Формування професійної компетентності майбутніх учителів іноземних мов на основі акмеологічного підходу у ЗВО

Автор(и)

  • G. О. Bondar Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog13(3).2022.8-17

Анотація

У статті викладено результати теоретичного дослідження проблеми формування професійної компетентності майбутніх учителів іноземних мов на основі акмеологічного підходу у ЗВО, що є необхідним для успішної педагогічної діяльності. Аналіз теоретичних досліджень та педагогічної практики виявив у системі вищої професійної освіти протиріччя між обєктивними потребами сучасного суспільства в кадрах з високим рівнем професійної відповідальності, активності та творчої ініціативи, високим ступенем усвідомлення ціннісного сенсу професійної діяльності та «знаною» моделлю професійної підготовки студентів, що не враховує формування особистісного змісту професійної діяльності майбутніх спеціалістів; необхідністю організації процесу підготовки студентів як суб’єктів освітньої діяльності, найвищою формою прояву якої виступає особистісний зміст, та відсутністю обґрунтованої моделі його формування. Отже проведене дослідження виявило протиріччя між необхідністю цілеспрямованого формування акмеологічного потенціалу майбутніх педагогів та недостатньою теоретичною розробленістю моделей його розвитку у ЗВО. Акмеологічний підхід дає людині свободу думки, впевненості у своїх силах, сприяє розширенню світогляду. Завдяки такому підходу відбувається досягнення високого культурного рівня та набуття міцних знаньОсобливу увагу автор статті надає теоретичному обґрунтуванню ключових компетентностей для майбутніх учителів іноземних мов. Уточнено поняття «акме», «акмеологічний підхід» «професійна компетентність» та ін. Розглядаються поняття професіоналізм та шляхи його розвитку. Аналізується механізм проєктної діяльності, зокрема акмеологічне проєктування як один з її різновидів у процесі навчання іноземних мов у закладах вищої освіти, а також мовний портфель майбутнього вчителя іноземної мови.

 

Посилання

Antonova O.Ie. (2011). Akmeolohichnyi pidkhid do vyznachennia sutnosti pedahohichnoi obdarovanosti [Acmeological approach to determining the essence of pedagogical giftedness]. Akmeolohiia – nauka XXI stolittia - Acmeology is the science of the ХХІ century: materialy III Mizhnar. nauk.-prakt. konfer. K.: Kyivsk. un-t imeni Borysa Hrinchenka. 17-22 [in Ukrainian].

Henkal S. E. (2011). Akmeolohichnyi pidkhid do formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh vchyteliv biolohii [Acmeological approach to the formation of professional competence of future biology teachers]. Naukovi zapysky Ser.: Pedahohichni nauky. - Scientific proceedings. Ser.: Pedagogical Sciences. Vyp. 201. Kropyvnytskyi. 73-77 [in Ukrainian].

Ievtukh M. B., Skoryk T. V. (2020). Akmeolohichnyi pidkhid do stanovlennia profesiinoi uspishnosti maibutnoho vchytelia [Acmeological approach to making of future teacher professional success]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka. Ser.: Pedahohichni nauky- Bulletin of the National University "Chernihiv Collegium" named after T. G. Shevchenko. Ser.: Pedagogical Sciences. Vyp. 7 (163). Chernihiv : NUChK. 8-13 [in Ukrainian].

Loboda O.V. (2012). Teoretychni osnovy profesiinoi kompetentnosti maibutnikh vykhovateliv z pravom navchannia anhliiskoi movy ditei doshkilnoho viku: akmeolohichnyi pidkhid [Theoretical foundations of professional competence of future educators with the right to teach English to preschool children: acmeological approach]. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho ped. universytet - Bulletin of Glukhovsky National Ped. University. Vyp. 20. Hlukhiv: HNPU im. O.Dovzhenka. 21 – 25 [in Ukrainian].

Narizhna L.M. (2017). Akmeolohichni tekhnolohii vykladannia inozemnoi movy u vyshchii shkoli [Acmeological technologies for teaching a foreign language in higher education]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser. Filolohiia - Scientific Bulletin of International University of Humanities. Ser. Philology. №26. tom 2. 147-149 [in Ukrainian].

Rybalko L. S., Chernovol-Tkachenko R. I., Kutsenko T. V. (2017). Akmeolohichni zasady profesiinoi samorealizatsii vchyteliv u systemi metodychnoi roboty zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Acmeological principles of professional self-realization of teachers in the system of methodical work of general educational institutions] : kolektyvna monohrafiia. Kharkiv : Vyd. hrupa «Osnova». 128 [in Ukrainian].

Sydorchuk N. (2020). Akmeolohichne zrostannia doslidnytskoi kompetentnosti vykladachiv universytetu u sferi pedahohichnoi osvity [Acmeological growth of research competence of university teachers in the field of pedagogical education]. Novi tekhnolohii navchannia - New Learning Technologies: zb. nauk. prats. Kyiv. Vyp. 94. 338 [in Ukrainian].

Stebliuk S. V. (2019). Profesiina kompetentnist maibutnikh fakhivtsiv z pidpryiemnytstva, torhivli ta birzhovoi diialnosti, yii struktura [Professional competence of future specialists of entrepreneurship, trade and stock exchange activity, its structure]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Ser. Pedahohichni nauky Scientific Bulletin of Mykolaiv National University named after V. O. Sukhomlynskyi. Ser. Pedagogical sciences. № 3. 238-243 [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2022-12-14

Номер

Розділ

Статті