Особливості копінг-поведінки у студентському віці

Автор(и)

  • A. I. Zmaga Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • I. A. Martyniuk Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548//hspedagog2020.01.027

Анотація

У статті розглянуте теоретико-методологічне підґрунтя дослідження копінг-стратегій у студентському віці.  Зауважується, що значення копінг-поведінки полягає у розв’язанні таких важливих задач в умовах стресових ситуацій: знайти сенс ситуації, протистояти стресору, підтримувати стосунки із тими, хто може бути потенційним помічником у вирішенні кризової ситуації, збереження емоційного балансу, збереження і підтримка образу себе, соціальної ідентичності та віри в себе. Акцентується увага на таких стратегіях копінг-поведінки: розв’язання проблеми, управління своїми емоціями, уникнення стресової ситуації. Зазначається, що найбільш адаптивною вважається стратегія, спрямована на розв’язання проблеми. Зроблене припущення про існування взаємозв’язку між психологічними характеристиками, що входять до структури особистості, та вибором людиною стратегії поведінки у стресі. Такими характеристиками можуть бути: особливостями мислення (критичністю та гнучкістю), організаторськими та комунікативними здібностями, особистісною готовністю до дій у ситуаціях невизначеності, готовністю до вирішення конфліктів. Обґрунтовується, що вибір копінг-стратегій та їх реалізація наповнені віковими психологічними особливостями особистості, відповідно, у студентському віці детермінантами копінг-поведінки можуть виступати специфічні внутрішні характеристики особистості, врахування яких важливе для цілеспрямованого навчання студентів адаптивного, ефективного копінгу. Висвітлене емпіричне дослідження психологічних детермінант копінг-стратегій у студентському середовищі.

Посилання

Biron B. V. Proactyvne podolannia stresovyh sytuaciy osobustistiu:avtoref. dys. … kand. psyhol. nauk. 19.00.01. Odeskyi nacionalnyi universytet іm. І. І. Mechnykova. Оdesa, 2015. 22 s.

Gulias І. А. Коping-strategiyi у konteksti gyttievyh dosiahnen osobystosti // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology 2015. III(20), Issue: 40.

Marcinkovska І. P. Коnstrukt yvni koping-strategiyi osobystosti. Stres-menedgment starshoklasnyka: меtod. поsіb. Каmianetc-Podilskyi, 2019. 101 s.

Rasskazova Е. ?., Gordeyeva Т. О. Коping-strategiyi v psihologiyi

stressa: podhody, меtody и perspektivy issledovaniy // Psihologicheskiye issledovaniya. 2011. № 3(17).

Shebanova V. І., Didenko G. О. Koping-povedinka u suchasnyh psyhologichnyh doslidgenniah // Problemy suchasnoyi HUMANITARIAN STUDIOS: PEDAGOGICS, PSYCHOLOGY, PHILOSOPHY Vol 11(1) 2020.

Yarosh N. S. Sanogenne myslennia yak chynnyk stres-dolaiuchoyi povedinky оsobystosti // Modernization of educational system: world trends and national peculiarities: International scientific conference. Conference Proceedings (Kaunas, February 23rd.). Kaunas, 2018. P. 175-179.

Agazade N. All of Harassment: A Practical Guide to Resolving Workplace Crisis / N. Agazade, I. Martynova. New York: Createspace, 2010. 260 p.

Завантаження

Опубліковано

2020-10-26

Номер

Розділ

Статті