Роль фасилітатора в контексті суб’єкт-суб’єктного педагогічного спілкування

Автор(и)

  • L. M. Omelchenko Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog13(3).2022.146-151

Анотація

У статті висвітлено результати теоретичного дослідження проблеми педагогічної фасилітації. Панівна роль інформаційних технологій, перехід до змішаного (очно-дистанційного) навчання, необхідність створення безпечного освітнього середовища, спричинена повномасштабною війною росії проти України, зумовлюють актуальну потребу опанування викладачем нової ролі – фасилітатора. Обґрунтовано, що педагогічна фасилітація – ефект педагогічної взаємодії, що виникає в суб’єкт-суб’єктному спілкуванні, сутність якого полягає в актуалізації особистісного творчого потенціалу, покращенні продуктивність взаємодії, шляхом полегшення процесу навчально-професійної діяльності. Детермінантами зазначеного процесу є особливий стиль взаємодії, наявність у педагога особистісних якостей, що зумовлюють можливість виконання ролі фасилітатора. Доведено, що найбільш прийнятною професійною позицією викладача є партнерська, оскільки саме вона дає можливість зреалізувати принцип рівності (суб’єктності). Для реалізації професійної ролі педагога-фасилітатора важливим є усвідомлення соціальних очікувань: гідне ставлення до особистості студента як до найвищої цінності, центрація в педагогічній діяльності на потребах студента та на реалізації власної професійної потреби у саморозвитку, самовдосконаленні, налагодження гармонійних стосунків на підґрунті моральності, духовності. Змістом діяльності педагога-фасилітатора є створення психологічної атмосфери, інтелектуального поля, спостереження за діяльністю здобувачів, моделювання взаємодії студентів, активізування їхньої діяльність. Конгруентність, прийняття та емпатійність викладача сприятимуть формуванню довірливих стосунків педагога та здобувачів, що є запорукою можливості прояву кожним партнером власної суб’єктності.

Посилання

Hornostai P.P. Lychnost i rol. Rolevoi podkhod v sotsyalnoi psykholohyy lychnosty. Kyiv: Ynterpress LTD, 2007. 312 s.

Moskalenko V. Sotsialna psykholohiia. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 2008. 688 s.

Myers D.G. (2005) Social Psycho;ogy. McGrawHill. 593 p.

Ortquist-Ahrens, L., Torosyan, R. (2009). The role of the facilitator in faculty learning comunities: Paving the way for growth, productivity, and collegiality. Learning Communities Journal, 1 (1), 29-62.

Rogers К. Voprosy, kotoryie ya by siebie zadal, eslі by byl uchytіelіem. URL: https://studfile.net/preview/2918470/.

Rough J. Dynamic facilitation and the magic of self-organizing change. The Journal for Quality and Participation. 1997. Vol. 20. Is. 3. P. 34–38.

Sukhomlynskyi V. Sertse viddaiu ditiam. Elektronnyi resurs. URL: http://surl.li/sagp (data zvernennia 10.09.2022).

Завантаження

Опубліковано

2022-12-14

Номер

Розділ

Статті