Методологічний фундамент формування екологічної культури та еколого-професійної компетентності майбутніх фахівців
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog13(3).2022.76-85Анотація
У статті закладено методологічний фундамент формування екологічної культури та еколого-професійної компетентності майбутніх фахівців. Розглянуто можливості культурологічного підходу як змістової основи, методологічного посилу для розробки та реалізації компетентнісно-орієнтованого освітнього процесу, який спрямований на формування у майбутнього фахівця екологічної культури та еколого-професійної компетентності. Встановлено, що компетентнісний підхід у сучасній професійній гуманітарній освіті дозволяє здобувачу формувати індивідуальний еколого-освітній простір, організуючи особистий досвід та проектуючи свою еколого-професійну компетентність. Висвітлено, положення авторських концепцій щодо сутності екологічної культури у психологічному, етичному, соціокультурному, педагогічному та філософському аспектах. Розкрито що екологічна культура є якісно новою культурою особистості, що наповнює її відносин із навколишнім соціоприродним середовищем конкретним (залежно від рівня екологічної культури) змістом. Встановлено, що між поняттями «екологічна культура» та «еколого-професійна компетентність» є методологічний зв᾿язок як ставлення цілого до його частини. Розглянуто еколого-професійну компетентність як здатність та готовність майбутніх фахівців проектувати та організовувати екологічну діяльність на основі застосування соціально-екологічних знань, прояву оцінних суджень про природу та екологічну діяльність, оволодіння екологічними діями та вміннями екологічного характеру.
Посилання
Hoblyk, V. V., Almashii, I. I. (2016). Formuvannia ekolohichnoi kultury studentiv VNZ. [Formation of environmental culture of university students]. Nauka ta osvita: aktualni problemy doslidzhen na suchasnomu etapi : zb. tez dop. Vseukr. nauk.-prakt. konf., (19–20 travnia 2016 r.). Mukachevo : MDU, 55–57.
Demidova, Yu. Ye., Shakhova, H. A. (2019). Ekolohichna kultura v konteksti formuvannia dukhovno-moralisnykh tsinnostei maibutnikh fakhivtsiv [Ecological culture in the context of formation of spiritual and moral values of future specialists]. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity. Kharkiv. 50 (54). 17–23.
Zakon Ukrainy «Pro Osnovni zasady (stratehiiu) derzhavnoi ekolohichnoi polityky Ukrainy na period do 2030 roku» [On the Basic principles (strategy) of the state environmental policy of Ukraine for the period until 2030]. https://ips.ligazakon.net/document/T192697
Karamushka, V. I. (2013). Pro kryterii sformovanosti ekolohichnoi kompetentnosti osobystosti [About the criteria for the formation of ecological competence of the individual]. Aktualni problemy psykholohii. 1, 38. 379–382.
Kasianova, O. M., Demidova, Yu. Ye. (2012). Sutnist ta osoblyvosti formuvannia ekolohichnoi kultury maibutnikh fakhivtsiv. [The essence and peculiarities of the formation of ecological culture of future specialists]. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity : zb. nauk. prats. Kharkiv : NTU «KhPI», 30–31 (34–35). 214–228.
Lohvynenko, V. M. (2011). Teoretychni osnovy fenomenu ekolohichnoi kultury. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut» [Theoretical foundations of the phenomenon of ecological culture]. Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika. 3. 34–38. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKPI_fpp_2011_3_6.
Mykytiuk, O. M. (2017). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia sotsioekolohichnoi kompetentnosti uchyteliv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Theoretical and methodological foundations of the formation of socio-ecological competence of teachers in the system of postgraduate pedagogical education]. Doctor’s thesis. Uman.
Pustovit, N. A. (2010). Ekolohichna kompetentnist yak meta osvity v interesakh zbalansovanoho rozvytku [Environmental competence as a goal of education in the interests of balanced development]. Zbalansovanyi (stalyi) rozvytok Ukrainy – priorytet natsionalnoi polityky : materialy vseukr. nauk. ekol. konf. (Kyiv, 26 zhovt. 2010 r.). Kyiv, 401–405.
Stryzhak, N. I. (2017). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti tekhnikiv lisovoho hospodarstva u lisotekhnichnykh koledzhakh [Formation of ecological competence of forestry technicians in forestry colleges]. Extended abstract of candidate’s thesis.Ternopil.
Sukhara, I. V. (2015). Pidkhody do formuvannia ekolohichnoi kultury ta ekolohichnoi kompetentnosti derzhavnykh sluzhbovtsiv [Approaches to the formation of ecological culture and ecological competence of civil servants]. Investytsii: praktyka ta dosvid. 3. 121–126.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).