Вплив стресу на професійну діяльність професорсько-викладацького складу та управління стресом у закладах вищої освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.03.006

Анотація

Предметом дослідження у статті є проблема стресу у професійній діяльності наукового персоналу закладу вищої освіти. В статті розглянуто сучасні наукові погляди на проблему стресу та стресостійкості. Причини, прояви, наслідки професійного стресу викладача університету проаналізовано на основі даних соціологічного дослідження, проведеного серед викладачів Національного університету біоресурсів та природокористування України. У статті представлено результати дослідження впливу професійного стресу на професійну діяльність викладачів. Доведено, що професійна діяльність викладача супроводжується численними стресовими факторами, які визначають професійний стрес і негативно впливають на ефективність професійної діяльності. Відзначено, що порушення адаптаційних механізмів, низька стресостійкість з тривалим хронічним впливом стресових факторів призводить до низки психосоматичних захворювань. Досліджено стратегії подолання поведінки у стресових ситуаціях серед науково-педагогічного персоналу НУБіП України. Виявлено особливості подолання професійного стресу серед педагогів із різним рівнем стресу. Встановлено гендерні особливості викладачів вищої школи: висока схильність жінок до стресу, що обумовлена їх прагненням до успіху в професійній кар’єрі та особистому житті, а також високий рівень розвитку стресу серед молодих викладачів, оскільки вони прагнуть завоювати авторитет серед студентів. Виявлено, що професійний стрес серед педагогів із досвідом роботи пов’язаний переважно з численними освітніми реформами та посиленням вимог. Відзначено важливість стресостійкості, яка пов'язана з вродженими якостями, але може бути посилена компетентним плануванням та адміністративними обов'язками, створенням ефективного робочого середовища керівниками факультетів та кафедр, роботою психологів та самих викладачів.

Посилання

Ehorov, A. (2001). Psihophiziolohiia unstvennoho truda [Psychophysiology of mental activity]. Nauka, pp. 33-62.

Koks, T. (2001). Stress [Stress]. Medicina, pp. 132-139.

Levi, L. (1989). Psihosomaticheskie zabolevaniia kak sledstvie professionalnoho stressa. [Psychosomatic diseases as a consequence of professional stress], 152

Lazarus, R. (2010). Teoriia stressa i psihophiziolohicheskie issledovaniia [Theory of stress and psychophysiological research]. Medicina, 420 p.

Markov, V. (2010). Stress. [Stress], 240 p.

https://doi.org/10.1016/S8756-5005(10)79271-4

Peisahov, N. (1994). Zakonomernosti dinamiki psihicheskih iavlenii. [Regularities of the dynamics of mental phenomena]. KHU, 390 p.

Ellis, A. (2002). Humanisticheskaia psihoterapiia. Ratsionalno-kohnitivnii podkhod [Humanistic psychotherapy. Rational-cognitive approach]. EKSMO-PRESS, 272 p.

Завантаження

Опубліковано

2021-11-25

Номер

Розділ

Статті