Методологічний фундамент формування екологічної культури та еколого-професійної компетентності майбутніх фахівців

Автор(и)

  • S. V. Sovhira National University of Bioresources and Nature Management of Ukraine , Національний університет біоресурсів та природокористування України
  • S. V. Yashnyk National University of Bioresources and Nature Management of Ukraine , Національний університет біоресурсів та природокористування України

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog13(3).2022.76-85

Анотація

У статті закладено методологічний фундамент формування екологічної культури та еколого-професійної компетентності майбутніх фахівців. Розглянуто можливості культурологічного підходу як змістової основи, методологічного посилу для розробки та реалізації компетентнісно-орієнтованого освітнього процесу, який спрямований на формування у майбутнього фахівця екологічної культури та еколого-професійної компетентності. Встановлено, що компетентнісний підхід у сучасній професійній гуманітарній освіті дозволяє здобувачу формувати індивідуальний еколого-освітній простір, організуючи особистий досвід та проектуючи свою еколого-професійну компетентність. Висвітлено, положення авторських концепцій щодо сутності екологічної культури у психологічному, етичному, соціокультурному, педагогічному та філософському аспектах. Розкрито що екологічна культура є якісно новою культурою особистості, що наповнює її відносин із навколишнім соціоприродним середовищем конкретним (залежно від рівня екологічної культури) змістом. Встановлено, що між поняттями «екологічна культура» та «еколого-професійна компетентність» є методологічний зв᾿язок як ставлення цілого до його частини. Розглянуто еколого-професійну компетентність як здатність та готовність майбутніх фахівців проектувати та організовувати екологічну діяльність на основі застосування соціально-екологічних знань, прояву оцінних суджень про природу та екологічну діяльність, оволодіння екологічними діями та вміннями екологічного характеру.

Посилання

Hoblyk, V. V., Almashii, I. I. (2016). Formuvannia ekolohichnoi kultury studentiv VNZ. [Formation of environmental culture of university students]. Nauka ta osvita: aktualni problemy doslidzhen na suchasnomu etapi : zb. tez dop. Vseukr. nauk.-prakt. konf., (19–20 travnia 2016 r.). Mukachevo : MDU, 55–57.

Demidova, Yu. Ye., Shakhova, H. A. (2019). Ekolohichna kultura v konteksti formuvannia dukhovno-moralisnykh tsinnostei maibutnikh fakhivtsiv [Ecological culture in the context of formation of spiritual and moral values of future specialists]. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity. Kharkiv. 50 (54). 17–23.

Zakon Ukrainy «Pro Osnovni zasady (stratehiiu) derzhavnoi ekolohichnoi polityky Ukrainy na period do 2030 roku» [On the Basic principles (strategy) of the state environmental policy of Ukraine for the period until 2030]. https://ips.ligazakon.net/document/T192697

Karamushka, V. I. (2013). Pro kryterii sformovanosti ekolohichnoi kompetentnosti osobystosti [About the criteria for the formation of ecological competence of the individual]. Aktualni problemy psykholohii. 1, 38. 379–382.

Kasianova, O. M., Demidova, Yu. Ye. (2012). Sutnist ta osoblyvosti formuvannia ekolohichnoi kultury maibutnikh fakhivtsiv. [The essence and peculiarities of the formation of ecological culture of future specialists]. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity : zb. nauk. prats. Kharkiv : NTU «KhPI», 30–31 (34–35). 214–228.

Lohvynenko, V. M. (2011). Teoretychni osnovy fenomenu ekolohichnoi kultury. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut» [Theoretical foundations of the phenomenon of ecological culture]. Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika. 3. 34–38. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKPI_fpp_2011_3_6.

Mykytiuk, O. M. (2017). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia sotsioekolohichnoi kompetentnosti uchyteliv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Theoretical and methodological foundations of the formation of socio-ecological competence of teachers in the system of postgraduate pedagogical education]. Doctor’s thesis. Uman.

Pustovit, N. A. (2010). Ekolohichna kompetentnist yak meta osvity v interesakh zbalansovanoho rozvytku [Environmental competence as a goal of education in the interests of balanced development]. Zbalansovanyi (stalyi) rozvytok Ukrainy – priorytet natsionalnoi polityky : materialy vseukr. nauk. ekol. konf. (Kyiv, 26 zhovt. 2010 r.). Kyiv, 401–405.

Stryzhak, N. I. (2017). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti tekhnikiv lisovoho hospodarstva u lisotekhnichnykh koledzhakh [Formation of ecological competence of forestry technicians in forestry colleges]. Extended abstract of candidate’s thesis.Ternopil.

Sukhara, I. V. (2015). Pidkhody do formuvannia ekolohichnoi kultury ta ekolohichnoi kompetentnosti derzhavnykh sluzhbovtsiv [Approaches to the formation of ecological culture and ecological competence of civil servants]. Investytsii: praktyka ta dosvid. 3. 121–126.

Завантаження

Опубліковано

2022-12-14

Номер

Розділ

Статті