Вплив медіа на колективну пам’ять

Автор(и)

  • S. V. Storozhuk Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • N. Y. Kryvda Kyiv National Taras Shevchenko University , Національний університет мені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog2020.01.090

Анотація

В статті показано, що сучасний розвиток інформаційних та комунікаційних технологій, відкрив широкі можливості для самореалізації людини та лібералізації суспільного життя, а тому нерідко розглядається як цілком позитивне явище, розвиток якого сприяє зростанню рівня добробуту людей. Ці, здавалось би цілком позитивні зрушення, супроводжуються цілим рядом загрозливих тенденцій, чільне місце серед яких посідає організована амнезія, котра проявляється у розмиванні межі між пригадуванням і забуттям через інформаційних тиск медіа. Вони орієнтовані та створення колективних уявлень, пов’язаних з процесами виробництва і споживання. Великі потоки жорстко контрольованої та малозначимої для розвитку суспільства інформації, витискає соціально значимі колективні спомини у «відходи» на тлі програмованого життя. Утім саме це призводить до того, що людина змушена жити незмінному та буденному сьогоденні, що, як показано у роботі, істотно ускладнює індивідуальну та колективну ідентифікацію, прирікаючи людину на самотність навіть в соціумі.

Посилання

Anderson B. (2001). Voobrazhaemyie soobschestva. Razmyishleniya ob istokah i rasprostranenii natsionalizma [Imagined Communities. Reflections on the origins and spread of nationalism]. KANON-press-Ts, Kuchkovo pole, 288.

Assman A. (2012). Prostory spohadu. Formy transformatsii kulturnoi pamiati [Spaces of memory. Forms of cultural memory transformation.]. Nika-Tsentr, 440.

Assman Ya. (2004). Kulturnaya pamyat: Pismo, pamyat o proshlom i politicheskaya identichnost v vyisokih kulturah drevnosti [Cultural memory: Writing, memory of the past and political identity in the high cultures of antiquity]. Yazyiki slavyanskoy kulturyi, 368.

Bauman Z. (2005). Individualizirovannoe obschestvo [The Individualized Society]. Logos, 390.

Goyan І., S. Storozhuk (2016). The ethnic рrinciple as the basis of civil politics. Cherkasy University Bulletin: Philosophy, №11/13, 31-36.

Varzar P. (2010). Demokratiia i biurokratiia: problema sumisnosti [Democracy and bureaucracy: the problem of compatibility]. Politychnyi menedzhment. V.1, 76-87.

Hnatiuk O. (2005). Proshchannia z imperiieiu: Ukrainski dyskusii pro identychnist [Farewell to the Empire: Ukrainian Discussions on Identity].Krytyka, 529.

Diurkhaim E. (2002). Pervisni formy relihiinoho zhyttia. Totemna systema v Avstralii [Initial forms of religious life. The totem system in Australia]. Yunivers, 423.

Kant I. (1966). Sochineniya v shesti tomah [Works in six volumes]. V. 6, Myisl. 743.

Kasianov H. (2016). Istorychna pamiat ta istorychna polityka: do pytannia pro terminolohiiu y henealohiiu poniat [Historical memory and historical politics: the question of terminology and genealogy of concepts]. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal, V.2, 118-137.

Kyrydon A. (2016). Heterotopii pamiati: Teoretyko-metodolohichni problemy studii pamiati [Memory heterotopies: Theoretical and methodological problems of memory studies]. Nika-Tsentr, 320.

Konnerton P. (2004). Yak suspilstva pamiataiut [How societies remember]. Nika-Tsentr, 184.

Kryvda N. Yu. (2017). Ikona yak odyn iz chynnykiv formuvannia ukrainskoi etnichnoi identychnosti [Тhe iIcon as one of the factors of formation of Ukrainian ethnic identity.]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia Filosofiia, 1, 3-11.

Nahorna L.P. (2012). Istorychna pamiat: teorii, dyskursy, refleksii [Historical memory: theories, discourses, reflections]. IPiEND im. I.F.Kurasa NAN Ukrainy, 328.

Platon. Zakonyi (The laws). Аvailable at: http://www.lib.ru/POEEAST/PLATO/zakony.txt_with-big-pictures.html

Stepyko M. T., Nakonechnyi V.S. (2017). Suchasne rusynstvo: etnopolitychnyi proekt chy kryza ukrainskoi natsionalnoi identychnosti [Contemporary Ruthenia: An Ethnopolitical Project or a Crisis of Ukrainian National Identity]. Stratehichni priorytety. Seriia : Polityka, V.1, 39-46.

Storozhuk S.V., Kryvda N. Yu. (2016). Kulturna identychnist yak osnova kolektyvnoi yednosti [Cultural identity as the basis of collective unity]. International education journal of innovative technoligies in social science, 4(8), Vol. 2, 58-63. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ijitss/01062018/5710

Fedyk O. V., Storozhuk S. V., Hoian I. M. (2018). Rol kolektyvnoi pamiati v protsesi formuvannia natsionalnoi yednosti: ukrainskyi vymir [The role of collective memory in the process of forming national unity: the Ukrainian dimension]. Humanitarnyi chasopys, V. 1, 11-22.

Halbvaks M. (2007). Sotsialnyie ramki pamyati [Social memory framework].Novoe izdatelstvo, 348.

Hantington S. (2003). Stolknovenie tsivilizatsiy [The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order]. Izdatelstvo AST, 603.

Shatska B. (2011). Mynule - pamiat - mit [Past - memory - myth]. Knyhy - KhKhI, 248.

Завантаження

Опубліковано

2020-10-26

Номер

Розділ

Статті