Роль ноосферної свідомості у формуванні світогляду студентів університетів
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog14(1).2023.196-202Анотація
У статті розглядаються питання формування світогляду студентів університетів та місце і роль у цьому ноосферної свідомості. Підкреслюється необхідність урахування попереднього рівня світоглядних уявлень студентів, цивілізаційних змін, що відбуваються у плинному часі, та характерних особливостей і умов, у яких перебуває конкретна людина чи спільнота. Дається визначення поняття ноосфери і обґрунтовується потреба ноосферного, космологічного дискурсу у становленні й розвитку людської особистості. Акцетується увага на системності і систематичності формування в здобувачів вищої освіти ноосферної свідомості, ноосферного світосприйняття, гуманітарно-екзистенційного світобачення й світорозуміння на засадах екологозбережувального, особистісно-розвивального, дитиноцентричного, людиноцентричного підходів в едукаційній системі ставлення особистості до навколишнього середовища. Обгрунтовано значущість ноосферного виховання особистості в системі освіти як стратегічного чинника виживання людства на сучасному переломному етапі. У цьому контексті розкриваються завдання, які постають перед науково-педагогічним персоналом університетів щодо формування в студентів прагнення до гармонійного спілкування з природою, переконань у тому, що людина є невід’ємним органічним складником природного середовища і вести себе у цьому середовищі необхідно природовідповідно.
Посилання
Wentzel K. N. (1993) Notatky z kosmichnoi osvity. Vilne vykhovannia. [Notes on Space Education. Free Up-bringing.] Collection of Selected Works, М., p. 162.
Vernadskiy V. I. (1991) Naukova dumka yak planetarnyi fenomen. [Scientific thought as a planetary phe-nomenon.] Nauka, М., p. 239
Goncharenko S. (1997) Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. [Ukrainian Pedagogical Dictionary.] Lybid Publishing House, Kyiv, p. 234.
Kirilenko I. (2018) Hlobalizatsiia noosfery: problemy, vyklyky, perspektyvy. [Glob-alization of the noosphere: problems, challenges, prospects.] Visn. Nac. Acad. Nauk.Ukr. p. 87.
Kuzminsky A. I. (2005) Pedahohika vyshchoi shkoly: Navch.posib. [Pedagogy of higher education: Study guide.] K., Znannya, Higher Education of the XXI century, 486 p.
Kurik M. (2005) Noosferne vykhovannia u formuvanni novoi liudyny. [Noospheric education in the formation of a new person.] Journal "School Di-rector. Ukraine" № 8-10. Pleiades Publishing House. p. 52.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).