda, N. Worldview and ideological priorities of modern society: ukrainian and euro-atlantic сontext. Ideol-ogy and Education in Post-Soviet Coun-tries. 2019. 2 (13), 2019: 255-272

Storozhuk S. V., Hoi-an I. M., Fedyk O. V. Rol kolektyvnoi pamiati v protsesi formuvannia natsional-noi yednosti: ukrainskyi vymir [The role of collective memory in the process of for-mation of national unity: the Ukrainian dimension]. Humanitarnyi chasopys. [Humanitarian Journal]. 2018. № 1. S. 11-22.

Sushyi, O. Problema kolek-tyvnoi travmy v ukrainskomu sotsiumi ta poshuk stratehii yii opanuvannia. [The problem of collective trauma in the Ukrainian society and the search for cop-ing strategies]. Naukovi zapysky Instytutu politychnykh i etnonatsionalnykh doslidzhen im. I. F. Kurasa NAN Ukrainy. [Collections of Scholarly Articles]. 2014. № 6 (74). S. 18-32.

Sztompka, Piotr. Trauma wielkiej zmiany: społeczne koszty trans-formacji. Warszawa: Instytut Studiów Pol-itycznych Polskiej Akademii Nauk, 2000. 117 s.

Shatska, B. Mynule – pa-miat – mit. [Past – memory – myth.]. Chernivtsi: Knyhy – KhKhI, 2011. 248 s.

Завантаження

Опубліковано

2023-04-26

Номер

Розділ

Статті