Психологічні ресурси професійного самоздійснення майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей

Автор(и)

  • S. V. Yashnyk Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • Y. S. Prokhorenko Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog13(4).2022.123-132

Анотація

У статті розглядається питання психологічних ресурсів професійного самоздійснення майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей. Зазначається, що професійне самоздійснення є формою життєвого самоздійснення, яке характеризується високим рівнем розкриття особистісного потенціалу фахівця у обраній професії, розвитком його здібностей, професійною кваліфікацію, широким використанням професійного досвіду. Виділені види професійного самоздійснення (зовнішньопрофесійне та внутрішньопрофесійне). Окреслені ознаки особистісного самоздійснення: наявність власного проекту (стратегії) життя та твердого наміру його реалізації; потреба у самовдосконаленні; досягнення поставлених життєвих цілей та розкриття її особистісного потенціалу; визнання особистісних досягнень людини соціальним оточенням; постійна постановка нових цілей. До показники професійного самоздійснення віднесені: зовнішньопрофесійні та внутрішньопрофесійні. Окреслено способи професійного самоздійснення такі як самовираження, самовизначення, самореалізація, самотрансценденція. У статті визначено структурні елементи професійного самоздійснення особистості: організаційний, діяльнісно-творчий, суб’єктно-особистісний, результативно-професійний. Сформульовано узагальнені показники і критерії професійного самоздійснення майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей, а також охарактеризовано рівні професійного самоздіснення: адаптаційно-репродуктивний, діяльнісно-творчий, суб’єктно-особистісний. Виокремлено особистісні властивості, які детермінують успішність професійного самоздіснення. Підтверджується наявність взаємозв’язку особистісних характеристик з успішністю професійного самоздіснення. Висловлюється думка, що самоздійснення особистості відбувається упродовж усіх етапів професійного становлення: оптація, навчальнопрофесійна підготовка, професійна адаптація, первинна та вторинна професіоналізація й етап професійної майстерності. Характеризується професійна деструкція в структурі професіогенезу, що призводять до змін сформованої структури діяльності, негативно позначаються на продуктивності праці та взаємодії з іншими учасниками цього процесу, а також на розвитку самої особистості. Дається характеристика рівнів професійних деструкцій особистості (загальнопрофесійні, спеціальні професійні, професійно-типологічні деструкції та індивідуальні деформації). Окреслюються види професійно-типологічних деструкцій фахівців соціономічних спеціальностей та визначаються їх причини. У статті пропонуються шляхи запобігання появу професійних деструкцій фахівців соціономічних спеціальностей.

Посилання

Burkova, L.V. (2010). Vyznachennya klasu sotsionomichnykh profesiy [Definition of the class of socionomic professions]. Praktychna psykholohiya ta sotsialʹna robota. № 7, 68-73.

Homonyuk, V.O. (2011). Osoblyvosti profilaktyky vynyknennya u kerivnykiv profesiynykh deformatsiy [Peculiarities of prevention of occurrence of professional deformations in managers]. Materialy VII Miedzynarodowej naukowi-praktycznej konferencji. Volume 13, 25-29.

Zeer, É.F. (2005). Psykholohyya professyy: uchebn. Posobye [Psychology of professions: educational allowance]. M.: Akademycheskyy Proekt. Fond «Myr», 336.

Korchova, O.M. (2013). Rytorychna kompetentnistʹ yak skladnyk profesiynoyi pidhotovky sotsialʹnykh pedahohiv [Rhetorical competence as a component of professional training of social teachers]. Visnyk Hlukhivsʹkoho natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka. (Seriya: Pedahohichni nauky). Vyp. 22, 23-28.

Psykhofiziolohichne zabezpechennya profesiynoho samozdiysnennya fakhivtsya v umovakh sotsialʹno-ekonomichnykh peretvorenʹ: monohrafiya (2018) [Psychophysiological support of professional self-fulfillment of a specialist in the conditions of socio-economic transformations: monograph]. K.: Instytut psykholohiyi imeni H.S. Kostyuka NAPN Ukrayiny, 298.

Yashnyk, S.V. (2014). Andragogic competence of the leader as a factor in the development of a self-learning organization. Science and modernity: a collection of materials of the 21st international conference. scientific and practical conf. [Andragogical competence of a leader as a factor in the development of a self-learning organization]. Izdatelstvo CRNS, 117-122.

Yashnyk, S.V. (2011). Axiological rethinking of the modern educational space [Axiological rethinking of the modern educational space]. Scientific Bulletin of the National University of Bioresources and Nature Management of Ukraine. Kyiv, Vol. 159. Part 4, 266-272.

Gewirth, A. (2009). Self-Fulfillment. Princeton, NJ.: Princeton University Press, 235.

Завантаження

Опубліковано

2022-12-14

Номер

Розділ

Статті