Психологічна характеристика стилю мислення студентської молоді

Автор(и)

  • І. О. Ivanova Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog14(1).2023.135-148

Анотація

У статті висвітлені результати пілотажного дослідження стильових особливостей мисленнєвої діяльності студентської молоді. Зауважується, що в заклади вищої освіти студенти приходять зі сформованими особливостями мислення, які позначаються на пізнавальній діяльності, переважаючий стиль мислення веде до певної переваги у стилі навчання, визначає домінуючий когнітивний стиль, в якому особистість отримує та обробляє інформацію. Дослідженню підлягали такі характеристики мисленнєвої діяльності: когнітивно-діяльнісний стиль в оперуванні ідеями під час пізнавальної діяльності, тип мислення і рівень креативності, стиль інформаційного опанування, аналітичність, рефлексивність мислення, ригідність мислення і стиль мислення. За результатами дослідження констатується значна варіативність прояву характеристик мисленнєвого процесу респондентів та індивідуальність їх поєднання. Обґрунтовується ідея про необхідність такої організації методики навчання, яка б забезпечувала ефективність сприйняття й обробки інформації, а також надавала можливість прояву індивідуальності у видачі результату мисленнєвого процесу студентами з різними домінуючими характеристиками мислення для забезпечення їхнього відчуття спроможності й успішності в навчанні.

Посилання

Voloshyna, L. О., Leko, B. А., Kushnir, L. D. (2016). Later-alne myslennia yak vaglyvyi component klinichnogo myslennia maybutnih likariv [Lateral thinking as an important compo-nent of clinical thinking of future doctors]. Медична освіта, 1, 11—14.

Gapon, Е. V., Gapon, V. І., Remzi, І. V. (2011). Pedagogichni umovy rorvytku myslennia studentiv [Pedagogi-cal conditions for the development of stu-dents’ thinking]. Naukovi zapysky kafedry pedagogiky, ХХVI, 31—38.

Grechanyk, О. Y., Hlebni-kova, Т. М., Temchenko, О. V. (2022). Rozvytok projektnogo myslennia studen-tiv specialnsti "menedgment" [Develop-ment of project thinking of management students]. Naukovi perspektyvy, 2(20), 227—238.

Dragiyeva, L. (2019). Rozvytok krytychnogo ta tvorchogo myslennia studentiv VNZ v umovah ped-agogichnoyi vzayemodiyi [Development of critical and creative thinking of university students in conditions of pedagogical in-teraction]. European Humanities Studies: State and Society. Issue 1(II), 228—245.

Dub, V. (2019). Osoblyvosti sanogennogo myslennia studentiv [Pecu-liarities of students’ sanogenic thinking]. Problemy gumanitarnyh nauk: Zb. nauk. prac Drogobytskogo dergavnogo peda-gogichnogo universytetu imeni Ivana Franka. Seriya "Psyhologiya", 45, 76—88.

Іvanova, І. О., Martyniuk, І. А. (2021). Styl myslen-nievoyi diyalnosti suchasnoyi studentskoyi molodi yak naukova problema [The style of thinking activity of modern student youth as a scientific problem]. Gumani-tarni studiyi: pedagogika, psyhologiya, filosofiya, 12, 3, 32–42.

Maksymenko, S. D., Mey-erovych, М. J., Shragina, L. І. (2022). Systemne myslennia: formuvannia I rozvytok [System thinking: formation and develpment]. К.: Vydavnychyi dim "Кyievo-Моgylianska Akademiya", 251.

Marynychenko, H. М., Mot-sak, S. І. (2021). Formuvannia krytych-nogo myslennia studentiv pid chas dys-tantsiynogo navchannia [Formation of students’ critical thinking during distance learning]. Mignarodnyi naukovyi gurnal "Graal nauky", 4 (traven), 463—467.

Novikov, B. V., Ruden-ko, Т. P., Коstromina, H. M. (2021). Tvorche myslennia studentiv yak strate-gichna meta universytetskoyi osvity [Cre-ative thinking of students as a strategic goal of university education]. Оsvitniy dyskurs, 32, 4, 26—35. at: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/42349/1/Osvitnii-Dyskurs_2021_32-4_s26-35.pdf

Poviakel, N. І. (2004). Samoreguliatsiya profesiynogo myslennia v systemi fahovoyi pidgotovky praktych-nyh psyhologiv [Self-regulation of profes-sional thinking in the system of profes-sional training of practical psychologists]. Natsionalnyi pedagogichnyi universytet imeni М. P. Dragomanova. Кyiv. — 42 s.

Sobolieva, S. М. (2019). Кlipove myslennia yak socialno-psyhologichnyi fenomen ta yogo rol u navchalno-piznavalniy diyalnosti studentiv. Teoriya і praktyka suchasnoyi psyhologiyi. Т. 2, 3, 86—90.

Hyshchenko, Т. М. (2020). Osoblyvosti rozvytku tehnichnogo myslennia u procesi grafichnoyi diyalnosti studentiv ZVO [Peculiarities of the devel-opment of technical thinking in the pro-cess of graphic activity of students of higher education institytions]. Molodyi vchenyi, 5(81), 95—98.

Goodpasture, J., Speece, M., Cripps, J. (2020). An analy-sis of critical thinking skills amongst busi-ness students in Kuwait. Economics and Culture. № 17(1). at: https://www.researchgate.net/publication/342854151_An_Analysis_of_Critical_Thinking_Skills_amongst_Business_Students_in_Kuwait

Rani, P., Dr. Agarwal, N. (2015). Thinking styles: an overview. Cosmos. An International Journal of Art & Higher Education. Vol. 4, No 2 / Jul-Dec. at: https://www.researchgate.net/publication/341549721_THINKING_STYLES_AN_OVERVIEW

Tyszka, T. (2001). Kłopoty z mys´leniem probabilistycznym. Roczniki Psychologiczne. Tom 4. at: https://docplayer.pl/1530875-Klopoty-z-mysleniem-probabilistycznym.html

Zhang, L.-F., & Sternberg, R. J. (2012). Culture and intellectual styles. In L.-F. Zhang, R. J. Sternberg, & S. Rayner (Eds.), Handbook of intellectual styles. New York: Springer, 131—152.

Завантаження

Опубліковано

2023-04-26

Номер

Розділ

Статті